Katusuunnitelma, Mellunkylä, Mellunmäentie välillä Ounasvaarantie–Pallaksentie, 31968/1
Mellunmäentie, katusuunnitelma, Mellunkylä
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Otso Kivekkään ehdotuksesta.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 2 olevan Mellunmäentie välillä Ounasvaarantie−Pallaksentie katusuunnitelman suunnitelmapiirustus nro 31968/1.
Lähtökohdat ja tavoitteet
Mellunmäentie on olemassa oleva paikallinen kokoojakatu, joka rajautuu pohjoisreunastaan uuteen korttelialueeseen. Uuden kiertoliittymän kautta Mellunmäentiehen liittyy Pallaksentie, joka pohjoispäässään jatkuu Ounasvaarantienä.
Katusuunnitelma pohjautuu voimassa olevaan asemakaavaan nro 12421. Suunnittelussa on myös otettu huomioon asemakaavan liitteenä olleen liikennesuunnitelman nro 6521 mukaiset periaatteet. Katusuunnitelmassa on tarkennettu liikennesuunnitelmassa esitettyjä ratkaisuja kävelyn ja pyöräilyn osalta.
Katusuunnitelmalla mahdollistetaan asemakaavassa nro 12421 kaduiksi osoitettujen alueiden rakentaminen ja näin edesautetaan avoimen korttelirakenteen muuttamista kantakaupunkimaiseksi umpikortteliksi.
Samaan aikaan suunniteltu Pallaksentien ja Ounasvaarantien katusuunnitelma päätetään maankäyttöjohtajan toimesta siten, että se on ottoharkinnassa kaupunkiympäristölautakunnan
kokouksessa 30.1.2024.
Suunnitelma
Mellunmäentie välillä Ounasvaarantie−Pallaksentie katusuunnitelman piirustus nro 31968/1 (liite 2)
Mellunmäentiellä ajoradan leveys on 8,0 metriä. Ajoradan pohjoisreunaan rakennetaan yht. 3,0 metriä leveä pysäköinti- ja erotuskaista sekä kadun molemmin puolin yht. 4,5 metriä leveä eroteltu jalkakäytävä ja pyörätie. Pyöräväylien yhteispituus on 500 m.
Merkittävin muutos on uusi kiertoliittymä ja pyöräliikenteen muuttaminen sujuvammaksi ja turvallisemmaksi. Tilanahtauden vuoksi kiertotilan ja pyöräteiden välille jää 3−4 metriä suositellun 5 metrin sijaan. Nykyisellä kasvillisuusalueella ei tehdä muutoksia maastoon.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31968 (liite 1). Koostepiirustus on liitteenä 3.
Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, GlobalConnect Oy, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnos on ollut sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 2.11.−15.11.2022 välisen ajan. Suunnitelmaluonnoksen esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 8.2.2023 ”uutta Itä-Helsinkiä”- verkkotilaisuudessa. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä 8.2.2023 sanomalehdessä.
Suunnitelmaluonnokseen ei tullut palautteita.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 22.2.−7.3.2023 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Suunnitelmasta ei ole jätetty muistutuksia.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman rakennuskustannukset ovat noin 615 000 euroa, 40 euroa/m² (alv. 0 %).
Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 27 000 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset ovat noin 4 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.
Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuosina 2026−2028.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 09 03 02 Mellunkylä/ Kadut.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Detta beslut publicerades 07.02.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Janika Niemi, projektipäällikkö, puhelin: 09 52525