Avustuksen myöntäminen, nuorisopalvelut, loma-aikojen leiriavustukset vuodelle 2023

HEL 2022-014875
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 32 §

Loma-aikojen leiriavustuksien 2023 käyttö (kausi 1.11.2022–31.10.2023)

Ungdomssektionen

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto tarkensi 26.1.2023, § 5 tehtyä loma-aikojen leiriavustuspäätöstä ilmoitettujen toteutuneiden leirivuorokausien perusteella ja myönsi leiriavustusta 660 000 euroa liitteen mukaisesti.

Tarkennuksessa myönnettyjen sekä takaisinperittävien avustusten suuruudet perustuvat loma-aikojen leiriselvitysten mukaisten, toteutuneiden leirivuorokausien mukaan laskettuun, päivitettyyn leirieuroon. Takaisinperintä koskee viittä yhdistystä, joilta peritään osa jo maksetusta avustuksesta takaisin: FC Viikingit ry:tä, HELride Collective ry:tä, Helsingin kisaveikot ry:tä, Helsingin taiteilijaseura ry:tä sekä Teatteriyhdistys Tuike ry:tä.

Avustuksen saajien tulee lisäksi vielä toimittaa vuoden 2023 vahvistettu tilinpäätös, jossa loma-aikojen leiritoiminta on omana kustannuspaikkanaan, 31.3.2024 mennessä nuorisopalvelujen kumppanuusyksikköön.

Ohjeita avustuksen saajille

Avustusta saavan on noudatettava Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntöä ja Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita (www.hel.fi/nuorisonavustukset):

Avustus maksetaan yhdessä erässä. Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta.

Avustustoiminnassa on otettu huomioon valtiontukisääntely ja avustuksen kilpailuvaikutukset. Avustamisen ei katsota vaikuttavan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan, koska palveluja tuotetaan ensi sijassa paikallisille asukkaille rajatulla alueella jäsenvaltiossa.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat suunnittelijat Virpi Talasmäki, Matteus Pellikka ja Teemu Kosunen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Loma-aikojen leiriavustusta myönnetään helsinkiläisille yhdistyksille, jotka järjestävät koulujen loma-aikoina nuorisojaoston määrittelemien kriteereiden mukaisia yö- ja päiväleirejä helsinkiläisille 7–16-vuotiaille lapsille ja nuorille. Leirien tulee kestää vähintään neljä päivää (yöleirien kolme yötä), niitä tulee järjestää vähintään neljä ja kohderyhmän mukaisia osallistujia tulee kullakin leirillä olla vähintään kymmenen. (Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntö)

Loma-aikojen leiriavustusta myönnetään helsinkiläisille yhdistyksille helsinkiläisten 7–16-vuotiaiden lasten ja nuorten koulujen loma-aikoina järjestettyjen leirien aiheuttamiin kustannuksiin. Sitä voi käyttää kuljetus-, majoitus-, materiaali-, elintarvike-, tiedotus-, vakuutus- ja vuokrakustannuksiin sekä leirihenkilökunnan palkkakuluihin. Loma-aikojen leiriavustusta saavien yhdistysten tulee eritellä kirjanpidossaan leirien tulot ja menot omana kustannuspaikkana. Leiritoimintaan jaettavat avustukset myönnetään leirivuorokausilukumäärän perusteella. Avustuksen käyttö selvitetään Loma-aikojen leiriavustusselvityslomakkeella päätöksessä mainittuun päivämäärään mennessä. (Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntö)

Avustusta myöntäessään voi nuorisojaosto käyttää harkintaansa yleisten poikkeuksellisten olosuhteiden vallitessa. (Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntö)

Kaupungin hakijalle myöntämä avustus on julkisista varoista myönnettyä tukea. Mikäli avustusta myönnetään hakijalle, joka harjoittaa taloudellista toimintaa kilpailluilla markkinoilla (esim. palveluiden tai tuotteiden myyntiä), tulee ennen avustuksen myöntämistä selvittää ja arvioida, onko avustuksen myöntäminen valtiontukisäännösten mukaan mahdollista. Avustuspäätöksen perusteluista tulee tällaisessa tapauksessa ilmetä peruste avustuksen sallittavuudelle. Kiellettynä valtiontukena pidetään julkisen sektorin missä tahansa muodossa myöntämää tukea, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua, suosii jotakin yritystä tai tuotannonalaa ja vaikuttaa EU:n jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Myös avustus voi täyttää kielletyn valtiontuen kriteerit, eikä avustusta tule tällöin myöntää. (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet 28.10.2019)

Loma-aikojen leiritoiminta yleisesti

Nuorisojaosto päätti kokouksessaan 26.1.2023, § 5 loma-aikojen leiriavustuksen myöntämisestä kaudelle 1.11.2022–31.10.2023 siten, että nuorisojaosto tekee lopulliset päätökset joulukuun 2023 kokouksessa saatuaan käyttöönsä tarkistetut tiedot avustuksista leiriselvitysten muodossa. Avustuksia myönnettiin tammikuussa yhteensä 649 368 euroa yhdistysten ilmoittamien ennakkosuunnitelmien perusteella laskettujen leirivuorokausien mukaisesti, sillä nuorisojaosto jätti päätöksessään 10 632 euroa jaettavaksi leirikauden päätyttyä. Avustuksen ennakkoa maksettiin yhdistyksille 50–80 % eli 506 341 euroa. Kokonaissumma 660 000 euroa tullaan jakamaan leirikauden päätyttyä toteutuneiden leirivuorokausien mukaisesti.

