Määrärahojen siirto ja ylitysoikeus sekä toimintakate, eräät vuoden 2022 talousarvioon merkityt käyttötalouden määrärahat, kaupunginkanslia

HEL 2023-000045
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 55 §

Överskridning av vissa anslag för driftsekonomin i 2022 års budget och underskridning av verksamhetsbidrag samt underskridning och återbetalning av avkastning på grundkapital

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige bemyndigade stadskansliet, fostrans- och utbildningsnämnden, stadsmiljönämnden, räddningsnämnden, kultur- och fritidsnämnden och social- och hälsovårdsnämnden att överskrida anslag och underskrida verksamhetsbidrag i 2022 års budget enligt följande:

Anslagen för driftsekonomin överskrids med sammanlagt 166 655 000 euro. Verksamhetsbidraget underskrids med 1 000 000 euro och avkastningen på grundkapitalet med 72 000 euro.

Budgetmomentet 1 30 03 Arv som tillfallit staten
anslaget i budgeten 8 161 000 euro
anslagsöverskridning 330 000 euro

Budgetmomentet 1 50 03 Betalningsandelar, ersättningar och medlemsavgifter, till stadskansliets disposition
anslaget i budgeten 42 300 000 euro
anslagsöverskridning 125 000 euro

Budgetmoment 1 50 05 Arbetsmarknadsstödets kommunandel, till stadskansliets disposition
anslaget i budgeten 82 400 000 euro
anslagsöverskridning 2 200 000 euro

Budgetmomentet 2 10 01 Fostrans- och utbildningssektorn
anslag i budgeten 1 336 374 000 euro
anslagsöverskridning 21 500 000 euro

Budgetmomentet 3 10 01 Stadsstruktur
anslag i budgeten 203 568 000 euro
anslagsöverskridning 12 600 000 euro

Budgetmomentet 3 10 05 Räddningsverket
anslag i budgeten 66 807 000 euro
anslagsöverskridning 1 400 000 euro

Budgetmomentet 4 10 01 Kultur och fritid
verksamhetsbidrag i budgeten -205 165 000 euro
verksamhetsbidraget underskrids med 1 000 000 euro

Budgetmomentet 5 10 01 Social- och hälsovårdstjänster
anslag i budgeten 1 643 156 000 euro
anslagsöverskridning 102 500 000 euro

Budgetmomentet 5 10 05 Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt
anslag i budgeten 731 820 000 euro
anslagsöverskridning 26 000 000 euro

Dessutom beslutar stadsfullmäktige att helt frångå avkastningsmålet för HRT:s grundkapital i 2022 års budget:

Budgetmomentet 7 02 04 05 Avkastning på HRT:s grundkapital
avkastningsmål i budgeten 72 000 euro
avkastningsmålet underskrids med 72 000 euro

Stadsfullmäktige beslutar också att sammanlagt 264 350 790,90 euro av trafikaffärsverkets eget kapital för de funktioner som överfördes till Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab under räkenskapsperioden 2022 återbetalas till staden. Av detta belopp är 229 319 424,84 euro trafikaffärsverkets grundkapital och 35 031 366,06 euro trafikaffärsverkets överskott (både investeringsreserveringar och avskrivningsdifferenser).

Det är möjligt att beloppen för de anslag på vilka överskridnings- och underskridningsrätten baserar sig preciseras i samband med bokslutet. De ovannämnda överskridnings- och underskridningsbeloppen är därför de högsta som kan beviljas.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Centralförvaltningen

1 30 03 Arv som tillfallit staten

Budgetmomentets anslag för 2022 uppgick till 8 161 000 euro, vilket överskreds med 330 000 euro.

Staden tog emot nya arv som tillfallit staten, och överskridningen berodde på sådana utgifter för skötseln av dessa som inte kunde förutses vid budgetberedningen, exempelvis vederlag för lägenheter och övriga omkostnader som ingick i dödsbon.

Anslaget bör få överskridas med 330 000 euro.

1 50 03 Betalningsandelar, ersättningar och medlemsavgifter, till stadskansliets disposition

Budgetmomentets anslag för 2022 uppgick till 42 300 000 euro, vilket överskreds med 125 000 euro.

Överskridningen berodde på att medlemsavgiften till KT Kommunarbetsgivarna blev större än vad som beräknats vid beredningen av 2022 års budget.

