Hankinta, STk-urakka, pyöräily- ja jalankulkutunneli ratapihan ali Kansalaistorilta Kaisaniemeen, kaupunkiympäristön toimiala
- Sektorchef 27.11.2024
- Sektorchef 01.10.2024
- Sektorchef 26.08.2024
- Sektorchef 11.05.2024
- Sektorchef 16.03.2024
- Sektorchef 08.02.2024
- Sektorchef 04.12.2023
- Sektorchef 10.10.2023
- Sektorchef 20.09.2023
- Sektorchef 25.08.2023
- Sektorchef 02.08.2023
- Sektorchef 07.06.2023
- Sektorchef 30.05.2023
- Sektorchef 23.05.2023
- Sektorchef 12.04.2023
- Sektorchef 21.02.2023
Pyöräily- ja jalankulkutunneli ratapihan ali Kansalaistorilta Kaisaniemeen (Kaisantunneli), STk-urakka, muutostyötilaus, 473 145,44 euroa
Päätös
Toimialajohtaja päätti hyväksyä Kaisantunnelin STk-urakan Destia Oy:n muutostyötarjouksien nrot 32D.48, 57A.1.1, 58.5, 58.6, 62A.3, 68.A, 69.2, 69A.3, 70, 71, 73, 74 ja 75 mukaisesti 473 145,44 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Lisäksi toimialajohtaja päätti oikeuttaa projektirakennuttamisen yksikön päällikön tilaamaan edellä mainitut muutostyöt.
Muutostyöt tehdään seuraavista syistä:
Väylältä on vuokrattu Pasilasta rataosa vuoden loppuun asti lisätyötä varten. Ratapihan paalulaatan lisätyön vuoksi on jouduttu suoristamaan laiturikiviä ja kustannukset on mennyt puoliksi urakoitsijan ja tilaajan kanssa. Vanhan kävelytunnelin yksityinen ylläpitourakoitsija ei pääse laitteillaan vanhaan kävelytunneliin tunnelin suuaukkojen purkutöiden vuoksi, minkä vuoksi vuokrattiin oma laite kävelytunneliin tekemään kunnossapitoa muutamaksi kuukaudeksi. Töölönlahdenkadun lisätyön suunnittelukustannukset on lisääntyneet, koska on tullut suunnitelmiin kommentteja suunnittelunohjauksesta työn kuluessa. Tunnelin päihin tehtiin lisätyönä pollarit suunnittelunohjauksen vaatimuksesta. Raidepylväiden kääntöjä tehtiin Väylän vaatimuksesta. Raidegeometrian muutokset vuoksi on tilattu matalampia laiturikiviä ja raiteiden välinen aita, etteivät ihmiset oikaise ratojen läpi. Urakan lisätyönä työnä tehdään Töölönlahdenkadun korotettu suojatie, että tunnelin valmistuessa liikennejärjestelyt risteyksessä olisivat toimivat ja ajan tasalla. Kaupunkiliikenne oy tilasi lisätyönä lisävalaisimia pyöräparkkiin. Tehty lisätyönä urakan aikana työalueelta paljastuneiden tuntemattomien kaapeleiden palautukset, kaivorakenteiden uusimiset ja kaapelienkanavien uusimiset. Sähköpääkeskuksen jäähdytys tehtiin lisätyönä, koska lähtötietoaineistossa sitä ei ollut suunniteltu jäähdytettävän. Lisätyönä asennetaan äänimajakoita, joiden tarpeellisuus ja vaatimus on tullut kaupungin esteettömyysasiantuntijalta.
Päätöksen perustelut
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti 11.6.2020 § 82 hyväksyä Destian Oy:n, rakennusteknisten palvelujen tarjoushinnaltaan halvimman tarjouksen Pyöräily- ja jalankulkutunneli ratapihan ali Kansalaistorilta Kaisaniemeen STk-urakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 24 846 036,60 euroa.
Kaupunkiympäristölautakunta on 11.5.2021 § 248 päättänyt siirtää toimivaltaa julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 41 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa sekä 136 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa siten, että hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä). Toimialajohtaja voi päättää edellä mainituista lisätilauksista ja sopimusmuutoksista myös niissä tapauksissa, joissa päätösvalta lisätöiden yhteenlasketun arvon perusteella kuuluisi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle.
Nyt ja aikaisemmin tilatut muutostyöt ovat yhteisarvoltaan arvonlisäverottomana 7 515 289,54 euroa. Summa sisältää Kaupunkiliikenne Oy:n pyöräparkin laajentamisen lisätyön 937 000 euroa, Kympin lisätyönä tehtävän pyöräparkin Kaisaniemen puistoon 255 156,70 euroa, Kympin lisätyönä Töölönlahdenkadun korotetun suojatien suunnittelun 28 682,20 euroa, Kympin lisätyönä tehtävä työmaatie Kaisaniemenpuiston kentälle 38 928 euroa, Kaupunkiliikenne Oy:n alas lasketun katon 365 304,16 euroa ja Kaupnkiliikenne Oy:n pyöräparkin valaisinmuutokset 44 471,76 euroa.
Työn kokonaiskustannukset ovat yhteensä 32 361 326,14 euroa.
Detta beslut publicerades 05.12.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Jukka Repo, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39968