Pelastuslain mukainen pelastusviranomainen vuonna 2023
- Räddningskommendör 14.12.2023
- Räddningskommendör 13.12.2023
- Räddningskommendör 30.10.2023
- Räddningskommendör 04.10.2023
- Räddningskommendör 04.09.2023
- Räddningskommendör 01.08.2023
- Räddningskommendör 25.07.2023
- Räddningskommendör 01.06.2023
- Räddningskommendör 29.05.2023
- Räddningskommendör 11.05.2023
- Räddningskommendör 21.04.2023
- Räddningskommendör 13.04.2023
- Räddningskommendör 31.01.2023
- Räddningskommendör 04.01.2023
Pelastuslainmukainen viranomainen
Päätös
Pelastuskomentaja päätti määrätä seuraavat Helsingin kaupungin viranhaltijat toimimaan pelastuslain 26 §:n mukaisina pelastusviranomaisena:
Tämä päätös on voimassa toistaiseksi siihen asti, kunnes henkilön virkasuhde Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella päättyy.
- palomestari ********** vakanssinumero 18213
- apulaispalopäällikkö ********** vakanssinumero 49036
- palomies ********** vakanssinumero18338
- palomies ********** vakanssinumero 18129
- palomies ********** vakanssinumero 18138
Päätöksen perustelut
Suomen pelastusviranomaiset määritellään pelastuslain (379/2011) 26 §:n 2 momentissa. Sen mukaan hyvinvointialueen pelastusviranomaisia ovat pelastuslaitoksen ylin viranhaltija ja hänen määräämänsä pelastuslaitoksen viranhaltijat sekä hyvinvointialueen asianomainen monijäseninen toimielin.
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan pelastuslaitoksen ylin viranhaltija on pelastuskomentaja.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 18 luvun 5§:n 1 kohdan mukaan pelastuskomentaja päättää pelastuslaitoksen tehtäväalueeseen kuuluvan viranomaisluvan hakemisesta.
Palomestarin tehtävät edellyttävät pelastusviranomaisen toimivaltuuksien käyttöä.
Apulaispalopäällikön tehtävät edellyttävät pelastusviranomaisen toimivaltuuksien käyttöä.
Palomiehen tehtävät edellyttävät pelastusviranomaisen toimivaltuuksien käyttöä.
Pelastusviranomaisen on oikeus ja velvollisuus käyttää virkatoimissaan julkista valtaa erikseen säädetyn ja määrätyn mukaisesti.
Pelastusviranomainen on velvollinen käyttämään virkatoimissa virkapukua ja tarvittaessa esittämään viranomaisaseman todentavan pelastustoimen virkapuvusta sekä pelastusviranomaisen henkilökortista annetun sisäasiainministeriön asetuksen (507/2011) mukaisen erityisen henkilökortin.
Detta beslut publicerades 13.12.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Tiina Heinonen, hallintoassistentti, puhelin: 09 310 31401