Toimivallan siirtäminen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen henkilötietojen rekisterinpitäjä
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen rekisterinpitäjän määrääminen
Päätös
Sosiaali-, terveys ja pelastuslautakunta päätti määrätä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan sosiaalihuollon ja terveydenhuollon sekä pelastustoiminnan henkilötietojen rekisterinpitäjäksi.
Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kumosi sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 26.2.2019 § 32 (liite 1).
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 26.02.2019 § 32, että yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen rekisterinpitäjä on silloisen sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja.
Yleisen tietosuoja-asetuksen 4 artiklan 7 kohdan mukaan rekisterinpitäjällä tarkoitetaan luonnollista henkilöä, oikeushenkilöä tai viranomaista, joka yksin tai yhdessä muiden kanssa määrittelee henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot.
Yleisen tietosuoja-asetuksen 24 artiklan mukaan rekisterinpitäjän velvollisuutena on toteuttaa henkilötietojen käsittelyn edellyttämät toimenpiteet, joilla voidaan varmistaa ja osoittaa yleisen tietosuoja-asetuksen noudattaminen.
Valtakunnallisen sote-uudistuksen myötä sosiaali- ja terveyspalvelut ja pelastustoimen tehtävät järjestetään uuden mallin mukaisesti vuodesta 2023 alkaen. Helsingin kaupunki vastaa edelleen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä itse eikä kuulu mihinkään hyvinvointialueeseen. Pelastustoimi siirtyi nykyiseltä kaupunkiympäristön toimialalta yhdeksi palvelukokonaisuudeksi uudelle sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle, joka aloitti toimintansa 1.1.2023.
Hallintosäännössä ei ole määräystä rekisterinpidosta lautakunnan tehtävänä, mutta hallintosäännön 2 luvun 18 §:n 1 momentin ja 4 luvun 8 §:n mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta huolehtii sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain sekä pelastustoimen järjestämisestä annetun lain mukaisista tehtävistä, terveydenhuoltolain mukaisista terveyskeskuksen tehtävistä, sosiaali- ja terveystoimen laitosten lääkehuollosta ja muusta sosiaali- ja terveystoimen velvoitteena olevasta lääkehuollosta sekä pelastuslain mukaisista pelastuslaitoksen tehtävistä.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla on vastuu huolehtia myös siitä, että henkilötietojen rekisterinpito on järjestetty asianmukaisesti sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä pelastustoimessa.
Edellä mainittujen säännösten ja hallintosäännön määräysten perusteella sosiaali-, terveys ja pelastuslautakunta on sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen henkilötietojen rekisterinpitäjä, joka voi määrätä tehtävän toimialajohtajalle, joka huolehtii sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen henkilötietojen rekisterinpitäjälle kuuluvista tehtävistä. Ehdotuksen mukaan lautakunta määräisi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan sosiaalihuollon ja terveydenhuollon sekä pelastustoiminnan henkilötietojen rekisterinpitäjäksi. Ehdotus vastaa sosiaalihuollon ja terveydenhuollon osalta sosiaali- ja terveyslautakunnan aikaisempaa päätöstä, ja lisäksi ehdotetaan, että toimialajohtaja jatkossa huolehtii lisäksi pelastustoimen henkilötietojen rekisterinpitäjälle kuuluvista tehtävistä.
Detta beslut publicerades 24.01.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Otto Pulkkinen, tietosuojalakimies, puhelin: 09 310 27876