Hankinta, sairaanhoitajatyövoiman vuokraus tilapäisiin, kriittisiin tarpeisiin Helsingin sairaalaan, seniorikeskuksiin ja kotihoitoon, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Helsingin sairaalan, seniorikeskusten ja kotihoidon sairaanhoitajien vuokrauksen hankinta
Päätös
Sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimen toimialajohtaja päätti hankkia sairaanhoitajatyövoiman vuokrausta Helsingin sairaalaan, seniorikeskuksiin ja kotihoitoon etusijajärjestyksen mukaisesti seuraavilta toimijoilta:
1. Kultaiset Hoitajat Oy
2. FenixCare Oy
3. Esperi Terveyspalvelut Oy
4. Hoiwa Oy
5. Koti-Medi Oy
6. Med Group Oy.
Lisäksi sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimen toimialajohtaja päätti hylätä seuraavien tarjoajien tarjoukset:
- Cinco Care Oy
- Deal henkilöstöratkaisut Oy
- Dream Team AH Oy
- Hoivateho palvelut Oy
- Kotipalvelu Mehiläinen Oy
- Medikumppani Oy
- Medistaff Oy
- Medivida Oy
- NOP GROUP OY
- Primus Work Oy
- ProHoiva Oy
- Sievä Tuki Oy
- Suomen Hoitajavälitys Oy
- SuperHoiva Oy
- Terveytesi Palvelut Oy.
Palvelua hankitaan ajalle 1.4.-30.9.2023.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudelle (6 kk) on 980 000 euroa.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Hankinnan kohteena on sairaanhoitajatyövoiman vuokraaminen tilapäisiin, kriittisiin tarpeisiin. Kriittinen henkilöstötarve voi syntyä erittäin vaikean henkilöstön saatavuusongelman takia tai epidemiatilanteen vaatiman lisähenkilökunnan tarpeen vuoksi.
Vuokrattavat sairaanhoitajat työskentelevät Helsingin sairaalassa, seniorikeskuksissa ja kotihoidossa ajalle 1.4.-30.9.2023.
Päätöksellä hankitaan 10 sairaanhoitajan vuosityömäärä.
Tarjouskilpailu
Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on hankintalain luvun 12 tarkoittama sosiaali- ja terveyspalvelu. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 3.2.2022 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 24.2.2023 klo 12:00.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Laadulliset kriteerit otettiin huomioon asettamalla hankinnan kohteena olevalle palvelulle tiukat vähimmäisvaatimukset.
Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia kysymyksiä 14.2.2023 klo 12:00 mennessä. Kysymyksiä esitettiin 57 kappaletta. Määräaikaan mennessä esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 17.2.2023.
Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä saapui 25 tarjousta.
Tarjouksen jättivät seuraavat toimijat:
- Cinco Care Oy
- Deal henkilöstöratkaisut oy
- Dream Team AH oy
- EMA Finland Oy
- Esperi Terveyspalvelut Oy
- FenixCare Oy
- Hoivateho palvelut Oy
- Hoiwa
- Hyvän Hoidon palvelut oy
- Koti-Medi Oy
- Kotipalvelu Mehiläinen Oy
- Kultaiset hoitajat Oy
- Med Group
- Medikumppani Oy
- Medistaff Oy
- Medivida Oy
- NOP GROUP OY
- Primus Work
- ProHoiva Oy
- Sievä tuki Oy
- Solo Health Oy
- Suomen hoitajavälitys Oy
- SuperHoiva Oy
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
- Terveytesi Palvelut Oy.
Hankintayksikkö tarkisti tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi. Kaikki tarjoukset täyttivät nämä vaatimukset.
Perustelut tarjousten hylkäämiselle
Tarjouspyynnöllä edellytettiin, että tarjoajan kahden edellisen vuoden (2021 ja 2022) liikevaihdon tulee kumpanakin vuonna olla ollut vähintään vuosittaisen ennakoidun hankinnan arvon suuruinen, eli 1 960 000 €.
Tarjousten tarkastamisen yhteydessä tilaaja pyysi 17 tarjoajaa täsmentämään, että tarjouspyynnössä esitetty vaatimus liikevaihdosta täyttyy. Täsmennykset pyydettiin seuraavilta tarjoajilta:
- Dream Team AH Oy
- EMA Finland Oy
- Esperi Terveyspalvelut Oy
- FenixCare Oy
- Hoivateho palvelut Oy
- Hoiwa Oy
- Hyvän Hoidon palvelut Oy
- Koti-Medi Oy
- Kotipalvelu Mehiläinen Oy
- Kultaiset hoitajat Oy
- Med Group Oy
- Medikumppani Oy
- Medivida Oy
- Sievä tuki Oy
- Suomen hoitajavälitys Oy
- SuperHoiva Oy
- Terveytesi Palvelut Oy.
Tilaaja sai täsmennykset 14 tarjoajalta asetetussa määräajassa.
