Vuokraus, tilat varhaiskasvatuksen käyttöön, Abraham Wetterin tie 15, Hemsö Suomi Oy
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätös toteuttajan valinnasta ja esitys kaupunginhallitukselle tilojen vuokraamisesta Hemsö Suomi Oy:ltä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan varhaiskasvatuksen käyttöön osoitteessa Abraham Wetterin tie 15.
Esitys
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle tämän päätöksen liitteenä 3 olevan Uuden suomenkielisen LPK:n ja DH Killingenin korvaavan rakennuksen vuokrahankkeen 15.12.2022 päivätyn hankesuunnitelman mukaisten noin 2 500 brm² laajuisten päiväkotitilojen vuokraamista Hemsö Suomi Oy:ltä siten, että hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 12 770 000 euroa laskettuna 25 vuoden vuokra-ajalle.
Lisäksi jaosto esitti, että kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 1:n päällikkö oikeutetaan allekirjoittamaan liitteenä 7 olevan Hemsö Suomi Oy:n kanssa tehtävä vuokrasopimus sekä tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia.
Päätös tehtiin ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä tarjouskilpailussa suurimmat yhteispisteet saaneen Hemsö Suomi Oy:n Uuden suomenkielisen LPK:n ja DH Killingenin korvaavan rakennuksen vuokrahankkeen toteuttajaksi.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Hemsö Suomi Oy:n kanssa tehtävän tämän päätöksen liitteenä 5 olevan suunnittelu- ja rakentamisvaiheen sopimuksen sekä oikeutti hankeyksikkö 2:n yksikönpäällikön tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia. Lisäksi jaosto oikeutti rakennukset ja yleiset alueet-palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen valmistelua odottamatta kaupunginhallituksen päätöstä.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Ari Hulkkonen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esitys on ehdotuksen mukainen.
A Tilojen vuokraus
Tarve
Suunniteltu päiväkotirakennus vastaa suomenkieliseen ja ruotsinkieliseen lähipalvelutarpeeseen ja parantaa palveluita. Suunniteltu sijaintipaikka on Helsingin kaakkoisessa suurpiirissä, Herttoniemen peruspiirissä, Herttoniemen yritysalueen kupeessa osoitteessa Abraham Wetterin tie 15.
Uudisrakennukseen suunnitellaan tilat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen käyttöön 224 lapselle, joista 63 paikkaa toteutetaan ruotsinkieliselle ja 161 paikkaa suomenkieliselle varhaiskasvatukselle. Suomenkielisestä varhaiskasvatuksesta opinpolku tällä hetkellä jatkuu Porolahden peruskouluun ja ruotsinkielisestä varhaiskasvatuksesta Botby grundskolaan.
Uudishanke korvaa nykyisen 42-paikkaisen ruotsinkielisen Daghemmet Killingenin tilat. Ruotsinkieliselle varhaiskasvatukselle saadaan uudishankkeessa uusia tilapaikkoja 21 ja suomenkieliselle varhaiskasvatukselle saadaan lisää 161 tilapaikkaa. Uudisrakennus otetaan käyttöön kalustettuna tammikuuhun 2025 mennessä. Tilatarve on esitelty kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkieliselle jaostolle hyväksytysti 18.5.2021 § 8 (Behovsutredning för daghemsbygge på Abraham Wetters väg, HEL 2021-005643 T1006 00).
Hankkeen toteutuksen yhteydessä ei tarvita väistötiloja. Kasvatus- ja koulutuslautakunta on hyväksynyt 17.08.2021 § 262 Abraham Wetterin tien päiväkodin uudisrakennuksen tarveselvityksen.
Vuokrattavat tilat
Tarvittavat tilat järjestetään vuokraamalla päiväkotikäyttöön uudisrakennus, joka jatkosuunnitellaan teetettyjen viitesuunnitelmien mukaan. Kaupunkiympäristön toimiala on pyytänyt ja saanut tarjouksen Uuden suomenkielisen LPK:n ja DH Killingenin korvaavan uudisrakennuksen vuokrahankkeesta, joka sisältää toteutussuunnittelun, rakentamisen, rahoittamisen sekä ylläpidon.
Tarjoukset pyydettiin määräaikaisesta 25 vuoden sopimuksesta. Hankinnan tavoitteena on, että sopimus on mahdollisimman edullinen kaupungille, ja siksi valintaperusteena on 25 vuoden määräaika.
