Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslian elinkeino-osasto, työllisyysjohtaja, työavain KANSLIA-01-41-22

HEL 2023-002525
Ärendet har nyare handläggningar
§ 35

Kaupunginkanslian elinkeino-osaston työllisyysjohtajan virkaan ottaminen, KANSLIA-01-41-22

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö ottaa kasvatustieteen maisteri Annukka Sorjosen työllisyysjohtajan vakinaiseen virkaan. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös tällaisen henkilön osalta ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 vuorokauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien. Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan.

Päätöksen perustelut

Kaupunginhallitus perusti 28.11.2022 § 830 kaupunginkanslian elinkeino-osastolle työllisyysjohtajan viran. Päätöksen mukaan työllisyyspalvelut -yksikön tehtävänä on tarjota työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun lain mukaisia palveluja, kaupungin työllisyyden hoidon kehittämistä ja koordinointia.

Työllisyysjohtajan virka oli julkisesti haettavana 30.11.-16.12.2022. Kelpoisuusvaatimuksena oli ylempi korkeakoulututkinto sekä erinomainen suomen ja englannin kielen suullinen sekä kirjallinen taito ja tyydyttävä ruotsin kielen suullinen sekä kirjallinen taito. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, jonka lisäksi se oli esillä TE-palveluiden, Joblyn, Oikotien ja Duunitorin työnhakusivustoilla sekä LinkedInin työpaikkajulkaisuissa. Näiden lisäksi rekrytoinnin markkinoinnissa käytettiin Duunitorin tehokampanjaa sekä Helsingin Sanomien diginostoa.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 9 kohdan mukaan kansliapäällikkö, ellei ole siirtänyt tehtävää toiselle viranhaltijalle, ottaa palvelukseen kaupunginkanslian viranhaltijat ja työntekijät.

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 § 2 momenttia säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä menestyäkseen hakijalla on oltava näyttöjä suuren yksikön ja isojen kokonaisuuksien johtamisesta, erityisesti monipuolisen muutoksen johtamisesta. Lisäksi hakijalla on oltava vahvaa perehtyneisyyttä työllisyydenhoidon tulevaisuuden tarpeisiin. Hakijalta edellytettiin luontevaa esiintymistä monenlaisissa tilanteissa ja innovatiivista otetta Suomen suurimman työllisyyspalvelun johtamiseen. Tehtävässä onnistumista edistää, jos hakijalla on kokemusta erilaisten prosessien johtamisesta, tiedolla johtamisen ja digitaalisten palvelujen kehittämisestä. Tehtävässä eduksi on julkishallinnon ja elinkeinoelämän tuntemus.

Kaupungilla johdon tehtävissä sovelletaan kokonaispalkkajärjestelmää. Palkka määräytyy tehtävän vaativuuden sekä tehtävässä menestymisen edellyttämän kokemuksen mukaan. Hallintosäännön 12 luvun 3 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan henkilöstöjohtaja päättää tehtävien vaativuusluokittelusta ja tarkastusjohtajaa lukuun ottamatta siihen perustuvasta palkasta. Henkilöstöjohtaja on rekrytointiprosessin yhteydessä päättänyt työllisyysjohtajan kokonaispalkaksi 8800 euroa kuukaudessa.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki hakuajan kuluessa 18 henkilöä. Hakijaluettelo on tämän päätöksen liitteenä 1.

Ensimmäinen haastattelukierros toteutettiin 13.1.2023. Hakemusten perusteella ensimmäiselle haastattelukierrokselle kutsuttiin kuusi hakijaa: ********** Kutsutuilla hakijoilla arvioitiin olevan hakemusten perusteella täytettävän viran kannalta riittävän laajaa työllisyyspalvelujen tuntemusta ja johtamiskokemusta. Kaikki ensimmäiseen haastatteluun kutsutut täyttivät viran kelpoisuusvaatimukset hakemusten perusteella. Hakijoita haastattelivat elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva, HR-päällikkö Karoliina Ruuskanen ja rekrytoinnin asiantuntija Susanna Laakkonen.

********** on vahvaa työllisyyspalvelujen tuntemusta ja kokemusta johtamisesta. Lisäksi hänellä on hyvää näyttöä suuren yksikön ja isojen kokonaisuuksien johtamisesta sekä muutosten johtamisesta.

********** Hänellä on vahvaa kokemusta johtamisesta työllisyyden alalta erikokoisista yksiköistä ja lisäksi hänellä on kokemusta erilaisten muutosten läpiviennistä.

