Sitovat toiminnan tavoitteet vuonna 2022, Helsingin kaupunki
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 4/14.03.2023
- Helsingfors stadsfullmäktige 4/01.03.2023
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 3/14.02.2023
- Kultur- och fritidsnämnden 3/14.02.2023
- Helsingfors stadsstyrelse 6/13.02.2023
- Kanslichef 30.01.2023
- Direktionen för trafikaffärsverket 1/27.01.2023
- Direktionen för affärsverket företagshälsan 1/25.01.2023
- Stadsmiljönämnden 3/24.01.2023
- Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara) 1/19.01.2023
Sosiaali- ja terveystoimen selvitys vuoden 2022 toteutumatta jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi sosiaali- ja terveystoimen osalta selvityksen toteutumatta jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan lauta- ja johtokuntien on annettava selvitys toteutumatta jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista siten, että selvitykset voidaan käsitellä kaupunginvaltuustossa ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista. Selvitysten tulee olla kaupunginkansliassa viimeistään 31.1.2023. Sosiaali- ja terveystoimen osalta on annettu alustava selvitys kaupunginkanslialle vuoden 2022 toteutumatta jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista toimialajohtajan kirjeellä kaupunginkanslian aikataulun mukaisesti.
Koronaepidemian vuoksi monia toimintoja, kuten terveysasematoiminnan kiireetöntä hoitoa, jouduttiin myös vuonna 2022 vähentämään ja monet kaupunkistrategian tavoitteet ja toimenpiteet eivät edenneet suunnitellussa aikataulussa ja laajuudessa, eikä kaikkia toimialan toiminnallisia tai määrällisiä tavoitteita saavutettu suunnitellusti. Koronaepidemian pitkittyessä myös hoito- ja palveluvelka on edelleen kasvanut.
Sosiaali- ja terveystoimialalla siirryttiin vaiheittain vuoden 2021 aikana asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apottiin. Apotin käyttöönoton vuoksi kaikki mittarit eivät ole vertailukelpoisia aiemmasta tietokannasta poimittujen tietojen kanssa kirjauskäytäntöjen ja tietopoimintojen määrittelymuutosten vuoksi. Apotin tuotepäättely poikkeaa sekä kansallisesta että toimialalla käytössä olleesta tuotepäättelystä ja luokittelusta. Apotissa tuotepäättely ja raportointi perustuvat työnkulkuun ja Apotin luokitukset eivät ole toisiaan poissulkevia. Tästä syystä kaikki vuoden 2022 suoritetiedot eivät ole vertailukelpoisia aiempiin vuosiin.
Sosiaali- ja terveystoimella oli kolme kaupunkistrategiaan pohjautuvaa sitovaa toiminnallista tavoitetta, joissa kaikissa oli useampia mittareita. Sitovan toiminnallisen tavoitteen katsotaan toteutuvan vain, jos tavoitteen kaikki mittarit toteutuivat.
Sosiaali- ja terveystoimen sitovista toiminnallisista tavoitteista jäivät toteutumatta seuraavat tavoitteet ja niiden mittarit;
1.Edistämme helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä ja ehkäisemme syrjäytymistä.
-mittari: kotihoidossa on kattavasti käytössä liikkumissopimus (vähintään 70 %:lle asiakkaista on tehty liikkumissopimus)
Liikkumissopimus oli tehty 58,0 %:lle asiakkaista.
Kotihoidon henkilöstövaje on pahentunut vuoden 2022 aikana. Sijaisia on käytetty enemmän ja myös täyttämättömiä työvuoroja on ollut enemmän. Toimintakyvyn tukeminen ja arkiliikkumisen toteuttaminen on sijaisten vaikeampi tunnistaa ja toteuttaa, jolloin liikkumissopimus on voinut jäädä tekemättä. Kotihoidon liikkumissopimuksen tulokseen vaikutti jonkin verran Apotin kirjaamistavan muutos. Uusi kirjaamistapa vakiintuu vuoden 2023 aikana.
2. Palvelumme ovat lähellä kaupunkilaisia ja helposti saatavissa.
-mittari: terveysaseman ensikontaktissa toteutunut hoito, tavoitetaso 75 %
Toteuma oli 61 %.
- mittari: terveysasemien kiireettömän hoidon toteutuminen 10 vuorokaudessa, tavoitetaso, että 70 % kiireettömästä hoidosta toteutuu 1–10 vuorokauden sisällä
Tavoite ei toteutunut lääkärien osalta, ja toteuma oli 44 %.
Terveysasematoiminnassa tehtiin edelleen merkittävästi koronaepidemiaan liittyvää työtä, joka vähensi ensikontaktissa toteutunutta hoitoa, kiireettömän hoidon toteutumista sekä koronaepidemian hoito- ja palveluvelan purkamista. Suurena haasteena oli myös henkilöstön saatavuus ja pysyvyys.
Toteumatiedot eivät myöskään ole kaikilta osin kattavia, koska osasta kontaktitiedoista puuttuu ammattinimiketieto asiakas- ja potilasjärjestelmän tietokannasta, jolloin nämä kontaktit ja käynnit eivät tilastoidu toteutuneisiin käynteihin. Ammattinimiketietojen puuttumista selvitetään sekä Apotti Oy:ssä että Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimessa.
-mittari: 20 % säännöllisen kotihoidon asiakkaista on kuvallisen etähoidon asiakkaita
Toteuma oli 15,1 %.
Kotihoidon henkilöstövaje on pahentunut vuoden 2022 aikana. Sijaisia on käytetty enemmän ja myös täyttämättömiä työvuoroja on ollut yhä enemmän. Etähoidon mahdollisuuksien tunnistaminen on tämän vuoksi ollut heikompaa. Tuloksiin on kiinnitetty huomiota ja loppuvuodesta asiakasmäärä kääntyi nousuun. Palvelu pyritään aloittamaan yhä useammin heti kotihoitoon siirryttäessä palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä. Lääkeautomaattien käyttö on lisääntynyt ja korvannut osittain etähoitoa.
3. Toimintamme on taloudellisesti kestävää ja tuottavaa.
Tavoite toteutui kaikkien mittareiden osalta.
Kaikki sitovat toiminnalliset tavoitteet ja niiden mittarit ovat tämän asian liitteenä 1
Detta beslut publicerades 15.02.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Maria Kahila, suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 43087