Yhteistyösopimus, apuvälinepalvelut, apuvälineiden huolto- ja korjauspalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-001023
Ärendet har nyare handläggningar
§ 6

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan apuvälinepalveluiden ja kaupunkiympäristön toimialan välinen yhteistyösopimus 1.3.2023 alkaen

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluiden johtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan apuvälinepalveluiden ja kaupunkiympäristön toimialan apuvälinetiimin yhteistyösopimuksen apuvälineiden huolto- ja korjauspalveluista.

Sopimus on voimassa 1.3.2023 alkaen ja jatkuu toistaiseksi.

Sopimuksen kokonaisarvo ajalla 1.3.2023-31.12.2023 on 386 946 euroa (alv 0 %).

Kaupunkiympäristön toimialan tuottaman palvelukokonaisuuden kattohinta on 464 336 euroa (alv 0 %) vuodessa.

Päätöksen perustelut

Perusterveydenhuollon vastuulla on järjestää perustason apuvälinepalvelut kuntalaisille. Apuvälinepalvelut vastaavat asiakkaan apuvälinetarpeen arvioinnista, sovituksesta, luovuttamisesta, käytön opastamisesta ja palautusten vastaanottamisesta, sekä apuvälineiden, varaosien ja tarvikkeiden hankinnasta. Apuvälineiden huolto- ja korjauspalvelu on vuodesta 2008 hankittu kaupunkiympäristön toimialan apuvälinetiimiltä. Edellinen sopimus palvelusta on tehty vuonna 2017.

Apuvälineiden huolto- ja korjauspalveluun kuuluu sekä varastoon palautuneiden, että tilaajan käytössä olevien apuvälineiden huolto- ja korjauspalvelu sekä huoltojen koordinoiminen. Apuvälinehuoltopalveluun liittyy asiakaspalvelua apuvälineen vastaanotto-, sovitus- ja luovutustilanteessa sekä puhelinpalvelussa. Palveluntuottajan vastuulla on varaosa- ja tarviketilausehdotusten teko sekä tarvikkeiden ja varaosien hyllytys ja inventaario. Palvelu toteutetaan apuvälinepalvelun toimipisteen yhteydessä olevissa tiloissa ja tarvittaessa apuvälineen käyttäjän toimintaympäristössä.

Apuvälinepalveluissa maaliskuusta 2022 lähtien käytössä olevaan Effector-tietojärjestelmään myönnetään käyttöoikeudet apuvälinetiimin henkilöstölle. Järjestelmään kirjataan huoltotoimenpiteet, huoltotilaukset ja -määräykset, sekä huoltokirjaukset. Yhteistyösopimuksessa kuvataan yhteistoimintaan ja Effector-tietojärjestelmään liittyvät yksityiskohdat.

Henkilöstökulut ovat nousseet vuodesta 2017. Kaupunkiympäristön toimialan tuottaman palvelukokonaisuuden kattohinta on 464 336 euroa (alv 0 %) vuodessa. Sopimuksen kokonaisarvo ajalla 1.3.2023-31.12.2023 on 386 946 euroa (alv 0 %). Vuosityöpanoksen hinnoittelu kuvataan yhteistyösopimuksessa. Voimassa olevaa sopimusta päivitetään muun muassa vaihtuneen tietojärjestelmän sekä päivittyneiden kustannusten takia.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on kilpailuttamassa apuvälineiden huolto- ja korjauspalveluja vuoden 2023 aikana. Hankinnasta on käynnistetty yhteistyöprojekti apuvälinepalveluiden, kaupunkiympäristön toimialan, sotepen hankintapalveluiden ja kanslian henkilöstöasiantuntijoiden kanssa syksyllä 2022. Tavoiteaikataulu uuden toimintamallin käyttöönotolle on alkuvuosi 2024.

Sopimus voidaan irtisanoa kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla. Sopimus päättyy viimeistään silloin kun kilpailutettu sopimuskausi alkaa, kuitenkin ottaen huomioon mahdollinen siirtymäaika nykyisestä apuvälineiden huoltotoiminnasta kilpailutettuun toimintaan. Siirtymä suunnitellaan hankinnan yhteistyöprojektissa.

Hallintosäännön 5 luvun 9 §:n mukaan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelukokonaisuutta johtaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö.

Detta beslut publicerades 30.01.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eva Englund, johtava kuntoutussuunnittelija, puhelin: 09 310 50970

eva.englund@hel.fi

Beslutsfattare

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja