Taloushallintopalveluliikelaitoksen ylin organisaatiotaso 1.2.2023 alkaen ja uusien johtajatehtävien hakumenettelyn aloittaminen

HEL 2022-014788
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 2. / 27 §

Taloushallintopalveluliikelaitoksen ylin organisaatiotaso 1.2.2023 alkaen ja uusien johtajatehtävien hakumenettelyn aloittaminen

Direktionen för affärsverket ekonomiförvaltningen

Päätös

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti, että taloushallintopalveluliikelaitoksessa on 1.2.2023 lukien viisi osastoa ja niillä johtajat seuraavasti:

- Palkkapalvelut, palkkapalvelujen johtaja
- Talouspalvelut, osastopäällikkö
- Henkilöstö- ja hallintopalvelut, henkilöstö- ja hallintopalvelujohtaja
- Asiakkuudet, asiakkuusjohtaja
- ICT- ja tietohallinto, kehittämis- ja digitalisaatiopalvelujohtaja

Samalla johtokunta päätti käynnistää uusien johtajatehtävien julkisen hakumenettelyn.

Jäsen Hannu Seppälä teki muutosesityksen, jonka mukaan asia palautettaisiin valmisteluun, mutta esitystä ei kannatettu.

Hannu Seppälän eriävä mielipide pöytäkirjaan:

Organisaatiouudistus on tehty liian nopeasti. Uusi toimitusjohtaja on juuri vaihtunut. En hyväksy organisaatiouudistusta nyt esitetyssä muodossa. Nyt esitetty muutos aiheuttaa merkittävän riskin Talpan toimintaan. Organisaatiouudistus tulee tarkastella uudestaan ja laatia uusi suunnitelma sellaiseksi, jossa osastoja on vähemmän ja johtajanimikkeet tulee muuttaa päällikkönimikkeiksi kaupungin periaatteiden mukaisesti. Johtokunta päättää liikelaitoksen jakautumisesta osastotasoisiin yksiköihin ja ottaa osastotasoisten yksiköiden päälliköt.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Taloushallintopalveluliikelaitoksen nykyinen organisaatio on ollut voimassa 1.1.2016 lukien. Talpan toimintakykyä tulee vahvistaa ylätasolla, jotta se pystyy paremmin vastaamaan palkanlaskennan järjestelmävaihdoksen ja toimintatapamuutoksen aiheuttamaan kriisitilanteeseen. Keskeinen keino toimintakyvyn parantamisessa on organisaation muuttaminen niin, että Talpan järjestelmäosaaminen, asiakkuudenhallinta ja HR-asiat vahvistuvat. Palvelutuotantoa ja erityisesti palkkapalveluiden toimintakykyä parannetaan näitä tukitoimintoja vahvistamalla. Toimitusjohtaja esittää, että Talpan organisaation rakennetta muutetaan niin, että Talpan tuottamat palvelut jaetaan viiteen osastoon aikaisemman kolmen sijaan. Uusia osastoja ovat henkilöstö- ja hallintopalvelut, asiakkuudet sekä kehittäminen ja digitalisaatio. Näiden osastojen johtajille tulee perustaa uudet toimet ja käynnistää julkinen hakumenettely.

Muutoksella varmistetaan asiakkuuksien ja asiakaspalvelutoimintojen kehittymistä ja varmistetaan palvelunhallintajärjestelmän sujuva käyttöönotto ja jalkautuminen palvelutuotantoon. Lisäksi vahvistetaan ICT:n ja tietohallinnon toimintoja ja asiantuntijuutta tulevaisuuden tarpeita vastaaviksi. Talpan henkilöstötoimikunta on käsitellyt esityksen organisaation muuttamisesta kokouksissaan 2.12.2022 ja 14.12.2022 sekä todennut yhteistoiminnan toteutuneen koskien organisaatiouudistusta.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 11. luvun 1 §:n 1 momentin mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää liikelaitoksen organisaation ylimmästä tasosta ja ottaa liikelaitoksen toimitusjohtajan suoran alaisen.

Stäng

Detta beslut publicerades 19.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Anniina Kitula

Mer information fås av

Päivi I Turpeinen, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 25220

paivi.i.turpeinen@hel.fi