Tarjouskilpailun voittaja Hemsö Suomi Oy vuokraa uudisrakennuksen kaupungin käyttöön 25 vuoden ajaksi. Vuokrattavien tilojen kokonaislaajuus on arviolta 2 500 brm² ja huoneistoala on arviolta 2 040 htm². Päiväkodin yhteydessä oleva piha on päiväkodin aukioloaikoina päiväkodin käytössä. Tiloissa on mahdollista järjestää toimintaa noin 224 lapselle.
Hankesuunnitelma ja vuokrasopimusluonnos ovat tämän päätöksen liitteinä 3 ja 7.
Vuokra- ja investointikustannukset
Vuokranantaja vastaa kiinteistön käytettävyydestä, ylläpidosta ja peruskorjauksista koko vuokrakauden ajan, josta Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelu maksaa elinkustannusindeksiin sidotusta pääomavuokrasta, ylläpitovuokrasta sekä maanvuokran ja kiinteistöveron osuuksista koostuvaa vuokraa.
Vuokrattavien tilojen tarjouksen mukainen arvonlisäveroton pääomavuokra on noin 19,56 euroa/htm²/kk (sopimusten laskennallinen neliövuokra, huoneistoala noin 2 040 htm²) eli 39 900 euroa kuukaudessa ja noin 478 800 euroa vuodessa.
Hankkeen enimmäishinta yhteensä 12 770 000 euroa muodostuu 25 vuoden vuokra-ajalta ulos maksettavasta indeksikorjaamattomasta yhteensä 11 970 000 euron pääomavuokrasummasta, enintään 500 000 euron varauksesta mahdollisiin käyttäjän toiminnallisiin muutoksiin sekä enintään 300 000 euron varauksesta hankkeen valmistelu- ja valvontakustannuksiin.
Vuokranantajalla on vastuu kiinteistön hoito- ja ylläpitopalvelujen järjestämisestä hankinta- ja vastuunrajataulukon mukaan, josta Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelu maksaa toteutuneiden kustannusten mukaan vuosittain tarkistettavaa ylläpitovuokraa. Indikatiivinen ylläpitovuokra sopimuksen alkaessa on noin 5,50 euroa/htm²/kk eli 11 220 euroa kuukaudessa. Ylläpitovuokraan kuuluvat kiinteistön kaikki tavanomaiset käyttö-, hoito- ja ylläpitokustannukset, kiinteistöhuolto, lämmitys, jäähdytys, vesi- ja jätevesi, sähkö, yleisten tilojen puhtaanapito sekä jätehuolto ja vuosikorjaukset. Mikäli vuokranantaja toteuttaa vuokralaiselle erikseen sovittuja käyttäjäpalveluita, laskutetaan niistä syntyneet kulut toteuman mukaan erikseen.
Lisäksi Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelu maksaa Kaupunkiympäristön toimialan Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun perimän maanvuokran sekä kaupungin määrittämän kiinteistöveron vuokranantajalle toteuman mukaan.
Tilakustannus kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle
Arvioitu arvonlisäveroton tilakustannus käyttäjälle on vuodessa noin 762 800 euroa/htm² eli noin 63 566 euroa kuukaudessa eli noin
31,16 euroa/htm²/kk (sopimusten laskennallinen neliövuokra, huoneistoala noin 2 040 htm²), joka muodostuu:
- ulos maksettavasta noin 19,56 euroa/htm²/kk tilavuokrasta,
- sopimuskauden alussa arviolta 5,50 euroa/htm²/kk ylläpitovuokrasta,
- valmisteluvaiheen kustannuksista enintään 0,90 euroa/htm²/kk,
- mahdollisten käyttäjän toiminnallisista muutoksista kustannuksista enintään 1,20 euroa/htm²/kk, jotka toteuttaa vuokranantaja,
- yleiskustannuksesta 0,5 euroa/htm²/kk,
- Kaupunkiympäristön toimialan Maaomaisuuden kehittäminen ja
tontit -palvelun perimästä maanvuokrasta, joka sopimuskauden alussa on 2,50 euroa/htm²/kk eli 61 200 euroa vuodessa sekä
- kaupungin määrittämästä kiinteistöverosta, joka sopimuskauden alussa on noin 1,00 euroa/htm²/kk eli 24 480 euroa/htm²/kk vuodessa.
Ylläpitovuokran suuruus määräytyy vuodeksi kerrallaan toteutuneiden kustannusten perusteella, siten että ylläpitokulujen yli- tai alijäämä otetaan huomioon seuraavan vuoden ylläpitovuokran määrässä.
