Vuokraus, tilat varhaiskasvatuksen käyttöön, Abraham Wetterin tie 15, Hemsö Suomi Oy

HEL 2022-014187
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 15. / 145 §

Hyrning av lokaler för småbarnspedagogiken (Hertonäs, Abraham Wetters väg 15)

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade hyra daghemslokaler på cirka 2 500 m² bruttoyta enligt en projektplan som daterats 15.12.2022 så att det sammanlagda beloppet av de momsfria hyrorna under hyrestiden på 25 år och investeringskostnaderna är högst 12 770 000 euro.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Behov

Den daghemsbyggnad som staden hyr svarar på det finskspråkiga och svenskspråkiga lokalbehovet för närservice i Hertonäs och förbättrar servicen.

De nuvarande lokalerna för daghemmen i Hertonäs distrikt räcker inte till för det ökande servicebehovet i området. Antalet barn i sydöstra stordistriktets område för småbarnspedagogik ökar med cirka 450 under prognosperioden 2019–2030. I Hertonäs företagsområde kommer antalet barn i småbarnspedagogikålder att öka med cirka 180 (barn) fram till år 2035 på grund av kompetteringsbyggande i området. Det nya daghemmet betjänar företagsområdet, Kasberget och Tammelund och daghemmet är lätt att nå.

I och med projektet får den svenskspråkiga småbarnspedagogiken 21 nya platser och den finskspråkiga småbarnspedagogiken 161 nya platser.

Hyresprojektet ersätter det svenskspråkiga daghemmet Killingens lokaler på Båtsviksporten 3. Daghemmet Killingen har 42 platser. Daghemmet Killingens nuvarande lokaler är i behov av ombyggnad och stöder inte till alla delar verksamhetsmålen. Fostrans- och utbildningssektorn avstår från daghemmet Killingens lokaler när hyreslokalerna är klara.

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion har 18.5.2021 (§ 8) godkänt lokalbehovet. Fostrans- och utbildningsnämnden har 17.8.2021 (§ 262) godkänt en utredning om behovet av en nybyggnad för daghemmet på Abraham Wetters väg.

Hyreslokaler

Staden hyr de lokaler som behövs för daghemmet i nybyggnaden. I den fortsatta planeringen av nybyggnaden följs referensplanerna.

I enlighet med Helsingfors stads lokalstrategi (stadsstyrelsen 22.6.2022, § 400) ska planeringen av stadens servicenätverk vara föregripande och flexibel. Att låta bygga daghemmet som ett hyresprojekt anpassar flexibelt byggnadsbeståndet till servicebehovet. Eftersom tomten förblir i stadens ägo och användningsändamålet i detaljplanen begränsas till offentlig service säkerställer stadens företräde även för framtidens servicebehov. Den hyresvärd som kunde erbjuda det bästa priset och den bästa kvaliteten i en konkurrensutsättning planerar, bygger och hyr ut sunda och säkra lokaler på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt. Hyresvärden ansvarar för lokalernas underhåll. Byggande av servicebyggnader med hyresmodell binder mindre av stadens egna resurser och underlättar stadens underhållsansvar i förvaltningen av dess stora byggnadsbestånd.

Daghemmet placeras intill Hertonäs företagsområde på Abraham Wetters väg 15. Lokalerna planeras för 224 barn inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Av platserna är 63 platser för den svenskspråkiga och 161 för den finskspråkiga småbarnspedagogiken. Från den finska småbarnspedagogiken fortsätter barnen för tillfället till Porolahden peruskoulu och från den svenska småbarnspedagogiken till Botby grundskola.

Stadsmiljösektorn har lämnat in en anbudsbegäran om hyresprojektet I projektet ingår genomförandeplanering, byggande, finansiering och underhåll. Anbuden begärdes för ett tidsbundet avtal på 25 år, eftersom syftet med upphandlingen var att avtalet skulle vara så förmånligt som möjligt för staden.

Anbudsförfarandets vinnare Hemsö Suomi Oy (FO-nummer 2699026-8, nedan hyresvärden) hyr ut nybyggnaden till staden i 25 år. Staden ingår ett hyresavtal med hyresvärden. Den totala omfattningen av de lokaler som hyrs är cirka 2 500 m² bruttoyta och lägenhetsytan för lokalerna cirka 2 040 m². I anslutning till daghemmet finns en gård, som daghemmet använder under sina öppettider.

Staden har företräde till att hyra objektet på nytt. Staden ska skriftligen meddela om den tänker använda detta företräde tolv månader före utgången av hyresperioden.