Anslaget bör få överskridas med 125 000 euro.

1 50 05 Arbetsmarknadsstödets kommunandel, till stadskansliets disposition

Budgetmomentets anslag för 2022 uppgick till 82 400 000 euro, vilket överskreds med 2 200 000 euro, till följd av att antalet långtidsarbetslösa ökade i Helsingfors.

Sysselsättningsläget har förbättrats jämfört med de senaste åren och antalet långtidsarbetslösa har börjat sjunka. I och med kommunförsöket med sysselsättning kan staden påverka mängden aktiveringstjänster och på så sätt förkorta den genomsnittliga längden på perioderna av passiv arbetslöshet. Trots att staden planerat sysselsättningsåtgärder och antalet långtidsarbetslösa gått ner kan man se att särskilt antalet personer som fått arbetsmarknadsstöd i över 1 000 dagar har fortsatt öka i Helsingfors under år 2022. Antalet personer som fått arbetsmarknadsstöd i över 1 000 dagar kommer inte heller att sjunka särskilt fort inom den närmaste framtiden. Det här begränsar den gynnsamma arbetsmarknadsutvecklingens effekt på arbetsmarknadsstödets kommunandel. Denna målgrupps servicebehov gäller i en allt större grad tjänster inom hälsovården och socialt arbete för vuxna.

Anslaget bör få överskridas med 2 200 000 euro.

Fostrans- och utbildningssektorn

2 10 01 Fostrans- och utbildningssektorn

Budgetmomentets anslag för 2022 uppgick till 1 336 374 000 euro, vilket överskreds med 21 500 000 euro.

Den bindande nivå som stadsfullmäktige beslutat om för budgetmomentet gäller utgifter. Därför behövs en överskridningsrätt för utgifter som motsvarar intäkterna från sådana projekt som inte kunde förutses vid budgetberedningen. Utgifterna överskreds på grund av projekt för vilka staden fått finansiering på sammanlagt 22 200 000 euro, i huvudsak av undervisnings- och kulturministeriet. Staden fick även in mer klientavgifter än vad som budgeterats, och intäkterna på budgetmomentet överskrids sammanlagt med nästan 31 000 000 euro.

Anslaget bör få överskridas med 21 500 000 euro.

Stadsmiljösektorn

3 10 01 Stadsstruktur

Budgetmomentets anslag för 2022 uppgick till 203 568 000 euro, vilket överskreds med 12 600 000 euro, främst till följd av en betydande ökning av utgifterna för snöröjning.

Den snörika vintern ökade betydligt mängden snöröjningsarbeten på trafikområdena. Staden var tvungen att införskaffa en stor mängd ny snöröjningsutrustning och inrätta nya tillfälliga snötippar. Även renhållningen av parker och lekområden samt ökande energikostnader och ICT-utgifter bidrog till att de budgeterade kostnaderna överskreds.

I överskridningen av budgetmomentet ingår också utgifter på 0,5 miljoner euro för digitaliseringsprojektet Rava3Pro. Finansministeriet har beviljat staden ett motsvarande understöd, som utgör verksamhetsintäkter.

Anslaget bör få överskridas med 12 600 000 euro.

3 10 05 Räddningsverket

Budgetmomentets anslag för 2022 uppgick till 66 807 000 euro, vilket överskreds med 1 400 000 euro, främst till följd av kraftigt stigande energi- och värmekostnader och anskaffning av skyddskläder för räddningsmanskapet, som staden inte hade förberett sig för i driftsekonomin.

Anslaget bör få överskridas med 1 400 000 euro.

Kultur- och fritidssektorn

4 10 01 Kultur och fritid

Budgetmomentets verksamhetsbidrag för 2022 uppgick till -205 165 000 euro, vilket underskreds med 1 000 000 euro, främst till följd av inkomstbortfall och ökande energikostnader.

I början av 2022 höll sektorns tjänster antingen stängt eller begränsade sin verksamhet i två månader på grund av coronapandemin. Inte heller under andra hälften av året har efterfrågan nått upp till motsvarande nivå som före pandemin. Till följd av Rysslands anfallskrig mot Ukraina steg priset på el och värme snabbt och kraftigt, vilket ledde till en betydande ökning av underhållskostnaderna för sektorns idrottsanläggningar.

Sektorn kunde spara i personalkostnader och anskaffning av tjänster, men inbesparingarna räckte inte till för att kompensera inkomstbortfallet och stegringen av energikostnaderna.

Verksamhetsbidraget bör få underskridas med 1 000 000 euro.

5 10 01 Social- och hälsovårdstjänster

Budgetmomentets anslag för 2022 uppgick till 1 643 156 000 euro, vilket överskreds med 102 500 000 euro till följd av direkta kostnader för coronapandemin (71,5 miljoner euro), tjänster för personer som kommit till Finland från Ukraina (4,0 miljoner euro), kostnader för statligt finansierade projekt i samband med social- och hälsovårdsreformen (10,9 miljoner euro) och överskridningar inom familje- och socialtjänsterna (16,1 miljoner euro).

Staten beviljade understöd på 58,6 miljoner euro för direkta kostnader för coronapandemin. Statsunderstöden, som baserades på enhetsersättningar, täckte inte alla kostnader. Staten ersätter huvuddelen av tjänsterna för personer som kommer till Finland från Ukraina. Staden har fått intäkter som motsvarar kostnaderna för statligt finansierade projekt i samband med social- och hälsovårdsreformen. För år 2022 bokfördes en engångsbonus på 600 euro för social- och hälsovårdspersonal som jobbade under coronapandemin. Bonusen betalas under år 2023. Inom social- och hälsovårdstjänsternas familje- och socialtjänster överskreds anslagen för handikapptjänster. Överskridningen berodde främst på kostnader för assisterat boende. En del av kostnadsökningarna har ersatts med motsvarande intäkter tack vare den förnyade lagstiftningen om klientavgifter, som innebär att staden nu ska täcka och fakturera utgifter som tjänsteproducenterna tidigare ansvarade för.

Anslaget bör få överskridas med 102 500 000 euro.

5 10 05 Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt

Budgetmomentets anslag för 2022 uppgick till 731 820 000 euro, vilket överskreds med 26 000 000 euro eftersom underskottet på sammanslutningsnivå behövde täckas. Eftersom social- och hälsovårdsreformen trädde i kraft var det nödvändigt att täcka underskottet före utgången av 2022. Helsingfors andel av underskottet uppgick till cirka 37 miljoner euro. HUS fakturerade Helsingfors för tjänster värda cirka 720 miljoner euro, vilket är mindre än vad Helsingfors budgeterat för HUS.

Anslaget bör få överskridas med 26 000 000 euro.

Finansierings- och investeringsverksamhet

Budgetmoment 7 02 04 05 Avkastning på HRT:s grundkapital

Budgetmomentets avkastningsmål för 2022 uppgick till 72 000 euro, vilket underskrids med 72 000 euro.

HRT:s medlemskommuner har i sina utlåtanden enhälligt konstaterat att de föreslår att grundkapitalets avkastningsmål för år 2022 frångås. Det slutliga beslutet fattades vid HRT:s samkommunsstämma 30.11.2021 (§ 117) när verksamhets- och ekonomiplanen för 2022–2024 godkändes.

Återbetalning av trafikaffärsverkets grundkapital till staden

Stadsfullmäktige godkände 22.9.2021 (§ 282) en överlåtelse av det dåvarande trafikaffärsverkets verksamhet, exklusive funktionerna som gäller metrons infrastruktur- och trafikeringsavtal, till ett aktiebolag som grundas och som omedelbart fortsätter affärsverkets affärsverksamhet (stadstrafikbolaget). Samtidigt godkände stadsfullmäktige bildandet av ett bolag för stadstrafik och kapitaliseringen i samband med överföringen av trafikaffärsverkets funktioner.

Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab inledde sin verksamhet 1.2.2022. Stadsfullmäktige godkände 18.5.2022 (§ 107) ändringar i 2022 års budget till följd av bolagiseringen av trafikaffärsverkets verksamhet. När bokslutssiffrorna för 2022 blir klara kompletteras beslutet från 18.5.2022 beträffande behandlingen av trafikaffärsverkets eget kapital.

Enligt den allmänna anvisning som bokföringsnämndens kommunsektion gav ut 2017 (Bokföring och bokslut för särredovisade affärsverksamheter i kommuner och samkommuner) ska stadsfullmäktige fatta beslut om återbetalning av ett affärsverks grundkapital och överskott från tidigare räkenskapsperioder till staden.

Därför föreslår stadsstyrelsen stadsfullmäktige att sammanlagt 264 350 790,90 euro av trafikaffärsverkets eget kapital för de funktioner som överförts från trafikaffärsverket till Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab under räkenskapsperioden 2022 återbetalas till staden. Av detta belopp är 229 319 424,84 euro trafikaffärsverkets grundkapital och 35 031 366,06 euro trafikaffärsverkets överskott från tidigare räkenskapsperioder (både investeringsreserveringar och avskrivningsdifferenser).

Återbetalningen kommer inte att synas i den externa finansieringskalkylen i 2022 års bokslut, eftersom den sker inom stadskoncernen, som består av staden och dess dottersammanslutningar.

Stäng

Kaupunginhallitus 13.02.2023 § 95

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto oikeuttaa kaupunginkanslian, kasvatus- ja koulutuslautakunnan, kaupunkiympäristölautakunnan, pelastuslautakunnan, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan sekä sosiaali- terveyslautakunnan ylittämään vuoden 2022 talousarvioon merkityt määrärahat sekä alittamaan toimintakatteet seuraavasti:

Käyttötalouden määrärahojen ylitykset ovat yhteensä 166 655 000 euroa, toimintakatteen alitus 1 000 000 euroa ja peruspääoman tuoton alitus 72 000 euroa.

Ta-kohta 1 30 03 Valtionperinnöt
määräraha talousarviossa 8 161 000 euroa
määrärahan ylitys 330 000 euroa

Ta-kohta 1 50 03 Maksuosuudet, korvaukset ja jäsenmaksut, kaupunginkanslian käytettäväksi
määräraha talousarviossa 42 300 000 euroa
määrärahan ylitys 125 000 euroa

Ta-kohta 1 50 05 Työmarkkinatuen kuntaosuus, kaupunginkanslian käytettäväksi
määräraha talousarviossa 82 400 000 euroa
määrärahan ylitys 2 200 000 euroa

Ta-kohta 2 10 01 Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
määräraha talousarviossa 1 336 374 000 euroa
määrärahan ylitys 21 500 000 euroa

Ta-kohta 3 10 01 Kaupunkirakenne
määräraha talousarviossa 203 568 000 euroa
määrärahan ylitys 12 600 000 euroa

Ta-kohta 3 10 05 Pelastuslaitos
määräraha talousarviossa 66 807 000 euroa
määrärahan ylitys 1 400 000 euroa

Ta-kohta 4 10 01 Kulttuuri ja vapaa-aika
toimintakate talousarviossa -205 165 000 euroa
toimintakatteen alitus 1 000 000 euroa

Ta-kohta 5 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut
määräraha talousarviossa 1 643 156 000 euroa
määrärahan ylitys 102 500 000 euroa

Ta-kohta 5 10 05 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri
määräraha talousarviossa 731 820 000 euroa
määrärahan ylitys 26 000 000 euroa

Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää luopua kokonaan talousarvion 2022 HSL:n peruspääoman tuottotavoitteesta:

Ta-kohta 7 02 04 05 HSL:n peruspääoman tuotto
tuottotavoite talousarviossa 72 000 euroa
tuottotavoitteen alitus 72 000 euroa

Kaupunginvaltuusto päättää myös, että tilikaudella 2022 kaupungin liikenneliikelaitoksesta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lle siirtyneisiin toimintoihin kohdistuvaa liikenneliikelaitoksen omaa pääomaa palautetaan kaupungille yhteensä 264 350 790,90 euroa. Tästä liikenneliikelaitoksen peruspääomaa on 229 319 424,84 euroa ja liikenneliikelaitoksen ylijäämiä (sekä investointivarauksia ja poistoeroja) 35 031 366,06 euroa.

Tilinpäätösvaiheesta johtuen, ylitys- ja alitusoikeuksien perustana olevat määrärahojen summat voivat vielä tarkentua, minkä vuoksi ylitys- ja alitusoikeudet myönnetään enintään luetellun mukaisina.

Esittelijä
pormestari
Juhana Vartiainen
Lisätiedot

Riina Kopola, erityissuunnittelija, puhelin: 310 28256

riina.kopola@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 09.03.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Riina Kopola, specialplanerare, telefon: 09 310 28256

riina.kopola@hel.fi