B Toteuttajan valinta
Osallistumispyyntövaihe
Uuden suomenkielisen LPK:n ja DH Killingenin korvaavan uudisrakennuksen vuokrahankkeen hankinnan kilpailutus on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (29.12.2016/1397) mukaisessa neuvottelumenettelyssä. Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 26.4.2022 sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka, joka toteutetaan vuokrahankkeena siten, että valittu tarjoaja toteuttaa tilat hankintayksikön suunnitelmien mukaisesti ja vuokraa ne hankintayksikön käyttöön tarjouspyynnön liitteenä olevien sopimusehtojen mukaisesti.
Kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat täyttivät osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tilapalvelun projektitiimi 4:n tiimipäällikkö teki ehdokkaiden valintaa koskevan päätöksen 3.6.2022 § 2, jossa tarjoajiksi valittiin seuraavat ehdokkaat:
- Hemsö Suomi Oy
- Hoivatilat Oyj
- Ryhmittymä WasaGroup Oy ja WasaCon Oy
Alustava tarjouspyyntö ja neuvotteluvaihe
Tarjoajien valinnan jälkeen valituille tarjoajille toimitettiin alustava tarjouspyyntö. Hemsö Suomi Oy, Hoivatilat Oyj ja Ryhmittymä WasaGroup Oy ja WasaCon Oy toimittivat määräaikaan 25.8.2022 klo 13.00 mennessä alustavat tarjoukset, jotka sisälsivät seuraavat tarjouksen liitteet:
- Liite 2.1 Nimettävä avainhenkilö ja osaamisvaatimukset
- Liite 2.2 Projektisuunnitelma
- Liite 3 Tarjoajan palaute hankinta-asiakirjoista
Neuvottelut alustavan tarjouksen jättäneiden tarjoajien kanssa järjestettiin 31.8.2022. Tarjoajan mahdollisesti antamaa palautetta hyödynnettiin kaupallisissa neuvotteluissa.
Lopullinen tarjouspyyntö ja tarjousten vertailu
Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin alustavan tarjouksen jättäneille tarjoajille 7.9.2022. Hemsö Suomi Oy ja Hoivatilat Oy toimittivat lopulliset tarjoukset määräaikaan 20.9.2022 klo 13.00 mennessä.
Saadut tarjoukset tarkastettiin ja ne täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Tarjousten vertailuperusteena oli paras hinta-laatusuhde siten, että hinnan painoarvo oli 80 % ja laadun painoarvo 20 %. Laatua arvioitiin tarjouksen liitteenä toimitettujen projektisuunnitelmien perusteella ja hintaa hintatarjouslomakkeella ilmoitetun pääomavuokran perusteella.
Tarjousten liitteenä toimitetut projektisuunnitelmat arvioitiin tarjouspyynnön liitteessä 1. Vertailuperusteet ilmoitetuilla vertailuperusteilla. Kukin projektisuunnitelman neljästä vertailuperusteesta pisteytettiin erikseen nollasta viiteen (0–5) puolen (0,5) pisteen tarkkuudella. Kunkin vertailuperusteen pisteet kerrottiin sen painoarvoa osoittavalla prosenttiluvulla (desimaalina) ja laskettiin yhteen kahden desimaalin tarkkuudella.
Korkeimman pistemäärän saanut tarjoaja sai arviointikohdasta maksimipisteet (20 pistettä) ja muiden tarjoajien pisteet suhteutettiin tähän kahden desimaalin tarkkuudella kaavalla 20 pistettä x (ko. tarjoajan pistemäärä / korkein arviointikohdasta saatu pistemäärä).
Projektisuunnitelman pisteytys ja sanallinen arviointi esitetty liitteessä 1 Projektisuunnitelman perustelumuistio.
Tarjousten laatuarvioinnin jälkeen hankintayksikkö avasi hintatarjoukset ja pisteytti ne. Alhaisimman hintatarjouksen tehnyt tarjoaja sai arviointikohdasta täydet pisteet (80 pistettä) ja muiden tarjoajien pisteet suhteutettiin tähän kahden desimaalin tarkkuudella kaavalla 80 pistettä x (alhaisin vertailuhinta / ko. tarjoajan vertailuhinta).
Laadun ja hinnan pisteytys sekä nimettyjen projektipäälliköiden vähimmäisvaatimusten täyttyminen on esitetty tämän päätöksen liitteessä 2 Tarjousten pisteytys.
Tarjouskilpailun lopputulos
Saadut laatu- ja hintapisteet laskettiin yhteen kahden desimaalin tarkkuudella. Suurimman pistemäärän saanut tarjous oli hinta-laatusuhteeltaan paras.
Tarjouskilpailussa suurimmat yhteispisteet sai Hemsö Suomi Oy. Uuden suomenkielisen LPK:n ja DH Killingenin korvaavan rakennuksen vuokrahankkeen toteuttajaksi valitaan Hemsö Suomi Oy.
Hankkeen toteuttajaksi valittu vastaa kohteen yleis- ja toteutussuunnittelusta, rakentamisen valmistelusta ja rakentamisesta sekä näihin liittyvistä osapuolten tehtävistä ja vastuista. Toteuttajan kanssa tehdään erillinen suunnittelu- ja rakentamisvaiheen sopimus, joka on voimassa kohteen rakentamisen loppuun asti.
Suunnittelu- ja rakentamisvaiheen sopimus
Tarjouskilpailun voittaneen hankkeen toteuttajan kanssa tehdään päätöksen liitteenä 5 oleva suunnittelu- ja rakentamisvaihetta koskeva sopimus. Toteuttaja käynnistää kohteen yleis- ja toteutussuunnittelun heti hankesopimuksen allekirjoituksen jälkeen. Suunnittelu- ja rakentamisvaiheen sopimuksessa sovitaan kohteen suunnittelusta, rakentamisen valmistelusta ja rakentamisesta sekä näihin liittyvistä osapuolten tehtävistä ja vastuista siltä osin kuin niistä ei sovita erikseen tehtävässä vuokrasopimuksessa.
Hankkeen toteutuessa hankkeen toteuttajalle ei makseta vuokran lisäksi muuta korvausta suunnittelu- tai rakentamistyöstä. Mikäli vuokrasopimusta ei allekirjoiteta toteuttajasta riippumattomista syistä, toteuttajalla on oikeus laskuttaa avoimin kirjoin toteutuneiden töiden kustannuksia suunnittelu- ja rakentamisvaiheen sopimuksessa sovittuun euromääräiseen kattoon asti.
Suunnittelun on tarkoitus alkaa heti kun toteuttajan valintaa koskeva päätös on tullut lainvoimaiseksi ja osapuolet ovat allekirjoittaneet suunnittelu- ja rakentamisvaiheen sopimuksen.
Aikataulu
Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus jatkaa hankkeen valmistelua odottamatta vuokrauspäätöstä ja aloittaa hankkeen suunnitteluvaiheen hankesopimuksen allekirjoituksen jälkeen.
Kohteen vuokrasopimus solmitaan ja rakentaminen voi alkaa sen jälkeen, kun lopullisen päättäjän hankesuunnitelman hyväksymisestä ja kohteen vuokraamisesta tekemä päätös on lainvoimainen, sopimuspiirustukset, aikataulu ja laatusuunnitelmat ovat valmiit ja rakennuslupa on myönnetty.
Hankkeen rakentamisvaiheessa vuokranantaja rakentaa kohteen valmiiksi. Rakentamisvaihe päättyy kohteen valmistumiseen sekä hyväksyttyyn vastaanottoon ja käyttöönottoon. Hyväksytystä vastaanotosta alkaa vuokrasopimusaika.
Tavoitteena on, että kohde valmistuu 11/2024. Hankkeen alustava aikataulu on seuraava:
Yleis- ja toteutussuunnittelu 1/2023–12/2023
Rakennusluvan käsittely ja päätös 2/2023–6/2023
Poikkeusluvan käsittely ja päätös 2/2023–5/2023
Rakennusluvan valitusaika 7/2023
Rakentaminen 8/2023–11/2024
Rakennusvalvonnan käyttöönottotarkastus 11/2024
Hallinnan luovutus 31.11.2024
Käyttäjän kalustus ja muutto 12/2024
Päiväkodin käyttöönotto ja vuokrakauden aloitus 1/2025
Vuokrakausi 25 vuotta 1/2025–1/2050
Rahoitus ja toteutus
Ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista. Rakennuttamiskustannus sekä lisä- ja muutostyövaraus rahoitetaan kaupungin kohdentamattomista määrärahoista.
Lausunnot
Kaupunkiympäristön toimialan Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 15.12.2022 päivätystä Uuden suomenkielisen LPK ja DH Killingenin korvaavan uudisrakennuksen päiväkodin hankesuunnitelmasta.
Toimivalta
A
Hallintosäännön 7 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kaupunginvaltuusto päättää kaupungin hankkeita koskevista hankesuunnitelmista, kun kustannusarvio ylittää 10 miljoonaa euroa.
Hallintosäännön 7 luvun 1 §:n 1 momentin 9 kohdan mukaan kaupunginvaltuusto päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo ylittää 10 miljoonaa euroa.
B
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 20.9.2022 § 507) liitteen 1 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuus 3 miljoonan euron ylittävissä hankinnoissa.
Detta beslut publicerades 19.12.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 136, 137, 138 (A) ja 139 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 138 § (B).
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Ari Hulkkonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 27925
Erkki Huitti, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 31866