Loma-aikojen leiriavustuksen selvitysten valmistelussa ollaan vuoden 2023 osalta palattu koronapandemian aikaisia poikkeuskäytäntöjä edeltäneeseen aikaan, mikä osaltaan näkyy myös takaisinperittyjen avustusten määrässä. Kumppanuusyksikkö on valmistelussa noudattanut kaupungin yleisohjeita ja nuorisoyhdistysten avustusohjesääntöä. Lisäksi valmistelussa on pyritty edellä mainitun puitteissa ottamaan huomioon Venäjän Ukrainaan kohdistuneen hyökkäyssodan vaikutukset järjestöjen leiritoiminnassa.

Leiriavustuskausi 1.11.2022-31.10.2023 oli ensimmäinen kokonainen avustuskausi, johon koronapandemian tuottamat kokoontumisrajoitukset eivät enää vaikuttaneet. Poikkeusvuodet vaikuttavatkin olevan toivon mukaan jo ohitse ja leiritoimintaa voidaan suunnitella sekä toteuttaa pitkäjänteisesti sekä säännönmukaisesti. Tätä on edellytetty myös avustuksensaajilta selvitysprosessin valmistelutyössä, mikä konkreettisimmin näkyykin takaisinperintöjen muodossa. Koronarajoitusten aikaan takaisinperintää ei leiriavustusten osalta suoritettu.

Poikkeuksellisesti päättyneellä avustuskaudella avustuksen selvitys toteutettiin avustusjärjestelmän sijaan sähköpostin välityksellä niin, että avustusta saaneet yhdistykset ovat lähettäneet selvitysmateriaalinsa suunnittelijalle sähköpostitse ja materiaalin vastaanottanut suunnittelija on tallentanut tiedot käsin avustusjärjestelmäämme. Poikkeusmenettely johtui siitä, että kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala käy parhaillaan lävitse avustusasioinnin uudistusta, joka kattaa sekä avustuslomakkeiden että avustusasioinnin uudistukset. Valitettavasti loma-aikojen leiriavustusselvityslomake ei valmistunut vuoden 2023 selvitysprosessiin, joka pakotti kumppanuusyksikön edellä kuvaillun mukaiseen poikkeusmenettelyyn. Selvityksen poikkeuksellisuudesta huolimatta avustuksen selvityksen valmistelussa on noudatettu hyvää hallintotapaa sekä asiakaslähtöisiä toimintamalleja.

Kokonaisuudessaan toteutuneiden leirien osallistujamäärät olivat vähäisemmät kuin suunniteltujen ja osa leirijärjestäjistä raportoikin leirien peruuntumisista vähäisten osallistujamäärien vuoksi. Toisaalta taas ongelmia ilmeni myös tilojen saatavuuden suhteen, sillä joitain leirejä peruuntui tilojen huonon saatavuuden vuoksi, vaikka leiriläisiä leirille olisikin riittänyt. Osa leirijärjestäjistä raportoi myös lisäleirien tarpeesta, sillä lapsia ja nuoria oli joidenkin toimijoiden leireille jonoksi asti. Valtaosa leirijärjestäjistä onnistui lopulta toteuttamaan suunnittelemistaan leirivuorokausista 80 % tai enemmän, yksitoista toimijaa jopa ylitti suunnitelmansa.

Koronavuosien, ongelmallisen taloustilanteen sekä mediatilaa hallitsevien sotien rasittamassa maailmassa turvallisten tilojen ja ohjaajien rooli korostuu lasten ja nuorten leiritoiminnassa entisestään. Leiritoiminnalla voi parhaimmillaan olla käänteentekevä vaikutus lapsen ja nuoren elämälle, eikä mielekkään ja turvallisen tekemisen roolia koulujen loma-aikoina tule myöskään väheksyä. Avustusten tarve järjestökentälle helsinkiläisten lasten ja nuorten leiritoiminnalle onkin ilmeistä. Tilanteessa, jossa kannamme jatkuvaa huolta alaikäisen väestömme hyvinvoinnista, saimme kuulla ja lukea ilahduttavia kertomuksia leireiltä, joilla oli tavoitettu aivan uusia leiriläisiä, jotka eivät muutoin ole aiemmin olleet minkään toiminnan piirissä tai kuinka leiriltä oli löydetty uusia ystäviä ja harrastuksia myös leirien jälkeiseen arkielämään. Tarve loma-aikojen leiriavustukselle tulee säilymään jatkossakin ja onkin tärkeää varmistaa määrärahojen riittävyys tilanteessa, jossa korkojen ja inflaation nousu ovat kurittaneet niin järjestökenttää kuin helsinkiläisiä perheitäkin.

