Toimivallan siirtäminen keskushallinnossa kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaisten kunnalle kuuluvien tehtävien hoitamiseksi

HEL 2022-014970
Ärendet har nyare handläggningar
§ 250

Toimivallan siirtäminen kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaisten kunnalle kuuluvien tehtävien hoitamiseksi

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti 1.1.2023 lukien siirtää toimivaltaansa kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010, jäljempänä kotoutumislaki) mukaisten kunnalle kuuluvien tehtävien hoitamisessa seuraavasti:

1 Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan perhe- ja sosiaalipalvelujen etelän aikuissosiaalityön päällikkö päättää

1.1 kotoutumislain 2 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettujen henkilöiden kuntaan osoittamisesta sopimisesta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) kanssa kotoutumislain 43 §:n mukaisesti Helsingin kaupungin ja ELY-keskuksen kotoutumislain 41 §:n perusteella solmimaan sopimukseen perustuen.

2 Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan perhe- ja sosiaalipalvelujen etelän aikuissosiaalityön maahan muuttaneiden erityispalveluiden sosiaalityöntekijät päättävät

2.1 alkukartoituksen käynnistämisestä ja kotoutumissuunnitelman tarpeellisuuden arvioinnista maahanmuuttajalle, joka saa muuten kuin tilapäisesti toimeentulotuesta annetun lain (1412/1997) mukaista toimeentulotukea sekä pyynnöstä muulle maahanmuuttajalle kotoutumislain 10 §:n 1 ja 4 momentin mukaisesti;

2.2 kotoutumislain 10 §:n 3 momentin mukaisen ohjauksen järjestämisestä muun viranomaisen tai palvelujen järjestäjän palveluihin;

2.3 kotoutumissuunnitelman laatimisesta viranomaisyhteistyössä tai keskenään maahanmuuttajan kanssa kotoutumislain 13 §:n mukaisesti, alaikäisen maahanmuuttajan kanssa tehtävän kotoutumissuunnitelman laatimisesta kotoutumislain 15 §:n mukaisesti sekä perheen kotoutumissuunnitelman laatimisesta kotoutumislain 16 §:n mukaisesti;

2.4 kotoutumissuunnitelman laativalle viranomaiselle kuuluvien suunnitelman sisältöön ja maahanmuuttajan ohjaamiseen liittyvien tehtävien hoitamisesta kotoutumislain 14 §:n mukaisesti;

2.5 kotoutumissuunnitelmasta ja siihen liittyvistä toimenpiteistä aiheutuvien oikeuksien ja velvollisuuksien selvittämisestä sekä suunnitelmaan sisältyvien toimenpiteiden ja palveluiden tarjoamisesta kotoutumislain 17 §:n mukaisesti;

2.6 kotoutumissuunnitelman toteutumisen seurannasta ja tarkistamisesta kotoutumislain 18 §:n mukaisesti;

2.7 ohjaamisesta hakeutumaan kunnan järjestämään kotoutumiskoulutukseen tai muun toimijan järjestämään omaehtoiseen opiskeluun kotoutumislain 21 §:n 4 momentin mukaisesti;

2.8 kotoutumista edistäviä toimenpiteitä ja palveluita sekä työelämää koskevan ohjauksen ja neuvonnan antamisesta kotoutumislain 2 luvun 8 §:n mukaisesti.

3 Kaupunginkanslian elinkeino-osaston työvoima- ja maahanmuutto -yksikön tiimipäällikkö, joka vastaa työnantajalle myönnettävistä taloudellisista tuista päättää kaupunginkanslian osalta

3.1 erityiskustannuksista aiheutuvien korvausten hakemisesta kotoutumislain 49 §:n ja 90 a §:n mukaisesti;

3.2 ulkomaalaislain 90 §:ssä tarkoitetussa pakolaiskiintiössä Helsinkiin otetun henkilön vastaanotosta aiheutuvien kustannusten hakemisesta kotoutumislain 47 a §:n mukaisesti;

3.3 korvausten hakemisesta kotoutumislain 54 §:n mukaisesti Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskukselle osoitetulla hakemuksella.

Päätöksen perustelut

Kotoutumislakiin tehdyt sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuun siirtymisestä aiheutuvat muutokset (HE 84/2022 vp) tulevat voimaan 1.1.2023. Muutosten myötä Helsingissä kunnalle aiemmin kuuluneiden tehtävien järjestämisvastuu jakautuu ns. kunta-Helsingin sekä kotoutumislaissa tarkoitettuja hyvinvointialueen tehtäviä hoitavan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan (jäljempänä sotepe-toimiala) välille. Valtaosa kotoutumislain tehtävistä jää kunta-Helsingin järjestämisvastuulle.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimi on tähän asti vastannut kotoutumislain mukaisesti erityisesti työvoiman ulkopuolisten kotoutujien palveluprosessista. Työvoiman ulkopuolisten kotoutujien kohderyhmässä korostuu erittäin voimakkaasti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tarve yleisten kotoutumista tukevien palveluiden rinnalla. Tämän vuoksi tarkoituksenmukaisinta ja kaupungin resurssien käytön kannalta tehokkainta on, että alkukartoitukseen ja kotoutumissuunnitelmaan liittyvistä tehtävistä vastaa se taho, jossa asiakas muutenkin asioi tai jonka palveluita hän enimmäkseen tarvitsee.

