Oikaisuvaatimus, toimenpidelupa, päätös 22.11.2022 § 569

HEL 2022-014831
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 9 §

Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalveluiden maisema-arkkitehdin toimenpidelupapäätöksestä 22.11.2022 § 569, Timoteikuja

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä tontin ********** omistajien tekemän oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontapalveluiden maisema-arkkitehdin toimenpidelupapäätöksestä 22.11.2022 § 569.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon.

Päätösehdotuksen perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain (myöhemmin MRL) 126 a §:n 1 momentin mukaan aitaaminen on luvanvarainen toimenpide. Helsingin rakennusjärjestyksen (myöhemmin rakennusjärjestys) 21 §:n 3 kohdan mukaan tonttien välisen aidan voi kuitenkin rakentaa korkeintaan 1,6 metrin korkuisena ilman toimenpidelupaa, mikäli aidan rakentamiselle saadaan naapurin suostumus. Kyseessä olevassa tapauksessa naapuri ei ole antanut suostumustaan aidan rakentamiselle ja aidalle on haettu rakennusvalvonnasta toimenpidelupaa.

Tonttien välisen aidan rakentamista koskee maankäyttö- ja rakennusasetuksen 82 §. Sen mukaan kiinteistönomistajalla on, jollei asemakaavassa tai rakennusjärjestyksessä toisin määrätä tai kunnan rakennusvalvontaviranomainen erityisestä syystä toisin päätä, oikeus rakentaa aita tontin rajalle.

Koska tässä tapauksessa aita on luvanvarainen, on maankäyttö- ja rakennusasetuksen 82 §:ssä lausutun ohella arvioitava MRL:ssa asetettuja toimenpideluvan myöntämisen edellytyksiä. MRL 130 §:n 2 momentin mukaan kyseisen lain 19 luvun säännökset rakennuslupamenettelystä koskevat soveltuvin osin myös toimenpidelupamenettelyä.

Luvan myöntämisen edellytyksenä on siten, että aita on asemakaavan määräysten (MRL 135 §) ja rakennusjärjestyksen mukainen. Tässä tapauksessa asemakaava tai rakennusjärjestys ei kiellä rakentamasta päätöksen mukaista aitaa kyseiselle sijainnille.

Aidan on myös sovelluttava rakennettuun ympäristöön ja maisemaan sekä täytettävä kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset (MRL 117 §). Päätöksen mukainen aita on vaalea 1,2 metriä korkea pystysäleinen puuaita, jonka on katsottava soveltuvan rakennettuun ympäristöön ja maisemaan ja myös kaupunkikuvallisesti täyttävän kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset.

Lisäksi aidan on sovelluttava paikalleen eikä aitaa saa sijoittaa tai rakentaa niin, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista (MRL 135 §). Huomioiden aidan korkeuden ja sen sijoittumisen luvan hakijan tontille, ei aidan rakentaminen haittaa tarpeettomasti naapuria tai vaikeuta naapurikiinteistön sopivaa rakentamista. Aita ei estä käyttämästä oikaisuvaatimuksen tekijöiden tontilla sijaitsevaa kulkuväylää. Koska aita toteutetaan elementtiratkaisuna, aidan rakentaminen ja huolto on mahdollista toteuttaa hakijan tontin puolelta. Asiassa on lisäksi huomioitava, että kyseessä olevan kulkuväylän pohjoisrajalle on jo aiemmin toteutettu 1,6 metriä korkea vaakasäleinen puuaita oikaisuvaatimuksen tekijöiden tontin rakennushankkeen yhteydessä. Toisin kuin oikaisuvaatimuksen kohteena olevan lupapäätöksen perusteluissa on todettu, tapaukseen ei sovellu rakennusjärjestyksen 18 §, sillä aita ei ole rakennusjärjestyksessä tarkoitettu rakennelma.

MRL:n mukaisessa lupaharkinnassa ei voida arvioida tai huomioida kaavan ja rakentamista koskevien säännösten mukaisen rakentamisen mahdollisia vaikutuksia naapurikiinteistöjen taloudelliseen arvostukseen.