********** hänellä on vahvaa tuntemusta työllisyydenhoidon palveluista, jotka linkittyvät kunnan tuottamien työllisyyspalveluiden kanssa. **********

********** sekä hyvää kokemusta muutosten johtamisesta. Hänen johtamiskokemuksensa on varsin laaja ja hän on johtanut niin suuria moniportaisia organisaatioita kuin pieniä asiantuntijatiimejä.

********** Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että ********** on vahvaa kokemusta ja näyttöä työllisyydenhoidon kehittämis- ja johtotehtävissä toimimisesta. **********

Annukka Sorjonen on suorittanut kasvatustieteen maisterin ylemmän korkeakoulututkinnon Joensuun yliopistossa vuonna 2006. Sorjonen on työskennellyt vuodesta 2022 väliaikaisena maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtajana muun muassa edistäen kaupungin työllisyyttä ja järjestäen julkisia työvoimapalveluita. Tätä aikaisemmin hän on toiminut Helsingin kaupungilla työllisyyspalveluissa palvelupäällikkönä, Stadin ammatti- ja aikuisopistossa apulaisrehtorina sekä Hengitysliitossa yksikönjohtajana. Hakemuksen ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että Sorjosella on monipuolinen kokemus työllisyydenhoidosta sekä vahvaa kokemusta johtamisesta. Lisäksi hänellä on hyvää näyttöä suuren yksikön ja isojen kokonaisuuksien johtamisesta sekä muutoksen johtamisesta.

Kaikilla haastatelluilla arvioitiin olevan hyvää kokemusta ja näyttöä työllisyydenhoidon erilaisissa tehtävissä toimimisesta. Kaikilla haastatelluilla on näyttöjä suuren tai verraten suuren yksikön ja isojen kokonaisuuksien johtamisesta sekä monipuolisen muutoksen johtamisesta. Lisäksi heillä on hyvät valmiudet verkostoyhteistyöhön aiempien tehtäviensä sekä henkilökohtaisten ominaisuuksiensa pohjalta. Kuitenkin johtamiskyky, näkemyksellisyys palveluiden kehittämiseen sekä kyky välittää sanomansa uskottavasti ja luontevasti organisaatiolle sekä yhteistyökumppaneille arvioitiin yhdistyvän parhaiten ********** Näiden arvioiden perusteella hakijat kutsuttiin henkilöarviointeihin ja toiselle haastattelukierrokselle. Jatkoon valittujen henkilöiden ajatukset olivat näkemyksellisiä, linjakkaita sekä monipuolisia ja kuvastivat sellaista johtamisajattelua ja johtamisen tasoa, jollaista Helsingin kaupunki johtamisen kulmakiviensä kautta johdoltaan edellyttää.

Henkilöarvioinnit toteutti Psycon Oy ajalla 17.1.-24.1.2023 ja toisen kierroksen haastattelut pidettiin 3.2.-6.2.2023. Toisessa haastattelussa hakijoita haastattelivat kansliapäällikkö Sami Sarvilinna, pormestari Juhana Vartiainen, sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja Juha Jolkkonen, elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva ja rekrytoinnin asiantuntija Susanna Laakkonen.

Arviointi

Työllisyysjohtaja johtaa työllisyyspalvelut -yksikköä kaupunginkanslian elinkeino-osastolla. Hänen vastuulleen kuuluu johtaa työllisyysasioiden kaupunkitasoista suunnittelua ja kehittämistä pitkäjänteisesti. Tehtäviin sisältyy lisäksi Helsingin työllisyysasioiden strateginen suunnittelu ja toteutus, operatiivisten toimintojen ja hankkeiden johtaminen sekä yksikön budjettivastuu. Työllisyysjohtajan vastuulla on johtaa Helsingin työllisyyspalveluita TE2024-muutoksen kautta pysyvään malliin ja varmistaa se, että työllisyyden hoito Helsingissä on vaikuttavaa ja asiakaslähtöistä. Yksikössä työskentelee noin 500 työllisyyden ammattilaista ja työllisyysjohtaja toimii esihenkilönä Helsingin työllisyyden kuntakokeilun seitsemän henkilön johtoryhmälle ja kuuluu kaupungin elinkeino-osaston johtoryhmään.

**********

Työllisyyspalvelut-yksikön tehtävänä on tarjota työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun lain mukaisia palveluja, kaupungin työllisyyden hoidon kehittämistä ja koordinointia. Yksikön henkilöstömäärä on suuri ja sen vuoksi on erityisen tärkeää, että valitulla on aiempaa kokemusta ja näyttöä johtotehtävissä toimimisesta sekä muutosjohtamisen taitoja ja innovatiivista työotetta.

