Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla, ostolaskujen, muistiotositteiden ja maksuosoitusten hyväksyminen

HEL 2022-014972
Ärendet har nyare handläggningar
§ 46

Kaupunkiympäristön toimialan ostolaskujen, muistiotositteiden ja maksuosoitusten hyväksyminen

Sektorchef

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja päätti, että kaupunkiympäristön toimialan

- Tilat-palvelun, Yleiset alueet -palvelun ja Asuntotuotanto -palvelun hankkeiden ostolaskut hyväksyy kunkin projektin päällikkö tai tiimipäällikkö tai yksikön päällikkö omien, nimettyjen hankkeidensa osalta

- Tilat -palvelussa ja Yleiset alueet -palvelussa ostolaskut hyväksyy tiimipäällikkö oman tiiminsä osalta

- Tilat -palvelun asuntoyksikön asuntoja koskevat vuokra- ja vastikelaskut hyväksyy yksikön päällikkö tai tiimipäällikkö

- ilmastoyksikön ostolaskut hyväksyy tiimipäällikkö tai yksikön päällikkö

- toimialan vahingonkorvauslakiin tai muuhun erityislainsäädäntöön perustuvissa vahingonkorvausasioissa ostolaskut ja maksuosoitukset hyväksyy toimialan hallinto- ja tukipalvelujen lakipalvelut -yksikön päällikkö

- hallinnollisia yleisiä juoksevia menoja koskevat ostolaskut hyväksyy hallintopäällikkö tai toimistopalvelupäällikkö sekä

- kaikki muut ostolaskut hyväksyy yksikön päällikkö oman yksikkönsä osalta, palvelun päällikkö useaa yksikköä koskevat laskut oman palvelunsa osalta ja palvelukokonaisuuden päällikkö useaa palvelua koskevat laskut oman palvelukokonaisuutensa osalta.

Lisäksi toimialajohtaja päätti, että kaupunkiympäristön toimialan oikaisumuistiot ja maksuosoitukset hyväksyy

- Talous- ja suunnittelupalveluissa talous- ja suunnittelupäällikkö, yksikön päällikkö, tiimipäällikkö, erityisasiantuntija, rahoitusasiantuntija, rakennuttaja-asiamies, controller ja Kirsi Salminen

- Tilat -palvelun asuntoyksikössä yksikön päällikkö

- Pysäköinnin valvonta ja pysäköintipalvelussa Anne-Marie Kaksonen, Tarja Brofelt, Laura Naukkarinen, Anu Saven, Hannele Lehtokari ja Kirsi Vuorio-Ugur

- ja maanhankintaan liittyvät maksuosoitukset hyväksyy Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit palvelun tontit-yksikön päällikkö.

Lopuksi toimialajohtaja päätti, että

- luottotappiot hyväksyy talous- ja suunnittelupäällikkö,

- asuntotuotantopalveluiden maksuosoituksissa myytävien huoneistojen kaupanpurkuihin liittyvät kauppahintojen ja varausmaksujen palautukset sekä asumisoikeusasuntojen asumisoikeusmaksujen palautukset hyväksyy Anneli Lehtonen tai myynti- ja markkinointiyksikön päällikkö

- ja pysäköintimaksujen palautukset hyväksyy Pysäköinnin valvonta ja pysäköintipalvelussa maksuseuraamukset ja oikaisuvaatimukset yksikön päällikkö ja maksuseuraamukset tiimin päällikkö.

Ostolaskujen hyväksymisessä on noudatettava rahoitusjohtajan 29.11.2022 (84 §) antamaa ostolaskujen tarkastus- ja hyväksymisohjetta.

Tämä päätös tulee voimaan 1.1.2023 ja tällä päätöksellä kumotaan toimialajohtajan 5.1.2021 (2 §) tekemä päätös kaupunkiympäristön toimialan ostolaskujen, muistiotositteiden ja maksuosoitusten hyväksymistä koskevan toimivallan siirtämisestä.

Päätöksen perustelut

Voimassa olevan toimialajohtajan päätöksen 30.12.2020 (53 §) vahingonkorvauksia koskevan toimivallan siirtämisestä mukaan toimivalta päättää toimialan vahingonkorvauksesta on vahingonkorvauslakiin tai muuhun erityislainsäädäntöön perustuvissa asioissa hallinto- ja lakipalvelun lakipalvelut -yksikön päälliköllä silloin, kun korvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa, hallinto- ja lakipalvelun hallintopäälliköllä silloin, kun korvausvaatimuksen määrä on enintään 15 000 euroa ja hallintojohtajalla silloin, kun korvausvaatimuksen määrä on yli 15 000 euroa.

Edellä mainittua toimialan vahingonkorvauksista päättämistä koskevaa toimivaltaa on tarkoitus siirtää toimialajohtajan päätöksellä 1.1.2023 alkaen lakipalvelut -yksikön vahingonkorvaustiimin päällikölle korvausvaatimuksissa, joiden määrä on enintään 5 000 euroa. Samalla siirretään toimivaltaa ylemmältä viranhaltijatasolta alaspäin siten, että lakipalvelut -yksikön päällikkö päättää korvausvaatimuksista 15 000 euroon saakka ja hallintopäällikkö yli 15 000 euron määräisten vaatimusten osalta. Muutoksen johdosta hallintojohtaja ei tulisi päättämään toimialan vahingonkorvauksista.

Toimialan viranhaltijoiden tekemiin korvauspäätöksiin voi hakea oikaisua kuntalain nojalla kaupunkiympäristölautakunnalta, joka päättää vahingonkorvauksesta oikaisuvaatimuksen johdosta.

Tällä hetkellä toimialan hallintojohtaja hyväksyy toimialan vahingonkorvausasioihin liittyvät ostolaskut ja maksuosoitukset toimialajohtajan 5.1.2021 (2 §) tekemän kaupunkiympäristön toimialan ostolaskujen, muistiotositteiden ja maksuosoitusten hyväksymisestä koskevan päätöksen nojalla. Laskujen hyväksymismenettelyn sujuvoittamiseksi on tarkoituksenmukaista siirtää ostolaskujen ja maksuosoitusten hyväksymistä koskeva toimivalta toimialan vahingonkorvauslakiin tai muuhun erityislainsäädäntöön perustuvissa vahingonkorvausasioissa toimialan hallinto- ja lakipalvelujen lakipalvelut -yksikön päällikölle.

Tämän vuoksi toimialajohtajan 5.1.2021 (2 §) tekemää päätöstä on perusteltua muuttaa lisäämällä päätökseen ostolaskujen ja maksuosoitusten hyväksymistä koskeva toimivalta toimialan vahingonkorvauslakiin tai muuhun erityislainsäädäntöön perustuvissa vahingonkorvausasioissa.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 4 kohdan mukaisesti toimialajohtaja päättää laskujen, maksuosoitusten ja muistiotositteiden hyväksymiseen oikeutetuista henkilöistä ja hyväksymismenettelystä.

Detta beslut publicerades 20.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kaisu Tähtinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37035

kaisu.tahtinen@hel.fi

Johanna Salo, talouspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 31569

johanna.salo@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Bilagor

1. Toimialajohtajan päätös 5.1.2021 (2 §)

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.