Projektplanen har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. I samband med projektplaneringen har representanter för byggnadstillsynen, gatu- och trafikplaneringen, miljöcentralen och räddningsverket samt tillgänglighetsombudet och samarbetspersonalen vid fostrans- och utbildningssektorns arbetarskydd hörts som experter.

Projektplanen finns i bilaga 1. Ett utkast till hyresavtal finns i bilaga 2.

Hyres- och investeringskostnader

Hyresvärden ansvarar för fastighetens användbarhet, underhåll och ombyggnad under hela hyresperioden. För detta betalar stadsmiljösektorns lokalservice en hyra som omfattar kapitalhyra som är bunden till levnadskostnadsindexet, underhållshyra samt andelar av arrendet och fastighetsskatten.

Enligt anbudet är kapitalhyran för lokalerna exklusive mervärdesskatt cirka 19,56 euro/m² lägenhetsyta i månaden, dvs. cirka 39 900 euro i månaden och cirka 478 800 euro om året. Grunden för hyran per kvadratmeter är 2 040 m² lägenhetsyta.

Projektets maximipris på 12 770 000 euro består av kapitalhyresbeloppet på 11 970 000 euro utan indexjustering som betalas ut under hyresperioden på 25 år, en reservering på högst 500 000 euro för eventuella ändringar i fostrans- och utbildningssektorns verksamhet samt en reservering på högst 300 000 euro för projektets berednings- och tillsynskostnader.

Hyresvärden ansvarar för skötseln och underhållet av fastigheten i enlighet med den anskaffnings- och ansvarsfördelningstabell som finns som bilaga till utkastet till hyresavtal. Stadsmiljösektorns lokalservice betalar en underhållshyra som årligen justeras enligt de faktiska kostnaderna för skötsel- och underhållstjänsterna. Den beräknade underhållshyran när avtalet börjar är 5,50 euro/m² lägenhetsyta i månaden, dvs. sammanlagt 11 220 euro i månaden. I underhållshyran ingår fastighetens alla vanliga användnings-, skötsel- och underhållskostnader, dvs. kostnader för fastighetsunderhåll, uppvärmning, nedkylning, vatten och avloppsvatten, elektricitet, renhållning av allmänna utrymmen samt avfallshantering och årsreparationer. Om hyresvärden utför särskilt avtalade användartjänster för staden, faktureras kostnaderna för tjänsterna separat enligt utfallet.

Dessutom betalar stadsmiljösektorns lokalservice arrendet och den fastighetsskatt som staden fastställer till hyresvärden enligt utfallet.

Lokalkostnader för fostrans- och utbildningssektorn

Den beräknade lokalkostnaden för fostrans- och utbildningssektorn exklusive mervärdesskatt är 31,16 euro/m² lägenhetsyta i månaden, dvs. cirka 63 566 euro i månaden och cirka 762 800 euro om året.

Lokalkostnaden består av lokalhyran på 19,56 euro/m² lägenhetsyta/mån och underhållshyran, som i början på avtalsperioden beräknas uppgå till 5,50 euro/m² lägenhetsyta/mån. I hyran ingår dessutom kostnader under beredningsfasen till ett belopp av högst 0,90 euro/m² lägenhetsyta/mån, kostnader för eventuella ändringar i fostrans- och utbildningssektorns verksamhet som hyresvärden gör till ett belopp av högst 1,20 euro/m² lägenhetsyta/mån, allmänna kostnader till ett belopp av 0,5 euro/m² lägenhetsyta/mån, arrendet, som i början av avtalsperioden är cirka 61 200 euro om året (2,50 euro/m² lägenhetsyta/mån), samt fastighetsskatten, som i början av avtalsperioden är cirka 24 480 euro om året (1,00 euro/m ² lägenhetsyta/mån).

Underhållshyrans storlek bestäms utifrån de faktiska kostnaderna för ett år åt gången så att över- eller underskottet i underhållskostnaderna beaktas i följande års underhållshyra.

Tillfälliga lokaler behövs inte

Eftersom nybyggnaden placeras på en annan tomt kan daghemsverksamheten fortsätta oavbrutet tills den nya byggnaden blir klar. Tillfälliga lokaler behövs inte.

Tidsplan

Hyresavtalet ingås och byggandet kan börja efter att stadsfullmäktiges hyresbeslut har vunnit laga kraft, kontraktritningarna, tidsplanen och kvalitetsplanerna är klara och bygglovet har beviljats.