Loma-aikojen leiritoiminta lukuina

Avustusta myönnetään 660 000 euroa 42 yhdistykselle, yhteensä 437 päiväleirille (suunniteltuja päiväleirejä 511 sekä edellisellä kaudella toteutuneita 398) sekä 133 yöleirille (suunniteltuja yöleirejä 131 sekä edellisellä kaudella toteutuneita 132). Selvityksen määräaikaan mennessä nuorisopalveluiden Kumppanuusyksikköön selvityksiä saapui 41, yksi selvitys saapui määräajan umpeutumisen jälkeen (loma-aikojen leiriavustusta haki 43 järjestöä ja sitä myönnettiin 42:lle).

Sekä päivä- että yöleirien leirivuorokausissa oli havaittavissa laskua suunnitelluista, mutta nousua edellisestä vuodesta päiväleirien leirivuorokausien ollessa 43 113 (suunniteltuja 52 899 ja edellisellä kaudella toteutuneita 38 542) ja yöleirien 22 696 (suunniteltuja 24 456 ja edellisellä kaudella toteutuneita 22 985). Osallistujia päiväleireillä oli 8 864 (suunnitellut 10 990 ja edellisellä kaudella toteutuneita 7 851) ja yöleireillä 3 875 (suunnitellut 4 054 ja edellisellä kaudella toteutuneita 3 969).

Loma-aikojen leiriavustus jaetaan toteutuneiden leirivuorokausien mukaisesti. Toteutuneiden leirivuorokausien pohjalta laskettiin uudestaan leirieurojen suuruus, jotka muodostuivat pyöristetysti päiväleirien kohdalla 8,6 euroon sekä yöleirien osalta 12,8 euroon. Yhden yhdistyksen avustuksen hakusumma ei antanut mahdollisuutta muuttaa päätöstä.

Avustusta myönnettiin myös leireille, joilla 7-16-vuotiaita helsinkiläisiä osallistujia oli viidestä yhdeksään siinä tapauksessa, että yhdistys selvitti vajauksen syyn asianmukaisin perustein. Leireille joiden 7-16-vuotiaiden helsinkiläisten osallistujien osuus oli neljä tai alle, ei avustusta myönnetty. Kahden yhdistyksen kohdalla hyväksyttäviä leirejä oli alle edellytetyn neljän leirin vaatimuksen.

Avustusta peritään takaisin viideltä yhdistykseltä: FC Viikingit ry, HELride Collective ry, Helsingin kisaveikot ry, Helsingin taiteilijaseura ry sekä Teatteriyhdistys Tuike ry, joilta peritään osa jo maksetusta avustuksesta takaisin. Yhdeltäkään järjestöltä ei kuitenkaan peritä koko avustussummaa pois, vaan avustusta myönnetään toteutuneiden leirien mukaisesti. Yhdellä hakijalla hakusumma esti avustuksen myöntämisen sen suuruisena kuin olisi ollut oikeus ja tämä ylijäänyt 1 323 euroa on jaettu niiden viiden yhdistyksen kesken, joille uusi päätös aiheutti takaisinperinnän.

Valmistelijat vierailivat kesän aikana useilla leireillä, joilla kohtasivat leirien ohjaajia sekä leiriläisiä, mutta myös muita yhdistysten toimijoita. Vierailut tapahtuivat Helsingissä, monipuolisesti eri alueilla, sekä Bengtsårin leirisaarella, jossa leiriään vietti useampikin leiriavustusta saanut järjestö. Monilla leireillä työskenteli useat Helsingin kaupungin kesäsetelillä palkatut sekä myös yhdistysten omasta toiminnasta ohjaajiksi nousseet nuoret.

Toimivalta ja muut avustusta koskevat päätökset

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto päättää jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta sekä hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta. (luku 17, § 4 kohta 3 ja 4)

Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti kokouksessaan toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan avustuksilla rakennetaan demokraattista ja elinvoimaista kaupunkia, edistetään helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä sekä edistetään YK:n Agenda 2030 tavoitteita. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan avustuksilla vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa sekä helsinkiläisten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta, tuetaan monipuolista kulttuurin ja vapaa-ajan tarjontaa, parannetaan helsinkiläisten mahdollisuuksia merkitykselliseen elämään sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää toimintaa. (Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 14.12.2021 § 202)

Avustuksia ei myönnetä tahoille, joihin kohdistuu Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita. Avustuksensaaja ei myöskään saa asettaa avustusvaroja sellaisten tahojen saataville tai hyödynnettäväksi, joihin kohdistuu avustuksensaajaa tai Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita. (Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 15.3.2022, § 47)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaoston hyväksymän nuorisoyhdistysten avustusohjesäännön mukaisesti nuorisojaosto tekee päätöksen loma-aikojen leiriavustuksista. (Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntö 1.1.2021)

Stäng

Detta beslut publicerades 12.12.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

nuorisoasiainjohtaja
Mikko Vatka

Mer information fås av

Matteus Pellikka, suunnittelija, puhelin: 09 310 50343

matteus.pellikka@hel.fi

Virpi Talasmäki, suunnittelija, puhelin: 09 3108 9132

virpi.talasmaki@hel.fi