Neljän (4) tarjouksen osalta vuoden 2021 liikevaihto ei vastannut tarjouspyynnöllä asetettua vaatimusta, minkä vuoksi seuraavat tarjoukset hylätään:
- Dream Team AH Oy
- Hoivateho palvelut Oy
- Medivida Oy
- Terveytesi Palvelut Oy
Kolmelta (3) tarjoajalta ei saatu selvitystä liikevaihdosta määräaikaan mennessä, minkä vuoksi seuraavat tarjoukset hylätään:
- Sievä Tuki Oy
- Suomen Hoitajavälitys Oy
- SuperHoiva Oy
Tarjouspyynnöllä edellytettiin, että tarjoajalla on kaksi (2) hankinnan kohdetta vastaavaa referenssiä, eli sairaanhoitajatyön vuokraamista sairaalaan, kotihoitoon tai seniorikeskuksiin. Referenssit tuli ilmoittaa liitteellä, jossa ilmoitetaan kaikki tiedot referenssiasiakkaasta, kestosta, sisällöstä ja henkilötyökuukausien määrä. Referenssit ovat olleet osa tarjoajan soveltuvuuden arviointia.
Puutteellisten referenssien vuoksi hylätään seuraavien tarjoajien tarjoukset:
- Cinco Care Oy:n tarjous hylätään, koska vaadittu henkilötyökuukausien määrä toteutui vain yhdessä referenssissä.
- Medistaff Oy:n tarjous hylätään, koska vaadittu henkilötyökuukausien määrä ei toteutunut referenseissä.
- ProHoiva Oy:n tarjous hylätään, koska vaadittu henkilötyökuukausien määrä ei toteutunut referenseissä.
- Medikumppani Oy:n tarjous hylätään, koska vaadittu henkilötyökuukausien määrä ei toteutunut referenseissä.
- Deal henkilöstöratkaisut Oy:n tarjous hylätään, koska referenssitiedoissa ei ilmoitettu henkilötyökuukausien määrää.
- Primus Work Oy:n tarjous hylätään, koska referenssitiedoissa ei ilmoitettu henkilötyökuukausien määrää.
- Kotipalvelu Mehiläinen Oy:n tarjous hylätään koska tarjouksen referenssit eivät vastaa hankinnan kohdetta.
- NOP GROUP OY:n tarjous hylätään, koska referenssiliitteestä puuttui pyydetyt tiedot.
Tarjousten tarkastamisen yhteydessä tilaaja pyysi viideltä (5) tarjoajaa täsmentämään, että tarjouspyynnössä esitetty vaatimus hankinnan mukaisista referensseistä, eli sairaanhoitajatyön vuokraamisesta sairaala-, kotihoito- tai seniorikeskuksiin, on toteutunut vaatimuksen mukaisesti. Täsmennykset pyydettiin seuraavilta tarjoajilta:
- Esperi Oy
- Hoiwa Oy
- Hyvän hoidon palvelut Oy
- Koti-Medi Oy
- Med Group Oy
Tilaaja sai täsmennykset kaikilta viideltä (5) tarjoajalta asetetussa määräajassa. Referenssit vastasivat tarjouspyynnöllä asetettua vaatimusta.
Valintaperusteet
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 prosenttia. Vertailu tehtiin sairaanhoitajan tuntihinnan ja voimassa olevan I.V.- lääkehoitoluvan omaavan sairaanhoitajan tuntihinnan yhteenlasketun kokonaishinnan mukaan.
Tarjouspyynnössä oli määritelty, että tilaaja valitsee puitejärjestelyyn palveluntuottajia tarpeensa mukaisesti, kuitenkin vähintään kuusi (6) palveluntuottajaa. Tilaaja katsoo, että kuusi (6) palveluntuottajaa on riittävä määrä täyttämään tarve.
Tilaaja tekee tilaukset ensisijaisesti etusijajärjestyksen ensimmäiseltä palveluntuottajalta. Mikäli ensisijaisella palveluntuottajalla ei ole tarjota tarjouspyynnön vaatimukset täyttäviä työntekijöitä tilaajan tilauksessaan määrittelemässä aikataulussa, tilaaja tekee tilauksen toissijaiselta
palveluntuottajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa vain kiiretilanteissa: jos puitejärjestelyn etusijajärjestyksessä toisena tai kolmantena olevan palveluntuottajan vasteaika työntekijän toimitukseen on lyhempi kuin ensisijaisen palveluntuottajan, voidaan tilaus tehdä tältä tilaajan valitsemalta palveluntuottajalta.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Hyväksytyt tarjoajat ja kokonaishinnan mukainen etusijajärjestys käyvät ilmi liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1). Liitteessä ei ole mukana hylättyjen tarjoajien tietoja.
Sopimus
Sopimuskausi on 1.4.–30.9.2023.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Toimivalta
Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 14.2.2023 § 28.
Detta beslut publicerades 16.03.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-tös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, taimuu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617
Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241