Hyresvärden bygger klart objektet under projektets byggfas. Byggfasen avslutas när objektet blir klart samt med godkänt mottagande och ibruktagande. Hyrestiden börjar vid godkänt mottagande av lokalerna.

Målet är att daghemsverksamheten ska kunna inledas i lokalerna senast i april 2025.

Finansiering

Projektet ingår i de planerade ny- och ombyggnadsprojekt för hyres- och aktieobjekt för åren 2023–2032 som ingår som bilaga i 2023 års budget.

Hyran som ska betalas finansieras med anslag för stadsmiljösektorns driftsekonomi. Byggkostnader samt reserveringar för tilläggs- och ändringsarbeten finansieras med stadens ospecificerade anslag.

Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande

Fostrans- och utbildningsnämnden gav 11.4.2023 (§ 78) ett utlåtande där den tillstyrkte hyrning av de lokaler som beskrivs i projektplanen. Fostrans- och utbildningsnämnden konstaterar i sitt utlåtande att projektplanen motsvarar fostrans- och utbildningssektorns verksamhetsmål.

Utlåtandet finns i sin helhet i beslutshistorien.

Beslutets verkställighet och behörighet

Förutsatt att stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget har stadsstyrelsen för avsikt att i sitt verkställighetsbeslut bemyndiga chefen för lokalservicens kundrelationsenhet 1 vid stadsmiljösektorn att underteckna hyresavtalet med Hemsö Suomi Oy, som finns i bilaga 2, samt att vid behov göra små ändringar av teknisk natur i hyresavtalet.

I enlighet med 7 kap. 1 § 1 mom. 9 punkten i förvaltningsstadgan ska stadsfullmäktige besluta om förhyrning av affärslokaler då totalvärdet på avtalet beräknas överstiga 10 miljoner euro.

Stäng

Kaupunginhallitus 05.06.2023 § 377

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää vuokrata 15.12.2022 päivätyn hankesuunnitelman mukaiset noin 2 500 brm² laajuiset päiväkotitilat siten, että 25 vuoden vuokra-ajalta maksettavien arvonlisäverottomien vuokrien ja investointikustannusten kokonaissumma on enintään 12 770 000 euroa.

29.05.2023 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Suvi Rämö, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 11.04.2023 § 78

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 15.12.2022 päivätystä lasten päiväkoti Kirsikkapuiston ja daghemmet Killingenin korvaavan päiväkodin hankesuunnitelmasta (liitteet 2 ja 3).

Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuutta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:

Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Tilojen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.

Esittelijä
vs. kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Outi Salo
Lisätiedot

Susan Niemelä, projektiarkkitehti, puhelin: 310 79657

susan.niemela@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 15.12.2022 § 138

Esitys

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle tämän päätöksen liitteenä 3 olevan Uuden suomenkielisen LPK:n ja DH Killingenin korvaavan rakennuksen vuokrahankkeen 15.12.2022 päivätyn hankesuunnitelman mukaisten noin 2 500 brm² laajuisten päiväkotitilojen vuokraamista Hemsö Suomi Oy:ltä siten, että hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 12 770 000 euroa laskettuna 25 vuoden vuokra-ajalle.

Lisäksi jaosto esitti, että kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 1:n päällikkö oikeutetaan allekirjoittamaan liitteenä 7 olevan Hemsö Suomi Oy:n kanssa tehtävä vuokrasopimus sekä tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia.

Päätös tehtiin ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta.

B

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä tarjouskilpailussa suurimmat yhteispisteet saaneen Hemsö Suomi Oy:n Uuden suomenkielisen LPK:n ja DH Killingenin korvaavan rakennuksen vuokrahankkeen toteuttajaksi.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Hemsö Suomi Oy:n kanssa tehtävän tämän päätöksen liitteenä 5 olevan suunnittelu- ja rakentamisvaiheen sopimuksen sekä oikeutti hankeyksikkö 2:n yksikönpäällikön tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia. Lisäksi jaosto oikeutti rakennukset ja yleiset alueet-palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen valmistelua odottamatta kaupunginhallituksen päätöstä.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Ari Hulkkonen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Sari Hilden
Lisätiedot

Ari Hulkkonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 27925

ari.hulkkonen@hel.fi

Erkki Huitti, tiimipäällikkö, puhelin: 310 31866

erkki.huitti@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 20.06.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 29.5.2023 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 26.5.2023 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Suvi Rämö, tf. stadssekreterare, telefon: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Bilagor

2. Vuokrasopimusluonnos

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.