Todettakoon lopuksi, että asiassa ei ole tullut ilmi erityisiä syitä, joiden johdosta luvan hakijalla ei olisi oikeutta rakentaa aitaa tontin rajalle. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia näkökohtia, joita ei olisi tutkittu jo alkuperäisen lupapäätöksen myöntämisen yhteydessä tai joiden perusteella myönteistä lupapäätöstä tulisi nyt muuttaa. Haettu toimenpidelupa täyttää MRL:n ja rakennusjärjestyksen luvan myöntämiselle asetetut edellytykset ja lupa on siten tullut myöntää.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva lupapäätös

As. Oy Helsingin Timoteikuja 8 on 18.8.2022 vireille tulleella hakemuksellaan (lupatunnus LP-91-2022-7634), hakenut toimenpidelupaa 1,2 m korkean puuaidan rakentamiselle tontin ********** pohjoisrajalle paikkaan, jossa on aiemmin ollut aita. Rakennusvalvontapalveluiden maisema-arkkitehti on päätöksellään 22.11.2022 § 569 myöntänyt haetun luvan.

Oikaisuvaatimus

Luvan hakijan naapuritontin ********** viisi omistajaa ********** ovat määräajassa vaatineet oikaisua mainittuun päätökseen.

Oikaisuvaatimuksen tekijät vaativat, että Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto:

1. ensisijaisesti oikaisee oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä siten, että aita on rakennettava rakennusjärjestyksen 18 §:n mukaiselle etäisyydelle, eli korkeutensa verran irti luvan hakijan tontin rajasta, tai;

2. toissijaisesti oikaisee oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä siten, että puuaidan korkeus saa olla enintään 0,8 metriä ja 0,5 metrin etäisyydellä luvan hakijan tontin rajasta.

Oikaisuvaatimusta on perusteltu muun ohessa seuraavasti:

Rakennusjärjestyksen 18 §:n mukaan vaja, katos tai muu rakennelma on sijoitettava naapuritontin rajasta vähintään niin kauaksi, että piirrettäessä tontin rajalta 45 asteen kulmassa suora, rakennelman on jäätävä kokonaan sen alle. Päätöksessä on virheellisesti katsottu, että aidan rakentamiselle haetussa muodossa olisi erityisiä syitä ja että aidan rakentaminen esitetyn mukaisesti ei aiheuttaisi oikaisuvaatimuksen tekijöille rajanaapurina huomattavaa haittaa. Oikaisuvaatimuksen tekijät eivät ole antaneet suostumustaan aidan rakentamiselle näin lähelle tonttien rajaa. Aidan rakentaminen esitetyssä muodossa aiheuttaisi huomattavaa haittaa oikaisuvaatimuksen tekijöille.

Asiassa ei ole esitetty selvitystä lumen auraamiseen tai koirien ulkoiluttamiseen liittyvistä väitteistä tai että luvan hakijan tontille pysäköisi sinne kuulumattomia autoja. Asiassa ei ole osoitettu, että aidan rakentaminen hakemuksen mukaisesti olisi välttämätöntä jalankulun turvaamiseksi.

Luvan hakijan esittämät ’’erityiset syyt” perustelevat ainoastaan aidan väitettyä tarpeellisuutta, mutta ei sitä, miksi aita pitäisi rakentaa 1,2 metrin korkuisena 0,1 metrin etäisyydelle tontin rajasta. Luvan hakijan väitetysti tavoittelemat päämäärät ovat saavutettavissa rikkomatta naapureiden intressiä muilla ratkaisuilla.

Päätöksessä ei miltään osin ole perusteltu minkä takia luvan hakijan esittämät syyt puoltaisivat kyseisenkaltaista aitaa kyseiselle etäisyydelle tontin rajasta. Päätös rikkoo rakennusjärjestyksen turvaamia perusteltuja ja oikeutettuja odotuksia.

Päätöksessä ei lainkaan ole huomioitu, että kyseisen korkuista aitaa ei käytännössä ole mahdollista rakentaa ja huoltaa pelkästään yhdeltä puolelta. Tämä loukkaa oikaisuvaatimuksen tekijöiden intressiä ja aiheuttaa turvallisuusriskin. Lisäksi aidan rakentaminen näin lähelle luvan hakijan tontin rajaa tekisi ajotiestä suljetun kujan. Tämä puolestaan aiheuttaisi esteettisiä ja käytännöllisiä haittoja oikaisuvaatimuksen tekijöille. Ratkaisu voisi vaikuttaa oikaisuvaatimuksen tekijöiden tontin arvoon kielteisesti.

Suunnitellun aidan vieressä kulkeva tie on jo aidattu toiselta puolelta. Aitauksesta on aikoinaan sovittu asianmukaisesti naapureiden kanssa jo aiemmin oikaisuvaatimuksen tekijöiden tontille vuonna 2020 myönnetyn rakennusluvan yhteydessä. Samassa yhteydessä naapurit ovat erikseen nimenomaisesti sopineet, että muille rajoille ei rakenneta lauta-aitaa ilman tätä koskevaa erillistä sopimusta naapurin kanssa.

Oikaisuvaatimus liitteineen ja perusteluineen on kokonaisuudessaan oheismateriaalina.

Luvan hakijan vastine

Luvan hakija on antanut oikaisuvaatimuksen johdosta vastineen.

Vastineessa todetaan muun ohessa seuraavaa:

Toimenpidelupapäätöstä ei tule muuttaa. Toimenpidelupaa ei pidä muuttaa oikaisuvaatimuksen toissijaisen vaatimuksen mukaisesti.

Ehdotettua aitaa ei voi rakentaa keskelle kulkuväylää, koska esimerkiksi käytännön kannalta kulkuväylän huolto vaikeutuu ja tulee kalliiksi. Siitä olisi myös haittaa jalankulkuliikenteelle. Rakennusjärjestyksen 18 §:n mukaiset erityiset syyt on tuotu esille luvan hakijan rakennuslupahakemuksessa ja toimenpidelupa tukee näitä erityissyitä. Oikaisuvaatimuksessa esitetyt väitteet huomattavasta haitasta eivät pidä paikkaansa. Tonttien kesken ei ole mitään rasitesopimusta. Tuleva kevyt aita on rakennettavissa ja huollettavissa luvan hakijan tontin puolelta. Kyseessä on 1,2 m korkeat valmiiksi tehdyt ja maalatut elementtiaidat, jotka kiinnitetään/irrotetaan kokonaisena luvan hakijan tontin puolelta. Kaunis, matala, valkoiseksi maalattu aita ei millään tavoin estä oikaisuvaatimuksen tekijöiden ajoväylän käyttötarkoitusta. Aita erottaa selkeästi tontit toisistaan ja luvan hakija haluaa antaa asukkailleen ja lapsilleen turvallisen ympäristön asua ja elää.

Lisäksi vastineessa avataan naapuritonttien rakentamisen taustaa ja viitataan jo aiemmin lupamenettelyn aikana naapurin huomautuksen johdosta toimitettuun vastineeseen.

Luvan hakijan vastineet oikaisuvaatimukseen ja naapurihuomautukseen ovat kokonaisuudessaan oheismateriaalina.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

MRL 187 §:n 1 momentin mukaan viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

MRL 192 §:n mukaan valitusoikeus toimenpidelupapäätöksestä on: 1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla; 2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa; 3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa; 4) kunnalla; sekä 5) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhteisöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakennuslupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia.

MRL 187 §:n 2 momentin mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti viranhaltijalle 14 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Toimenpidelupapäätös 22.11.2022 § 569 on annettu julkipanon jälkeen 25.11.2022 jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Viimeinen muutoksenhakupäivä päätökseen on siten ollut 9.12.2022.

Oikaisuvaatimuksen tekijät omistavat rakennuspaikan naapurikiinteistön ********** ja heillä on siten oikaisuvaatimusoikeus asiassa. Oikaisuvaatimus on saapunut sähköpostitse 9.12.2022 eli säädetyssä määräajassa.

Stäng

Detta beslut publicerades 24.01.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Mer information fås av

Eemi Mäntymaa, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 36665

eemi.mantymaa@hel.fi

Bilagor

1. Kartta Timoteikuja
2. Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva toimenpidelupapäätös
3. Toimenpidelupa, asemapiirros
4. Toimenpidelupa, julkisivu- ja leikkauspiirros
5. Oikaisuvaatimus 9.12.2022
6. Oikaisuvaatimuksen liite 1
7. Oikaisuvaatimuksen liite 2
8. Oikaisuvaatimuksen liite 3
9. Luvan hakijan vastine oikaisuvaatimukseen
10. Luvan hakijan vastine naapurihuomautukseen lupavaiheessa

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.