Vahingonkorvaus, taloudellinen menetys, sijaishuollon suorahankinnan keskeyttäminen, Sospro Oy

HEL 2022-014649
Ärendet har nyare handläggningar
§ 57

Ukrainassa huostaanotettujen lasten sijaishuollon varautumiseen liittyvää hankintaa koskeva vahingonkorvaus ja sovintosopimus Sospro-konsernin kanssa

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä 620 863,00 euron suuruisen vahingonkorvauksen maksamisen Sospro Oy:lle koskien lastensuojelun sijaishuollon hankintaa ukrainalaisille lapsille.

HL 51 §:n perusteella korjattu korvauksen jakautuminen, MS 9.3.2023

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä 620 863,00 euron suuruisen vahingonkorvauksen maksamisen Sospro-konsernille (jäljempänä Sospro) koskien lastensuojelun sijaishuollon hankintaa ukrainalaisille lapsille hankintaan varautumisen suhteessa seuraavasti:

  • Sospro Kanta-Häme Oy:lle 224 063 euroa
  • Sospro Satakunta Oy:lle 192 424,10 euroa
  • Sospro Pirkanmaa Oy:lle 204 375,90 euroa

Päätös on ehdollinen sille, että Sospro hyväksyy liitteenä 1 olevan sovintosopimuksen, jonka jälkeen osapuolilla ei ole toisilleen muita vaatimuksia asiassa.

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja totesi, että sopimukseen voidaan ennen allekirjoitusta tehdä luonteeltaan teknisiä tai vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia.

Päätöksen perustelut

Asian tausta

Ukraina esitti kesällä 2022 EU-maille pyynnön evakuoida lastenkoteihin sijoitettuja lapsia sodan vuoksi. Kesällä 2022 sosiaali- ja terveysministeriö pyysi Helsingin kaupunkia varautumaan Ukrainasta tulevien lastenkotiin sijoitettujen noin 100 lapsen vastaanottoon syksyllä 2022. Valtion talousarvioon oli varattu 5 miljoonaa euroa vuodelle 2022 ja sen lisäksi vuodelle 2023 oli esitetty 15 miljoonaa euroa kustannusten korvaamiseksi Helsingin kaupungille. Lastensuojelulain (417/2007) 17 §:n 1 momentin nojalla Helsinki vastaa lastensuojelun palvelujen järjestämisestä, jos lapsella tai kummallakaan hänen vanhemmistaan ei ole ollut asuin- tai oleskelukuntaa Suomessa.

STM:n antamien tietojen perusteella kaupunki on hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin 4 kohdan perusteella kiireellisesti aloittanut sijaishuollon palvelujen suorahankintaa koskevat neuvottelut sijaishuollon palveluntuottajien kanssa. Yksi palveluntuottajista on Sospro. Neuvottelut Sospron kanssa ovat koskeneet kolmen yksikön varaamista toimintaan. Koska tieto ukrainalaisten lasten mahdollisesta saapumisajankohdasta on ollut epävarma, Sospron kanssa on neuvoteltu yksiköiden varautumisesta lasten tuloon siten, että varautumisen on ollut määrä alkaa 1.10.2022, 10.10.2022 ja 17.10.2022.

Sospro on ollut valmiudessa vastaanottamaan huostaanotettuja lapsia mainittuina ajankohtina. Sospro katsoo sillä olleen kaupungin kanssa käymiensä neuvottelujen myötä perusteltu syy olettaa, että kaupunki hankkii siltä neuvottelujen kohteena ollutta varautumispalvelua.

Hankinnan tarve on lakannut 14.10.2022, kun STM on ilmoittanut, että Ukrainassa huostaanotettuja lapsia ei evakuoida Suomeen. Kaupunki on ilmoittanut palveluntuottajille tilanteen muuttumisesta 18.10.2022 ja samalla ohjeistanut palveluntuottajia ajamaan toiminnan alas tarpeettomien kustannusten rajoittamiseksi.

Sospro on esittänyt kaupungille varautumista koskevan korvausvaatimuksen 4.12.2022. Tämän jälkeen osapuolet ovat neuvotelleet vahingon korvaamisesta. Kaupungin edun mukaista on ollut päästä asiassa sovintoon. Neuvotteluissa korvausperusteen lähtökohtana on ollut positiivinen sopimusetu, jonka mukaan palveluntuottaja asetetaan siihen taloudelliseen asemaan, jossa se olisi ollut, jos varautuminen olisi kestänyt 31.12.2022 saakka.

Sovintosopimuksen mukainen vahingonkorvaus on laskettu siten, että siinä on huomioitu vahingon rajoittamisvelvollisuus, jonka perusteella kaupunki korvaa ainoastaan sellaiset varautumisesta aiheutuneet kustannukset, joita palveluntuottaja ei ole tai joita se ei olisi kohtuudella voinut rajoittaa tai minimoida.

Sovintosopimuksen hyväksyminen tapahtuu sopimuksen allekirjoittamisella. Sovintosopimuksen myötä osapuolet pidättäytyvät esittämästä toisilleen muita vaatimuksia asiassa.

Valtiontukisäännösten soveltuvuus

Palveluntuottajalle maksettava korvaus perustuu yleisiin vahingonkorvausoikeudellisiin periaatteisiin ja vastaa palveluntuottajalle aiheutuneita kustannuksia. Siten se ei sisällä Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) artiklan mukaista valtiontukea.

Kaupungille aiheutuvien kustannusten korvaaminen

Kaupunki hakee hankintaan ja sovintosopimukseen liittyvistä kustannuksista korvausta sosiaali- ja terveysministeriöltä. STM on varannut määrärahan kustannusten korvaamiseen Helsingin kaupungille.

Toimivalta

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialajohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää vahingonkorvauksesta silloin, kun kaupunki on toimialaa koskevissa asioissa korvausvelvollinen, taikka vahingon korvaaminen katsotaan kohtuulliseksi.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja on 25.1.2023 § 36 pidättänyt itsellään toimivallan taloudellisesti tai muutoin merkityksellisissä vahingonkorvausta koskevissa asioissa. Asian taloudellisen ja periaatteellisen merkityksen vuoksi se kuuluu toimialajohtajan toimivaltaan.

Detta beslut publicerades 01.03.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Leena Luhtasela, vs. perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 62401

leena.luhtasela@hel.fi

Saila Nummikoski, lastensuojelun johtaja, puhelin: 09 310 43439

saila.nummikoski@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja