Hankinta, minikilpailutus, irtokalusteet, Helsingin kielilukio
Kielilukion irtokalustehankinta, minikilpailutus
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että Kielilukion irtokalusteita hankitaan tarjousvertailun mukaisesti seuraavilta puitesopimustoimittajilta:
Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Input Interior Oy
Isku Interior Oy
Kinnarps Oy
Lekolar-Printel Oy
Martela Oyj
Modeo Oy
Tavara Trading TTR Oy
Oppilaskalusteet:
Arvo Piiroinen Oy
Isku Interior Oy
Kuopion Woodi Oy
Lekolar-Printel Oy
Martela Oyj
Tevella Oy
Hankinnan kokonaisarvo on noin 1 035 000 euroa, alv 0%.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esityslistalla esitetyin perustein:
- Hylätä toimisto- ja julkitilakalusteiden osalta tarjoukset seuraaviin tuotteisiin:
- Kinnarps Oy:n TT1.2, ryhmä 13: T10.1 ja T10.2 ja ryhmä 18: SÄ1.1 ja SÄ1.2
- Lekolar-Printel Oy:n T4.9 ja K8.1
- Martela Oyj:n T1.8, ryhmä 3: P10.1 ja P10.2, ryhmä 5: T1.5, P2.3, P2.41 ja P2.42 ja ryhmä 13: T10.1 ja T10.2
- Modeo Oy:n K2.4 ja ryhmä 5: T1.5, P2.3, P2.41 ja P2.42
- Keskeyttää hankinnan toimisto- ja julkitilakalusteiden tuotteiden K2.32 ja SÄ6.1 osalta
- Hylätä oppilaskalusteiden osalta tarjoukset seuraaviin tuotteisiin:
- Arvo Piiroinen Oy:n T1.1
- Lekolar-Printel Oy:n T1.21 ja P3.1
- Martela Oyj:n T1.1
- Tevella Oy:n T1.21
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta valtuutti hankintapäällikön hyväksymään tätä päätöstä vastaavat tilaukset. Toimitukset ovat ajalla kesä-heinäkuu 2023.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kilpailutti Kielilukion irtokalusteet seuraavien, Helsingin kaupunginkanslian tekemien puitejärjestelyjen sisäisenä kevennettynä kilpailutuksena:
H066-20/HEL 2020-012513 / Toimisto- ja julkitilakalusteet
H029-21/HEL 2021-005362 / Oppilaskalusteet
Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille puitesopimustoimittajille.
Määräaikaan 13.03.2023 klo 13:00 mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:
Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Input interior Oy (2447489-2)
Isku Interior Oy (FI18314972)
Kinnarps Oy (0789249-4)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
Martela Oyj (FI01148912)
Modeo Oy (20282674)
Tavara Trading TTR Oy (FI14640754)
Oppilaskalusteet:
Arvo Piiroinen Oy (0139391-8)
Isku Interior Oy (FI18314972)
Kuopion Woodi Oy (0974444-4)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
Martela Oyj (FI01148912)
Tevella Oy (2575744-8)
Tarjousten tuote/ryhmäkohtaisena vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa.
Tuote/ryhmäkohtaiset valinnat ja hylkäykset perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteenä.
Hankinta jakautuu puitesopimustoimittajittain seuraavasti:
Toimisto- ja julkitilakalusteet, tilausten arvot:
Input Interior Oy - 206 381,68 euroa
Isku Interior Oy - 2 876,41 euroa
Kinnarps Oy - 10 075,00 euroa
Lekolar-Printel Oy - 35 062,00 euroa
Martela Oyj - 141 030,00 euroa
Modeo Oy - 199 916,00 euroa
Tavara Trading TTR Oy - 86 371,45 euroa
Oppilaskalusteet, tilausten arvot:
Arvo Piiroinen Oy - 79 410,00 euroa
Isku Interior Oy - 95 284,81 euroa
Kuopion Woodi Oy - 11 196,75 euroa
Lekolar-Printel Oy - 5 725,00 euroa
Martela Oyj - 112 831,00 euroa
Tevella Oy - 48 692,00 euroa
Lisäksi esitetään, että hylätään toimisto- ja julkitilakalusteiden Kinnarps Oy:n tarjoukset tuotteista TT1.2, ryhmä 13: T10.1 ja T10.2 ja ryhmä 18: SÄ1.1 ja SÄ1.2, Lekolar-Printel Oy:n tarjoukset tuotteista T4.9 ja K8.1, Martela Oyj:n tarjoukset tuotteista T1.8, ryhmä 3: P10.1 ja P10.2 ja ryhmä 13: T10.1 ja T10.2, tarjousten ollessa tarjouspyynnön vastaisia. Nämä tarjoukset tuotteista eivät täyttäneet kalustekortissa annettuja kriteerejä mittojen osalta.
Lisäksi esitetään, että hylätään toimisto- ja julkitilakalusteiden Modeo Oy:n tarjous tuotteesta K2.4, sillä tarjoaja ei pystynyt tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti kolmen päivän sisällä pyynnöstä toimittamaan kalusteesta mallikappaletta tai vastaavanlaista samasta mallistosta, eikä osoittamaan kohdetta, jossa kaluste olisi käytössä PK-seudulla.
Lisäksi esitetään, että hylätään toimisto- ja julkitilakalusteiden Martela Oyj:n ja Modeo Oy:n tarjoukset tuotteista Ryhmä 5: T1.5, P2.3, P2.41 ja P2.42, tarjousten ollessa tarjouspyynnön vastaisia. Tarjoukset tuotteesta T1.5 eivät täyttäneet kalustekortissa annettuja kriteerejä jalan mallin osalta.
Lisäksi esitetään, että hankinta keskeytetään toimisto- ja julkitilakalusteiden tuotteiden K2.32 ja SÄ6.1 osalta tarjouspyynnön liitteinä olleiden kalustekorttien määritysvirheiden johdosta. Tuotteiden K2.32 ja SÄ6.1 osalta kalustekortteihin on määritelty virheelliset mitat, jonka myötä tarjoajat eivät ole pystyneet tarjoamaan määrityksiemme mukaisia kalusteita.
Lisäksi esitetään, että hylätään oppilaskalusteiden
Arvo Piiroinen Oy:n tarjous tuotteesta T1.1, Lekolar-Printel Oy:n tarjoukset tuotteista T1.21 ja P3.1, Martela Oyj:n tarjous tuotteesta T1.1 ja Tevella Oy:n tarjous tuotteesta T1.21, tarjousten ollessa tarjouspyynnön vastaisia. Nämä tarjoukset tuotteista eivät täyttäneet kalustekortissa annettuja kriteerejä mittojen osalta.
Esityksen liitteenä on vertailutaulukko.
Tilaukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan erikseen tehtävillä tilauksilla.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöksen (HEL 2021-013274, 14.12.2021 § 394) mukaan lautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euron ylittävät hankinnat toimialalla.
Detta beslut publicerades 25.04.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Viivi Riikonen, hankintasuunnittelija, puhelin: 09 310 37131