ELY-keskuksen kanssa kotoutumislain 41 §:n mukaisesti tehtävän kuntaan osoittamista ja kotoutumista koskevan monivuotisen sopimuksen tekeminen ja tarkistaminen kuuluu kansliapäällikön toimivaltaan. Sopimusta varten tarvittavat päätökset kansliapäällikölle valmistelee sotepe-toimiala ja kaupunginkanslian työvoima- ja maahanmuutto -yksikkö. Sotepe-toimialan perhe- ja sosiaalipalvelujen etelän aikuissosiaalityön päällikölle siirretään edellä mainittuun sopimukseen perustuva vastaanottamisesta sopiminen. Tältä osin päätöksentekotaso on perusteltu, sillä kyse on yksittäisiä henkilöitä koskevasta sopimisesta. Käytännössä sopiminen rinnastuu luonteensa puolesta sosiaalihuollon yksilöhuollon päätöksentekoon. Kansliapäällikkö voi tarvittaessa antaa sopimisesta tarkempia ohjeita tai määräyksiä.

Sotepe-toimialan kanssa solmittavassa yhteistyösopimuksessa voidaan sopia laissa säädettyjen korvausten hakemisen valmistelusta. Varsinaisen hakemuksen pitää kuitenkin lähteä kunta-Helsingin puolen toimivaltaisen henkilön toimesta. Kaupunginkanslialle aiheutuvien kustannusten osalta kustannusten hakeminen on tarkoituksenmukaista delegoida elinkeino-osaston työvoima- ja maahanmuutto -yksikköön.

Valtio korvaa kunta-Helsingin järjestämisvastuulla olevista tehtävistä aiheutuvat kulut sekä laskennallisilla että erikseen haettavilla korvauksilla. Sotepe-toimialalle siirrettävien tehtävien hoitamisesta aiheutuvien kulujen korvaamisesta sovitaan tarkemmin kaupunginkanslian ja sotepe-toimialan välillä laadittavassa yhteistyösopimuksessa. Yhteistyösopimuksella huolehditaan taloudenpidon eriyttämisestä kunta-Helsingin ja sotepe-toimialan välillä.

Valtaosa helsinkiläisistä kotoutumisvaiheen asiakkaista kuuluu työvoimaan, ja he ovat siten työnhakijoina ja työllistymistä edistävien palveluiden piirissä. Heidän osaltaan kotoutumisen edistämiseen liittyvät tehtävät säilyisivät jatkossakin kaupunginkanslian elinkeino-osastolla työvoima ja maahanmuutto -yksikössä, jonne tehtävien hoitamiseen liittyvä toimivalta on jo aiemmin siirretty työllisyyden kuntakokeilun käynnistymisen yhteydessä.

Delegoituihin tehtäviin liittyy vain rajattu muutoksenhakuoikeus, sillä kotoutumissuunnitelmaan sekä alkukartoitukseen liittyvissä tehtävissä kyse ei ole viranomaisen päätöksenteosta, vaan tosiasiallisesta hallintotoiminnasta. Kotoutumissuunnitelmaan kohdistuvasta valituskiellosta on säädetty erikseen kotoutumislain 83 §:ssä. Siirrettyihin tehtäviin liittyvä puhevallan käyttö muutoksenhaku- ja laillisuusvalvonta-asioissa määräytyy kaupungin hallintosäännön mukaisesti.

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 momentin 4 kohdan pääsäännön mukaan toimialajohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää kaupungin puhevallan käyttämisestä toimialalautakunnan ja toimialan viranhaltijoiden päätöksiä koskevissa muutoksenhakuasioissa, mikäli hän yhtyy muutoksenhaun kohteena olevaan päätökseen. Kotoutumislakiin perustuvissa maahanmuuttajien yksilöhuollon asioissa tehdyissä sosiaalityöntekijöiden päätöksissä muutoksenhaku järjestyy sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan delegointipäätöksen 13.4.2022 § 68 mukaisesti. Muutoin kaupungin esitykset tai lausunnot antaa hallintosäännön 19 luvun 5 §:n 2 momentin mukaan asian periaatteellisen ja taloudellisen merkityksen ollessa vähäinen se kaupungin viranomainen, jonka tehtäviin asia kuuluu.

Toimivalta

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 8b kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaisten kunnalle kuuluvien tehtävien hoitamisesta.

Edellä mainittu 8b kohdan mukainen kansliapäällikön toimivalta tulee voimaan 1.1.2023 lukien valtuuston päätöksen 7.12.2022 § 316 mukaisesti. Päätös toimivallan siirtämisestä tehdään ennen hallintosäännön muutoksen voimaantuloa, jotta delegoinnin kohteena oleva toimivalta on tarkoituksenmukaisella tavalla voimassa heti vuoden vaihtuessa.

Detta beslut publicerades 22.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Johannes Hirvelä, kehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 82535

johannes.hirvela@hel.fi

Marlo Puro, johtava lakimies, puhelin: 09 310 34500

marlo.puro@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja