Virkasuhteen täyttäminen, Grundskolan Norsen, matematiikan ja kemian lehtori, työavain KASKO-04-643-22

HEL 2023-000893
Ärendet har nyare handläggningar
§ 10

Anställning av lektor i matematik och kemi tillsvidare, Grundskolan Norsen, arbetsnummer KASKO-04-643-22

Chef för den grundläggande utbildningen

Beslut

Chefen för den grundläggande utbildningen beslutade i enlighet med § 4 i lagen om kommunala tjänsteinnehavare att lämna tjänsten obesatt på grund av att inga behöriga sökande hade sökt tjänsten.

Beslutsmotivering

Lektorstjänsten i matematik och kemi (tjänstesignum 000524) ledigförklarades under tiden 8.1–23.1. 2023. i Helsingfors stads rekryteringskanaler. Tjänsten är placerad i Grundskolan Norsen.

Enligt sektorchefens delegeringsbeslut 20.11.2019, § 100 är det chefen för den grundläggande utbildningen som anställer ordinarie lärare.

När ansökningstiden hade gått ut hade två personer sökt tjänsten. Ingen av sökandena uppfyller behörighetskraven i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet (986/1998). Vid val av tjänsteinnehavare bör man utöver behörighetsvillkoren ta i betraktande de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster som enligt § 125 i Finlands grundlag är skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd. Sökandena har getts möjlighet att enligt § 22 i förvaltningslagen komplettera sin ansökan.

Enligt § 4 i lagen om kommunala tjänsteinnehavare kan en tjänst lämnas obesatt.

Eftersom tjänsten saknade behöriga sökande konstaterar chefen för den grundläggande utbildningen att lektorstjänsten lämnas obesatt.

Beslutsutdrag skickas elektroniskt eller som brev till samtliga sökande.

Detta beslut publicerades 01.03.2023

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Stäng

Mer information fås av

Ann-Britt Bonns, rektor, telefon: 09 310 86564

ann-britt.bonns@hel.fi

Beslutsfattare

Niclas Rönnholm
chefen för den grundläggande utbildningen