Vahingonkorvaus, taloudellinen menetys, syksy 2022, Mannerheimintie 105, Streamfabriken Oy

HEL 2023-001546
Ärendet har nyare handläggningar
§ 236

Vahingonkorvausvaatimus, muu vahinko

Teamchef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 1.2.2023 esittänyt kaupungille määrältään 1 200 euron vahingonkorvausvaatimuksen meluhaitan aiheuttamasta taloudellisesta vahingosta. Vaatimuksen mukaan osoitteessa Mannerheimintie 105 toimiva hakija oli saanut tietää kaupungin syksyllä 2022 tekemistä katutöistä niin myöhään, että sovittuja asiakastuotantoja ei pystynyt siirtämään, ja näille piti järjestää korvaavat tilat tai ne jouduttiin perumaan. Tämä aiheutti hakijalle kaksinkertaiset vuokrakulut. Vaatimuksen mukaan kaupunki ei ollut informoinut katutyöstä hakijaa eikä tämän vuokranantajaa riittävästi eikä riittävän ajoissa.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kadunpidon järjestäminen kuuluu kunnalle. Kadunpitoon kuuluu kadun suunnitteleminen, rakentaminen, kunnossa- ja puhtaanapito sekä muut toimenpiteet, jotka ovat tarpeen katualueen ja sen yläpuolisten ja alapuolisten johtojen, laitteiden ja rakenteiden yhteen sovittamiseksi.

Katu rakennetaan kunnan hyväksymän suunnitelman mukaisesti. Katusuunnitelmaa laadittaessa noudatetaan soveltuvin osin maankäyttö- ja rakennuslaissa ja -asetuksessa säädettyjä vuorovaikutusmenettelyitä.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten mukaan toiminnanharjoittajan tai työn tilaajan on tiedotettava etukäteen erityisen häiritsevää melua tai tärinää aiheuttavasta tilapäisestä toiminnasta melun tai tärinän vaikutuspiirissä oleville asukkaille, hoito- ja oppilaitoksille sekä muille sellaisille kohteille, joille toiminnasta voi aiheutua haittaa tai häiriötä. Tiedottaminen on tehtävä vähintään viikkoa ennen erityisen häiritsevää melua tai tärinää aiheuttavan toiminnan aloittamista tai mikäli toiminta ei ole tällöin tiedossa, välittömästi sen jälkeen, kun ajankohta on tiedossa.

Kaupungin ympäristönsuojelumääräysten mukaan toiminnanharjoittajan on tehtävä ympäristönsuojelulain mukainen meluilmoitus Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle viimeistään 30 päivää ennen toiminnan aloittamista, mikäli kyseessä on ammattimainen rakentaminen, purkaminen, korjaus, kunnossapito tai niihin rinnastettava tilapäinen työ, joka aiheuttaa voimakasta runkomelua esimerkiksi asuntoihin, päiväkoteihin, kouluihin tai muihin sellaisiin tiloihin, joissa melusta voi aiheutua kohtuutonta haittaa, jos työtä tehdään muuna aikana kuin arkisin maanantaista perjantaihin kello 7.00–18.00 tai työpäiviä on yli 25.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli korvausvelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kaupunki on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon. Korvausvastuu kaupungilla on kuitenkin vain, milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu.

Vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta. Jos vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla, julkista valtaa käytettäessä taikka milloin muissa tapauksissa on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.

Siihen, milloin käsillä on erittäin painavia syitä puhtaan varallisuusvahingon korvaamiseen, on otettu kantaa oikeuskäytännössä ja - kirjallisuudessa. Erittäin painaviksi syiksi on katsottu esimerkiksi hyvän tavan tai luottamuksensuojan rikkominen tai teon erityinen moitittavuus.

Melusta johtuvat vahingot voivat tulla korvattavaksi ympäristövahinkolain perusteella, mikäli melua aiheuttavan toiminnan ja vahingon välinen syy-yhteys on todennäköinen. Melusta aiheutunut ympäristövahinko korvataan ympäristövahinkolain nojalla kuitenkin vain, jos häiriön sietämistä ei ole pidettävä kohtuullisena, ottaen muun ohella huomioon paikalliset olosuhteet ja häiriön syntymiseen johtanut tilanne kokonaisuudessaan sekä häiriön yleisyys vastaavissa olosuhteissa muutoin.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Alueella tehdyistä katutöistä ja asiaa koskevista tiedotuksista on pyydetty selvitys. Saadun selvityksen mukaan Ruskeasuon katusuunnitelmat ovat olleet esillä 18.11.2020 ja 1.12.2020 välisenä aikana, ja suunnitelmien esillä olemisesta on lähetetty tiedotteet 4.11.2020. Katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 10.2.2021 ja 23.2.2021 välisenä aikana. Asiasta on lähetetty kirje 27.1.2021. Tiedotteet ja kirjeet on toimitettu katuun rajautuvien kiinteistöjen omistajille ja haltijoille. Suunnitelmien esillä olosta julkaistiin myös ilmoitus 19.11.2020 Helsingin Sanomissa ja 21.11.2020 Helsingin Uutisissa.

