Maksuperusteiden määrääminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, kotiin vietävien ateriapalvelujen asiakasmaksut

HEL 2023-000006
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 5 §

Kotiin vietävien ateriapalvelujen asiakasmaksut

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan kotiin vietävien ateriapalvelujen asiakasmaksujen osalta, että Menumat Oy:n ateria-automaattipalvelun, Compass Group Oy:n ja Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen järjestämästä kotiateriapalvelusta peritään seuraavat asiakasmaksut:

Menumat Oy 1.2.2023 alkaen:

• Lounas 6,40 euroa

• Jälkiruoka 2,00 euroa

• Palvelu/laitemaksu 2,36 euroa/vuorokausi

• Pikatoimitusmaksu 40,00 euroa/kerta

Compass Group Finland Oy 1.5.2023 alkaen:

• Lounas: 3,90 euroa

• Jälkiruoka: 1,64 euroa

• Kuljetus: 7,00 euroa/kerta

• Pikatoimitusmaksu 15,50 euroa/kerta

Palvelukeskus Helsinki -liikelaitos 1.5.2023 alkaen:

• Lounas: 3,90 euroa

• Jälkiruoka: 1,75 euroa

• Kuljetus: 7,00 euroa/kerta

• Pikatoimitusmaksu 15,50 euroa/kerta

Käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita, eikä tämä siitä syystä osallistunut kokoukseen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Ruokapalveluasiantuntija Erja Turunen ja kotihoitopäällikkö Sanna Numminen ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Tausta ja lainsäädäntö

Sosiaali- ja terveystoimiala kilpailutti ateria-automaattipalvelun hankinnan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 30.8.2022 § 167 mukaisesti. Sairaala-, kuntoutus ja hoivapalvelujen johtaja päätti 1.12.2022 § 113 valita ateria-automaattipalvelun tuottajaksi Menumat Oy:n. Sopimuskausi alkaa 1.2.2023.

Sosiaali- ja terveystoimiala kilpailutti kotiaterioiden hankinnan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 30.8.2022 § 167 mukaisesti. Sairaala-, kuntoutus ja hoivapalvelujen johtaja päätti 10.1.2023 § 2 valita kotiateriapalvelun tuottajaksi Compass Group Oy:n. Sopimuskausi alkaa 1.5.2023.

Ateria-automaattipalvelun ja kotiateriapalvelun kilpailuttamisen myötä asiakasmaksuja on tarve tarkistaa. Uusien sopimusten ateria-, kuljetus, palvelu/laitemaksu- ja pikatoimitushinnat muuttuivat nykyisistä hinnoista.

Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen kotiateriapalvelujen puitesopimuksen palvelukuvaus on päivitetty vastaamaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 30.8.2022 § 167 kotiateriapalvelun ja ateria-automaattipalvelun hankinta asiakirjoissa ollutta palvelukuvausta. Päivitetty palvelukuvaus tulee voimaan 1.5.2023.

Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (743/1992), jäljempänä asiakasmaksulaki, säädetään hyvinvointialueiden perittävistä sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuista.

Asiakasmaksulain 12 §:n mukaan, jos hyvinvointialue järjestää palvelu-ja hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 9 §:ssä tarkoitetulla tavalla ostopalveluna, palvelun käyttäjältä on perittävä samat maksut ja korvaukset kuin hyvinvointialueen itse järjestämistä vastaavista palveluista. Asiakasmaksulain 2 §:n mukaan palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.

Asiakasmaksulain 10 h §:n mukaan tukipalvelusta voidaan periä kohtuullinen maksu asiakkaalta, mutta lainsäädäntö ei määrittele tukipalveluista tarkempia asiakasmaksuja. Maksu ei kutenkaan saa ylittää palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia.

Ateria-automaattipalvelu ja kotiateriapalvelu ovat sosiaalihuollon tukipalveluja. Helsingin kaupunki järjestää näitä säännöllisen kotihoidon asiakkaille sekä yksittäisille kotona asuville asiakkaille, joilla ei ole säännöllisen huolenpidon tarvetta.

Helsingin kaupunki järjestää kotiin vietäviä ateriapalveluja ostopalveluna. Palveluntuottajia ovat Menumat Oy, Compass Group Oy ja Palvelukeskus Helsinki -liikelaitos.

Ateria-automaattipalvelu sisältää lounasaterian (pääruuan, energialisäkkeen ja lämpimän kasvislisäkkeen), sen kuljetuksen asiakkaalle ja säilytys-/kuumennuslaitteen. Asiakkaalla on mahdollista ostaa halutessaan jälkiruoka.

Kotiateriapalvelu sisältää lounasaterian (pääruuan, energialisäkkeen ja lämpimän kasvislisäkkeen) ja sen kuljetuksen asiakkaalle. Asiakkaalla on mahdollista ostaa halutessaan jälkiruoka.

Pikatoimitus on tarkoitettu tilanteisiin, joissa asiakkaan sujuva kotiutuminen edellyttää mahdollisimman nopeaa ateriapalvelun toimitusta asiakkaan kotiin asiakkaan asuinalueen ateriatoimituspäivien ulkopuolella.

Menumat Oy toimittaa ateria-automaattipalveluja koko Helsingin alueella. Compass Group Oy toimittaa kotiaterioita eteläisen ja kaakkoisen kotihoitoyksikön alueille sekä säännöllisen että tilapäisen kotihoidon asiakkaille ja lisäksi niille asiakkaille, jotka tarvitsevat kotona asumiseen tukea, mutta eivät ole vielä kotihoidon asiakkaita, vaan ovat tukipalveluasiakkaita. Palvelukeskus Helsinki -liikelaitos toimittaa kotiaterioita keskisen, itäisen, läntisen, lounaisen, pohjoisen ja koillisen kotihoitoyksikön alueille sekä säännöllisen että tilapäisen kotihoidon asiakkaille ja lisäksi niille asiakkaille, jotka tarvitsevat kotona asumiseen tukea, mutta eivät ole vielä kotihoidon asiakkaita, vaan ovat tukipalveluasiakkaita.

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt ateria-automaattipalvelun asiakasmaksuista 28.2.2017 § 65 ja kotiaterioiden asiakasmaksuista 9.11.2021 § 260.

Kotiaterioiden kuljetusmaksun hinta lounasta kohden määräytyy sen mukaan, kuinka monta lounasta asiakas tilaa kuljetusta kohden. Lounaita toimitetaan kahtena päivänä viikossa. Yhdellä kuljetuskerralla voi enintään olla joko kolme tai neljä lounasta riippuen asiakkaan tilauksista. On arvioitu, että asiakkaalle toimitetaan seitsemän lounasta kahdella kuljetuksella viikossa. Laskennallinen kuljetusmaksu ateriaa kohden on laskettu jakamalla kaksi kuljetusmaksua seitsemällä aterialla, 2x7,00 € / 7=2,00 €.

Taloudelliset vaikutukset

Asiakasmaksujen muutokset vaikuttavat eri tavoin Menumat Oy:n, Compass Group Oy:n ja Palvelukeskus Helsingin asiakkaisiin.

Menumat Oy:n asiakkaille asiakasmaksu nousee 0,83 euroa/lounas ja 0,01 euroa/palvelumaksu. Menumat Oy toimitti vuonna 2021 yhteensä 60 972 ateriaa. Menumat Oy:llä on noin 200 asiakasta.

Compass Group Oy:n ja Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen asiakkaille asiakasmaksu laskee. Lounas (sisältää kuljetuksen) asiakasmaksu laskee noin 1,65 euroa/lounas. Compass Group Oy toimitti vuonna 2021 yhteensä 165 713 kotiateriaa. Compass Group Oy:llä on päivittäisellä tasolla karkeasti arvioituna noin 450 asiakasta. Palvelukeskus Helsinki -liikelaitos toimitti vuonna 2021 yhteensä 293 272 kotiateriaa. Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksella on päivittäisellä tasolla karkeasti arvioituna noin 800 asiakasta.

Vuosittaisella tasolla voidaan arvioida, että Menumat Oy:n asiakasmaksutuotot nousevat noin 50 000 euroa. Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen asiakasmaksutuotot laskevat noin 480 000 euroa. Compass Group Oy:n asiakasmaksutuotot laskevat noin 270 000 euroa.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Hyvä ravitsemus ylläpitää ja edistää kotona asuvien ikääntyneiden hyvinvointia, toimintakykyä ja terveyttä. Ikääntyneiden ravitsemuksen seurantaan kiinnitetään kotihoidossa erityistä huomiota. Kotihoito seuraa syödyn ruuan määrää ja laatua. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestämä kotiateriapalvelu tukee kotihoidon asiakkaiden ravitsemusta sekä edistää terveyttä ja hyvinvointia. Menumat Oy:n, Compass Group Oy:n ja Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen kotiateriapalvelut ovat ruokapalveluja, jotka tukevat asiakkaiden kotona selviytymistä yhtenä kotiin annettavana tukipalvelumuotona.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista.

Stäng

Detta beslut publicerades 24.01.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Sanna Numminen, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 46098

sanna.numminen@hel.fi

Erja Turunen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43030

erja.turunen@hel.fi