Hankinta, avain- ja kulkutunnisteiden inventointi ja haltijatietojen päivitystyö, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2023-000509
Ärendet har nyare handläggningar
§ 5

Avain ja kulkutunnisteiden inventointi ja haltijatietojen päivityksen määräaikainen pienhankinta kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuusyksikölle

Förvaltningschef

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen hallintopalveluiden hallintopäällikkö päätti esitystekstistä ilmenevin perustein hankkia avain ja kulkutunnisteiden inventointi- ja haltijatietojen päivityspalvelua Adminsec Oy:ltä saadun tarjouksen mukaisesti.

Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on enintään 30 993,75 euroa (alv. 0%)

Päätöksen perustelut

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla tunnistettiin 2020, että toimialan toimipisteiden avain- ja kulkutunnistehallinta ei ole täysin ajan tasalla. Toimialan turvallisuusyksikkö laati 2021 avainten ja kulkutunnisteiden turvallisuusohjeen ja aloitti toimipisteiden avainten ja kulkutunnisteiden inventoinnin. Hanketta hoitanut asiantuntija siirtyi muihin tehtäviin ja nyt inventointityö on tarpeen viedä päätökseen tilaustyönä.

Kulkutunnisteiden ajantasaisuusvaatimusta lisää kasvatuksen ja koulutuksen, kulttuuri- ja vapaa-ajan, kaupunkiympäristön toimialojen yhteinen pilotti oppilaitosten liikuntasalien iltapäiväkäytön tehostamiseksi. Pilotti on osa hanketta, jossa liikuntasalien iltapäiväkäytön vuorojako ja hallinta siirretään oppilaitoksilta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan liikuntapalvelukokonaisuuden vastuulle. Liikuntasalien iltapäivätoiminnan hallinnoinnin siirtyessä toiselle toimialalle on varmistettava, että kaikissa järjestelmissä on ajantasaiset tiedot eikä kadonneilla avaimilla tai kulkutunnisteilla ole enää mahdollista liikkua. Pilotin käynnistyminen edellyttää, että toimipisteiden avain- ja kulkutunnisteinventointi on toteutettu ennen kesäkuuta 2023.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo ei ylitä lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) §25 mukaista kynnysarvoa eikä hankintayksiköllä ole velvollisuutta kilpailuttaa palvelua/tuotetta hankintalain mukaisesti. Syksyllä 2020 toimiala pyysi tarjouksia turvajärjestelmien pääkäyttäjäpalveluista neljältä eri yritykseltä. Vaatimuksena oli tuolloin samojen järjestelmien käytön osaaminen, joita tarvitaan nyt avain- ja kulkutunnisteselvitysprojektissa. Tarjouksen jätti tuolloin vain Adminsec Oy. Tästä syystä avain ja kulkutunnisteiden inventointi- ja haltijatietojen päivityspalvelun tarjous pyydettiin Adminsec Oy:ltä. Jätetty tarjous vastasi toimialan vaatimuksia (liitteenä).

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöksen mukaan HEL 2021-013274, 14.12.2021 § 394 hallintopäällikkö päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 100 000 euroa alittavista hankinnoista.

Detta beslut publicerades 16.01.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mauno Kemppi, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 86860

mauno.kemppi@hel.fi

Beslutsfattare

Marko Enberg
hallintopäällikkö

Bilagor

1. Helsingin kaupunki_Kasko_TARJOUS_0122022AK

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.