Hankinta, pienhankinta, AVEKKI -koulutukset, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-001422
Ärendet har nyare handläggningar
§ 79

AVEKKI-koulutusten hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella valita AVEKKI-koulutuspalvelun pienhankinnan puitejärjestelyyn seuraavat palveluntuottajat:

AVEKKI-koulutus, Lasten ja nuorten palvelut

• Hombu Oy (2137184-7)• Live-säätiö sr (0201375-3)• Avekkitiimi ********** (2549948-5)

AVEKKI-koulutus, Vammaispalvelut

• Hombu Oy (2137184-7)
• Live-säätiö sr (0201375-3)

AVEKKI-koulutus, Iäkkäiden palvelut

• Hombu Oy (2137184-7)

Hankinnan sopimuskausi on neljän vuoden mittainen ja sen suunniteltu kesto on 1.4.2023–31.3.2027. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Sopimuskaudella palveluntuottaja valitaan osa-alueen sisällä koulutuksen järjestäjäksi koulutuskohtaisesti. Tilaaja arvioi valintaa tehdessään koulutukseen osallistuvan henkilökunnan substanssialan erityiset vaatimukset ja tarpeet, ja miten palveluntuottajan osaaminen ja soveltuvuus vastaa näitä tarpeita ja vaatimuksia.

Hankinnan arvioitu arvolisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on 350 000 euroa. Hankinnassa on kyse hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) liitteen E mukaisen sote-palveluhankinnan kynnysarvon alittavasta pienhankinnasta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään ennalta asetettuihin hankintamääriin, vaan koulutuksia hankitaan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he ja heidän mahdolliset alihankkijansa ovat Vastuu Groupin Luotettava Kumppani- palvelussa ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Hankittavat AVEKKI-toimintamallin koulutukset ovat osa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen henkilöstön täydennyskoulutusta. AVEKKI-käsite muodostuu sanoista Aggressio, Vuorovaikutus, Ennaltaehkäisy/hallinta, Kehittäminen, Koulutus ja Integrointi.

AVEKKI-koulutus tarjoaa toimintamallin uhka- ja väkivaltatilanteisiin ja erityisesti niiden ennaltaehkäisyyn. Koulutus sisältää ennaltaehkäisyä, ennakointia, vuorovaikutuksen eri sävyjä, työyhteisön tilaa, stressitekijöitä sekä uhka- ja väkivaltatilanteessa toimimista. AVEKKI-toimintamalli on kehitetty Suomessa ja se antaa valmiuksia toimialan työntekijöille kohdata asiakkaita haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Koulutus tapahtuu teorian ja käytännön harjoitteiden kautta. Hankinta sisältää AVEKKI-toimintamallin perus- ja ylläpitokoulutuksia.

Sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala julkaisi AVEKKI-koulutushankinnan tarjouspyynnön 7.2.2023 Tarjouspalvelu.fi -portaalissa.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava koulutuspalvelu sekä tarjoajille että AVEKKI-kouluttajien pätevyydelle ja kokemukselle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Kilpailutuksen vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan koulutuspalvelulle riittävän laatutason, joten tarjousten valintaperusteena käytetään kunkin osa-alueen kohdalla halvimpaan tarjoushintaan perustuvaa kokonaistaloudellista edullisuutta.

Hankinta oli jaettu kolmeen osa-alueeseen:

• AVEKKI-koulutus, Lasten ja nuorten palvelut
• AVEKKI-koulutus, Vammaispalvelut
• AVEKKI-koulutus, Iäkkäiden palvelut

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 14.2.2023 klo 12:00 mennessä. Tarkentavia kysymyksiä ei esitetty.

Tarjousten jättämisen määräaikaan 3.3.2023 klo 16:00 mennessä saapui yhteensä kolme tarjousta. Tarjouksensa jättivät seuraavat tarjoajat osa-alueittain:

AVEKKI-koulutus, Lasten ja nuorten palvelut

• Hombu Oy• Live-säätiö sr• Avekkitiimi **********

AVEKKI-koulutus, Vammaispalvelut

• Hombu Oy
• Live-säätiö sr

Avekki-koulutus, Iäkkäiden palvelut

• Hombu Oy

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Hankintayksikkö lähetti Hombu Oy:lle ja Avekkitiimi ********** täsmennyspyynnön koskien AVEKKI-kouluttajien kouluttajapätevyys- ja kokemusvaatimusta. Molemmat tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöön hankintayksikön asettamassa määräajassa. Täsmentäminen ei johtanut tarjousten kiellettyyn muuttamiseen tai parantamiseen, ja hankintayksikkö totesi, että kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousvertailu tehtiin osa-alueittain hyväksyttävistä tarjouksista. Valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti kunkin osa-alueen kohdalla halvimpaan tarjoushintaan perustuva kokonaistaloudellinen edullisuus.

Tarjoukset asetettiin järjestykseen tarjousten hinnan perusteella ja kuhunkin osa-alueeseen valittiin kaikki tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen ja tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimukset täyttävät palveluntuottajat.

Tarjousten vertailutaulukko on esitetty liitteessä 1.

Sopimus

Sopimuskausi on neljän vuoden mittainen ja sen suunniteltu kesto on 1.4.2023–31.3.2027. Tilaajalla ja palveluntuottajalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden kuukauden irtisanomisajalla.

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys ja pelastustoimialaa ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 17 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.

Hankintavaltuudet

Toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 14.2.2023 § 28.

Detta beslut publicerades 15.03.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jukka-Pekka Lehtomaa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 24074

jukka-pekka.lehtomaa@hel.fi

Tia Teckenberg, kehittämiskonsultti, puhelin: 09 310 34129

tia.teckenberg@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.