Virkasuhteen täyttäminen, palvelut ja luvat, ympäristöpalvelut, ympäristötarkastaja, työavain KYMP-03-21-23

HEL 2023-001449
Ärendet har nyare handläggningar
§ 9

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden ympäristöpalvelujen ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön ympäristötarkastajan viran täyttäminen

Enhetschef

Päätös

Yksikön päällikkö valitsi ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön ympäristövalvontatiimin ympäristötarkastajan virkaan (49332) hallintotieteiden maisteri ********** 1.4.2023 alkaen 3 623,01 euron tehtäväkohtaisella kuukausipalkalla.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Virassa on kuuden kuukauden (6 kk) koeaika.

Päätöksen perustelut

Ympäristötarkastajan virka on perustettu 1.2.2023 alkaen kaupunginhallituksen päätöksellä 9.1.23 § 15.

Valintapäätös perustuu kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan päätökseen 26.6.2019 § 26, jolla on siirretty hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaista toimivaltaa ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijoita ja työntekijöitä.

Viran täyttömenettely

Virka oli julkisesti haettavana 27.1.-20.2.2023. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palveluissa, Duunitorilla, Monsterissa, LinkedInissä sekä Ympäristö ja Terveys -lehden verkkosivuilla.

Ympäristötarkastajan tehtäviin kuuluu ympäristölupahakemusten sekä meluilmoitusten käsittelyä ja valvontaa. Erityisvastuualueena on ympäristöoikeudellisesti vaativat valvontatehtävät, kuten hallintopakkomenettelyt. Lisäksi ympäristötarkastaja vastaa pääkäyttäjänä ympäristövalvonnan sähköisen asiointijärjestelmän käytön ja kehittämisen koordinoinnista ja ohjeistamisesta. Tehtäviin kuuluu myös toimenpidepyyntöjen käsittelyä ja asiakkaiden neuvontaa.

Viran kelpoisuusehtona on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä taito.

Tehtävässä edellytetään kokemusta hallintopakkoprosessin läpiviemisestä, ympäristölupien ja melupäätösten valmistelusta ja ympäristöluvanvaraisten laitosten valvonnasta. Eduksi katsotaan ympäristöoikeuden opinnot, kokemus ympäristövalvontaan sopivista sähköisistä asiointijärjestelmistä (kuten Lupapiste) sekä hyvä englannin kielen taito.

Virkaa täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Määräaikaan mennessä virkaan jätti hakemuksensa 10 henkilöä, joista 7 täytti kelpoisuusehdot. Hakijaluettelo on liitteenä 1. Hakijoiden esittämät ansiot, koulutus, kielitaito ja työkokemus ilmenevät hakemuksista. Hakemuksista laadittu yhteenveto on liitteenä 2.

Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin ********** joilla arvioitiin olevan edellä mainittujen kriteerien mukaan täytettävän viran kannalta riittävää aiempaa työn ja opintojen kautta hankittua kokemusta, joka liittyy ympäristötarkastajan tehtäväalueisiin sekä hakemuksen kautta esiintuotuja muita edellytyksiä tehtävään. Hakijoita haastattelivat 23.2., 24.2. ja 27.2.2023 **********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

Toiselle haastattelukierrokselle kutsuttiin työkokemuksen, koulutuksen ja haastattelun perusteella ********** Heitä haastattelivat 1.3. ja 3.3.2023 **********

Perustelut valintaesitykselle

Ympäristötarkastajan tehtäviin kuuluu ympäristölupahakemusten sekä meluilmoitusten käsittelyä ja valvontaa. Erityisvastuualueena on ympäristöoikeudellisesti vaativat valvontatehtävät, kuten hallintopakkomenettelyt. Lisäksi ympäristötarkastaja vastaa pääkäyttäjänä ympäristövalvonnan sähköisen asiointijärjestelmän käytön ja kehittämisen koordinoinnista ja ohjeistamisesta. Tehtäviin kuuluu myös toimenpidepyyntöjen käsittelyä ja asiakkaiden neuvontaa.

Tehtävässä edellytetään kokemusta hallintopakkoprosessin läpiviemisestä, ympäristölupien ja melupäätösten valmistelusta ja ympäristöluvanvaraisten laitosten valvonnasta. **********

Hakijoiden eduksi katsotaan ympäristöoikeuden opinnot, kokemus ympäristövalvontaan sopivista sähköisistä asiointijärjestelmistä (kuten Lupapiste) sekä hyvä englannin kielen taito. Kumpikin on suorittanut virassa eduksi katsottuja ympäristöoikeuden opintoja. **********

Yksikön päällikkö katsoo hakuasiakirjoihin ja haastatteluihin perustuvan kokonaisarvioinnin perusteella, että ********** on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja ympäristötarkastajan virkaan kuuluvia tehtäviä. Hänen valintaa puoltaa pitkä kokemus kunnallisen viranomaisen itsenäisistä ja vaativista lupa-, valvonta- ja neuvontatehtävistä sekä niiden koordinoimisesta ja suunnittelusta. Lisäksi hänellä on opintojen kautta hankittua syvää osaamista ympäristöoikeudesta.

Detta beslut publicerades 24.03.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Tuukka Tonteri, vs. tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 42137

tuukka.tonteri@hel.fi

Beslutsfattare

Katariina Serenius
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Hakijaluettelo KYMP-03-21-23
2. Hakijayhteenveto KYMP-03-21-23

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.