********** Rekrytointiprosessin aikana Annukka Sorjosen johtamisotteessa on välittynyt tekemiseen nopeasti tarttuva ja ripeäliikkeinen vaikutelma. Sorjonen on osoittanut olevansa omiin taitoihinsa luottava, päättäväinen ja kokenut johtaja, joka on sitoutunut työskentelemään Helsingin kaupungin elinkeino-osaston tavoitteiden mukaisesti. Sorjosella on vankkaa kokemusta asiantuntijoiden johtamisesta ja hänellä on kärkihakijoista vahvin Helsingin kaupungin toimintaympäristön tuntemus. Sorjosen johtamiskokemus on kaikkiaan laaja ja monipuolinen ja hän on johtanut suurimmillaan 500 henkilön kokonaisuutta nykyisessä tehtävässään työllisyysjohtajan avoimen viran hoitajana. Muutoksen johtamiseen ja muutostilanteissa toimimiseen liittyvät taidot ja toimintatavat painottuvat Sorjosella vahvasti. Voidaan arvioida, että kaikilla kärkihakijoilla on vahva johtamiskokemus eri kokoisista organisaatioista ja näyttöä kyvyistä muutosten johtamiseen.

Yksikön päällikön tehtävään valittavan henkilön tulee olla luonteva esiintyjä ja kansainvälisessä yhteistyössä hän tarvitsee erinomaista englannin kielen taitoa. Kaikki kärkihakijat ovat hyvin verkostoituneita omien työtehtäviensä kautta, ja he ovat rekrytointiprosessin aikana osoittaneet olevansa yhteistyötaitoisia ja esiintymiskykyisiä alansa ammattilaisia. Lisäksi kaikkien kärkihakijoiden englannin kielen taito on erinomaisella tasolla. ********** Annukka Sorjosen kommunikointityyli näyttäytyy selkeänä, sujuvana ja luontevana. Vuorovaikutustilanteissa hän antaa vastavuoroisesti tilaa myös muille. Sorjonen on osoittanut olevansa energinen ja vahvasti erilaisista tilanteista ja asioista innostuva.

Kaikilla kärkihakijoilla on hyvää osaamista tehtävässä vaadituilla alueilla. Rekrytointiprosessin aikana saatiin syventävää tietoa heidän vahvuusalueistaan johtajina. ********** Annukka Sorjosen vahvuuksissa korostuvat hyvät valmiudet tilannejoustoon ja ajanhallintaan sekä yhteistyön tekemiseen. Hänellä on toiset huomioiva ja toisia kunnioittava tapa toimia, mutta samalla halu ottaa vastuuta. Sorjonen nähdään tehokkaasti etenevänä ja nopeasti tekemiseen tarttuvana johtajana. Hänellä on innostunut, uutta luova ja kehittämismyönteinen asenne ja vahva fokus muutoksen johtamiseen ja muutoksessa työskentelyyn. Rekrytointiprosessin aikana Sorjonen on osoittanut vahvaa näkemyksellisyyttä palveluiden kehittämiseen ja muutosjohtamiseen liittyen. Sorjosen vahvan johtamiskokemuksen ja työllisyydenhoidon tuntemuksen lisäksi yhteistyö muiden palveluiden kanssa sekä johtoryhmätyöskentely ovat antaneet hänelle tietämystä ja näkemystä työllisyydenhoidon kysymyksiin. Kun huomioidaan yksikön päällikön toimintaympäristö sekä organisaation kehittämisen tavoitteet, katsotaan että hakijoista Annukka Sorjonen pystyy parhaiten luomaan onnistumisen edellytykset yksikön toiminnalle tavoitteellisella ja näkemyksellisellä johtamisellaan.

Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvion perusteella katsotaan, että Annukka Sorjosella on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä. Hänen valintaansa puoltavat rekrytointiprosessin aikana esiin tuotu monipuolinen ja vankka kokemus suurten yksiköiden johtamisesta, näytöt muutosjohtamisen läpiviennistä sekä hyvät valmiudet innostaa henkilöstöä ja sidosryhmiä toimimaan yhteiseen suuntaan. Nähdään myös, että Annukka Sorjonen on kehittämishenkinen ja uudistumiskykyinen johtaja, jolla on näkemystä Helsingin työllisyyden ekosysteemin kehittämiseen ja uudistamiseen kaupungin tavoitteiden mukaisesti.

Detta beslut publicerades 01.03.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Susanna Laakkonen, asiantuntija, puhelin: 09 310 33418

susanna.m.laakkonen@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja

Bilagor

1. Hakijaluettelo

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.