Huvivenesataman jätehuoltosuunnitelma, NJK Blekholmen, 2022

HEL 2022-014159
Ärendet har nyare handläggningar
§ 2

Beslut om Nyländska Jaktklubben rf:s avfallshanteringsplan gällande NJK Blekholmens småbåtshamn på adressen Blekholmen, 00140 Helsingfors

Enhetschef

Beslut

Hamninnehavare

Nyländska Jaktklubben rf
FO-nummer 0120651-0

**********

Anhängiggörande av ärendet och behöriga myndigheten

Avfallshanteringsplanen har lämnats in till Helsingfors stads miljövårdsmyndighet den 25.11.2022.

Enligt 9 kap 6 § 1 moment i miljöskyddslag för sjöfarten (1672/2009) skall avfallshanteringsplanen för en småbåtshamn läggas fram för bedömning och godkännande hos miljövårdsmyndigheten i den kommun där hamnen är belägen.

I Helsingfors fungerar miljö- och tillståndssektionen som den behöriga kommunala miljöskyddsmyndigheten enligt miljöskyddslagen för sjöfarten. Genom sitt beslut §195, daterat 10.11.2022, delegerade sektionen beslutsbefogenheten för att godkänna hamnens avfallshantering till enhetschefen för uppföljning och tillsyn av miljön.

Innehållet i avfallshanteringsplanen

Blandat avfall
Det finns insamling för blandavfall i hamnområdet.

Sorterat avfall
Det finns insamling för bioavfall, glas, metall, plast, kartong och papper i hamnområdet.

Farligt avfall
Hamnen mottar inte farliga avfall.

Toalettavfall
Hamnen har ingen egen tömningsplats för septitankar. Båtfolket har instruerats att använda de närmaste allmänna tömningsstationerna för septitankar.

Kravet för avfallslämningskvitto enligt miljöskyddslagen för sjöfarten 10 kap 3 § tillämpas inte för hamnen.

Tillfälle att bli hörd och informering om en hamns avfallshanteringsplan

NTM-centralen och hamnens användare har informerats om utarbetandet av avfallshanteringsplanen. Begäran om yttrande skickades till NTM-centralen den 23.5.2023 och avfallsplanen var synlig på hamnens anslagstavla mellan den 6.5.2023 och 22.5.2023. Inga uttalanden eller yttranden har lämnats in om avfallshanteringsplanen.

Inspektion

Hamnen har inte inspekterats.

Beslut

Enhetschefen för uppföljning och tillsyn av miljön beslutade att godkänna Nyländska Jaktklubben rf:s avfallshanteringsplan gällande NJK Blekholmens småbåtshamn på adressen Blekholmen med nedanstående villkor. En anteckning om planen görs i miljöskyddslagens (527/2014) 222 § avsedda datasystem för miljövårdsinformation.

  1. När avfallshanteringsplanen har godkänts ska hamnen iaktta den. Dessutom ska åtgärder som behövs för genomförandet av avfallshanteringen och mottagningsanordningarnas skick övervakas. Observerade brister avhjälpas utan dröjsmål och avfallshanteringsverksamheten utvecklas kontinuerligt.
  2. Hamnens användare ska informeras om arrangemanget kring rätten att använda avfallsmottagningsplatsen, utanför hamnområdet, och mottagningsplatsens läge sam öppettider. Detaljerad information om mottagningsplatsen ska finnas synlig på avfallsmottagningsplatsen eller någon annanstans i hamnen
  3. Hamninnehavaren ska se till att de som ansvarar för avfallshanteringen på fartyg som använder hamnen och deras företrädare får följande uppdaterade uppgifter om avfallshanteringen i hamnen elektroniskt så att hamnens samtliga viktiga användargrupper får denna information
  4. Hamninnehavaren ska uppdatera avfallshanteringsplanen och lägga fram den för bedömning och godkännande till behörig myndighet med minst fem års mellanrum. Dessutom ska avfallsplanen uppdateras och läggas fram för bedömning och godkännande för den behöriga myndigheten om det sker en betydande förändring i hamnens verksamhet eller i kvaliteten, kvantiteten eller hanteringen av det avfall som avlämnas i hamnen.

Hanteringsavgift

Godkännandet av avfallshanteringplanen medför en avgift på 190 euro (Helsingfors stads miljöskyddsmyndighets taxa, stadsområdets miljö- och tillståndsutskott den 10.6.2021, § 141). Fakturan skickas separat till den anmälande från Helsingfors stads ekonomiförvaltningstjänst.

Grunden för beslut

Enligt 9 kap 6 § i miljöskyddslag för sjöfarten ska en hamns avfallshanteringsplan ska godkännas om avfallsmottagningen och mottagningsanordningarna uppfyller kraven i miljöskyddslagen för sjöfarten 9 och 10 kaps och i de bestämmelser som utfärdats med stöd av dem.

Enligt 9 kap 1 § nämnda lag ska hamninnehavaren se till att det i hamnen finns tillräckliga mottagningsanordningar som har kapacitet att ta emot avfallet från fartyg som normalt använder hamnen, med beaktande av:

  1. hamnanvändarnas operativa behov,
  2. hamnens storlek och geografiska läge,
  3. den typ av fartyg som anlöper hamnen, och
  4. eventuella undantag som föreskrivs i 10 kap. 5 §.

Enligt 9 kap 4 § ska småbåtshamninnehavaren se till att småbåtshamnen har tillräckliga separata mottagningsanordningar för åtminstone toalettavfall och blandat kommunalt avfall. Innehavaren av en småbåtshamn, där båtarna huvudsakligen är förtöjda längre än tre nätter, ska dock se till att småbåtshamnen har tillräckliga separata mottagningsanordningar för åtminstone följande avfall:

  1. oljehaltigt avfall
  2. toalettavfall,
  3. blandat kommunalt avfall,
  4. farligt avfall.

Enligt 9 kap 4 § 4 moment får innehavaren av en småbåtshamn ordna mottagningen av avfall genom att avtala om användarrätt av en mottagningsanordning som finns i närområdet på rimligt avstånd. I ett sådant fall ska det finnas tillgänglig information om arrangemanget i fråga och mottagningsanordningens läge och öppettider för småbåtshamnens användare. Med informationsskyldigheten säkerställs rätt avfallshantering och att användarna har information om rätt mottagningsplats.

Nyländska Jaktklubben rf:s underhållen NJK Blekholmens småbåtshamn tar emot blandavfall, bioavfall, glas, metall, plast, kartong och papper. Hamnen mottar inte farliga avfall. Båtfolket har instruerats att använda de närmaste allmänna tömningsstationerna för septitankar.

Hamnens avfallshanteringsplan följer sjöfartens miljöskyddslags kapitel 9 och 10.

Grunden för föreskrifterna

Den behöriga närings-, trafik- och miljöcentralen eller den kommunala miljövårdsmyndigheten kan i samband med godkännandet av avfallshanteringsplanen meddela föreskrifter om behövliga mottagningsanordningar och om på vilka språk informationen till dem som ansvarar för avfallshanteringen på fartyg som använder hamnen och deras företrädare ska lämnas samt om andra frågor om det behövs för genomförandet av planen.

Individuella motiveringar till tillståndsbestämmelser

  1. Avfallshanteringsplanen ska iakttas och avfallshanteringen ska utvecklas enligt sjöfartens miljöskyddslags kapitel 9, moment 5.
  2. Föreläggandet om ordningen med rätt att använda en avfallsmottagningsplats som är belägen någon annanstans än i hamnområdet och därtill hörande uppgifter följer av 9 kap. 4 § 4 moment sjömiljöskyddslagen.
  3. Föreläggandet är i enlighet med sjöfartens miljöskyddslags kapitel 9, moment 7.
  4. Föreläggandet om omprövning av avfallshanteringsplanen är i enlighet med sjöfartens miljöskyddslags kapitel 9, moment 5.

Tillämpad lagstiftning

Miljöskyddslag för sjöfarten (1672/2009), 9 kap och 10 kap.
Statsrådets förordning om miljöskydd för sjöfarten (76/2010), 7 kap. Avfallslag(646/2011) 13 §.

Detta beslut publicerades 09.01.2024

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet samt av den som har besvärsrätt enligt särskilda bestämmelser i lag. En myndighet får även anföra besvär över ett beslut om överklagandet är behövligt med anledning av det allmänna intresse som myndigheten ska bevaka.

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015). I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas en avgift dock ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Isla Hahl, tf. miljöinspektör, telefon: 09 310 54712

isla.hahl@hel.fi

Ruponen Vesa, miljöinspektör, telefon: 040 6164375

vesa.ruponen@hel.fi

Beslutsfattare

Katariina Serenius
yksikön päällikkö