Kadunrakennushankkeeseen liittyen Kiinteistö Oy Mannerheimintie 105:n edustajien kanssa on pidetty 20.9.2021 ja 11.10.2021 katusuunnitelman ja kiinteistön suunnitelmien yhteensovituspalaverit, jossa on käsitelty myös tulevan katurakennushankkeen aikatauluja, ja todettu, että kun urakoitsija on saatu valittua, urakan tarkemmista aikatauluista tiedotetaan erikseen. Katu-urakasta on siten tiedotettu hyvissä ajoin jo suunnittelun aikana sekä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti että erillisissä, katuhankkeen urakka-alueeseen rajoittuvien kiinteistöjen kanssa käydyissä erillispalavereissa.

Katutyöurakan alkamisesta on julkaistu 17.8.2022 klo 13.00 mediatiedote. Asiasta on lähetetty kymmenen uutiskirjettä 180 vastaanottajalle 17.8.2022 ja 4.11.2022 välisenä aikana. Kiinteistö Oy Mannerheimintie 105:n edustaja on lisätty jakeluun 30.8.2022. Työmaasta on tiedotettu Helsingin kaupunkiympäristön sosiaalisen median kanavissa 17.8.2022, 30.8.2022 ja 6.10.2022. Helsingin Sanomissa on julkaistu uutisia katutyöstä 27.7.2022, 31.7.2022, 22.8.2022 ja 6.10.2022.

Urakoitsijan työmaapäiväkirjan mukaan alueella on tehty syksyn 2022 aikana Nauvontien pintarakenteiden purkua, maaleikkausta, Koroistentien kaapeleiden esiin kaivuuta, Nauvontien porapaalutusta ja porapaalutuksen aputöitä sekä Koroistentien kiilaustöitä. Työt on aloitettu 29.8. 2022 ja 2.9.2022 välisenä aikana valmistelevilla töillä. Liikennejärjestelyiden rakentaminen alkoi 1.9.2022. Pintarakenteiden purku ja maaleikkaus aloitettiin 5.9.2022 ja 9.9.2022 välisenä aikana. Porapaalutus Nauvontiellä on aloitettu 19.9.2022.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Kadunpito on kunnan lakisääteinen velvollisuus. Kadunpitoon kuuluu kadun suunnitteleminen, rakentaminen, kunnossa- ja puhtaanapito sekä muut tarvittavat toimenpiteet.

Kadun rakentaminen ei ole julkisen vallan käyttöä vaan kaupungin ns. tosiasiallista hallintotoimintaa, johon ei sovelleta julkisen vallan käyttöä koskevia vahingonkorvaussäännöksiä (KKO 1998:146 ja KKO 1998:147).

Saatujen selvitysten perusteella kaupungin kadunrakennushankkeessa ei ole laiminlyöty Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten mukaista tiedottamis- ja neuvotteluvelvollisuutta. Lisäksi kadunrakennushankkeessa ei annetun selvityksen perusteella ole tehty sellaisia töitä, jotka olisivat vaatineet kaupungin ympäristönsuojelumääräysten mukaisen meluilmoituksen tekemistä. Tavanomaiset kadunrakennustöistä aiheutuvat meluhaitat kuuluvat ympäristövahinkolaissa tarkoitetun sietämisvelvollisuuden piirin, ja ne eivät aiheuta korvausvelvollisuutta.

Hakijan vaatimus koskee puhdasta varallisuusvahinkoa. Puhtaan varallisuusvahingon korvaaminen on vahingonkorvauslain perusteella erittäin rajattua. Edellä esitetyn perusteella katutyömaan meluhaitan osalta asiassa ei ole kyse julkisen vallan käytöstä vaan kaupungin tosiasiallisesta hallintotoiminnasta. Asiassa ei myöskään ole kyse rangaistavaksi säädetyllä teolla aiheutetusta vahingosta eikä asiassa ole erityisen painavia syitä puhtaan varallisuusvahingon korvaamiseen, sillä asiassa ei ole kaupungin toimintaa koskevaa tuottamusta.

Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo, ettei asiassa ole kaupungin toimintaa koskevaa virhettä, laiminlyöntiä tai huolimattomuutta, eikä kaupunki näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 3 luku 2 §, 5 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 62 §, 84–85 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus (895/1999) 30 §, 41–43 §

Laki ympäristövahinkojen korvaamisesta (737/1994) 1, 3–4 §

Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräykset 17 §, 21 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Detta beslut publicerades 01.08.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö