Virkasuhteen täyttäminen, etelän asiakasohjaus, asiakasohjaaja, työavain SOTE-03-108-23

HEL 2023-002570
Ärendet har nyare handläggningar
§ 5

Asiakasohjaajan virkaan valinta, työavain SOTE 03-108-23

Chef för klienthandledning

Päätös

Arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö päätti ottaa koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella geronomi ********** asiakasohjaajan virkaan (vakanssinumero 022162, toimintayksikkö 397130, työpiste 100020) 6.3.2023 lähtien 2754,41 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaikaa ei ole.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan otetun terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Viran toimipaikka palvelussuhteen alkaessa on Sosiaali- ja terveystoimiala/ sairaala- kuntoutus ja hoivapalvelut /Arviointitoiminta/Etelän asiakasohjausyksikkö.

Päätöksen perustelut

Asiakasohjaajan virka on tullut avoimeksi 1.2.2023.

Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 1.1.2023 § 199 mukaan asiakasohjaajan virkaan ottaa Arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö.

Arviointitoiminnan asiakasohjauksen asiakasohjaajan tehtävänä on vastata eri tarpeessa olevien asiakkaiden palvelutarpeenarvioinnista, sekä siitä, että asiakas saa tarvitsemansa tuen ja palvelut mahdollisimman sujuvasti ja asiakaslähtöisesti. Tehtävä sisältää hakemusten käsittelyä ja yksilöhuollon päätöksentekoa. Työ edellyttää vanhuspalveluiden palveluverkon tuntemusta sekä hyviä vuorovaikutustaitoja, paineensietokykyä ja erilaisuuden sietämistä, valmiutta itsenäiseen sekä pari- ja tiimi työskentelyyn.

Asiakasohjaajan viran kelpoisuusvaatimuksena on sosiaalihuollon ammattihenkilölain 817/2015 (8 §) mukainen sosiaalialalle soveltuva ammattikorkeakoulututkinto (sosionomi, geronomi) tai terveydenhuollon ammattikorkeakoulututkinto (sairaanhoitaja) tai aikaisempi sosiaali- ja terveysalan opistoasteinen tutkinto.

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä suullinen taito.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Asiakasohjaajan virka (vakanssinumero 022162) on ollut julkisesti haettavana 19.1.–3.2.2023 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa sekä TE-palvelujen verkkosivuilla.

Määräajassa hakemuksen jätti kaksikymmentäkolme (23) hakijaa, joista kaksikymmentä (20) täytti asetetut kelpoisuusehdot. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Hakemusten perusteella kutsuttiin haastatteluun 7 hakijaa, joista yksi ilmoitti haastattelun jälkeen, ettei ole käytettävissä virkaan. Haastattelussa olivat ********** **********

Haastattelijana toimi **********

********** on valmistunut geronomiksi vuonna 2022. Työkokemusta hänellä on **********

********** on valmistunut geronomiksi vuonna 2022. Hänellä on taustalla myös kätilö-sairaanhoitajan tutkinto vuodelta 2000. Työkokemusta hänellä on **********

********** on valmistunut fysioterapeutiksi vuonna 2015. Hänellä on taustalla myös lähihoitajan tutkinto vuodelta 2011. Työkokemusta hänellä on **********

********** on valmistunut geronomiksi vuonna 2019. Työkokemusta hänellä on **********

********** on valmistunut geronomiksi vuonna 2022. Työkokemusta hänellä on **********

********** on valmistunut sosionomiksi vuonna 2021. Hänellä on työkokemusta **********

Toimenkuvan vuoksi haastattelussa kiinnitettiin erityistä huomiota aikaisempaan kokemukseen ikääntyneiden kanssa työskentelystä, palveluverkoston tuntemukseen sekä kokemukseen asiakasohjauksen palveluohjauksesta ja palvelutarpeenarvioinneista. Lisäksi huomiota kiinnitettiin paineensietokykyyn, ratkaisukeskeiseen työotteeseen ja itsenäiseen asiantuntijuuteen.

Jokaisella hakijalla on työkokemusta eri ikäisten asiakkaiden kanssa työskentelystä sosiaali- ja terveystoimialalta sekä erilaisista ohjaus- ja neuvontatehtävistä. Hakemuksen ja haastattelun perusteella ********** osoitti kuitenkin asiakasohjaajan tehtävissä edellytettäviä vahvuuksia. Hän on saanut monipuolista kokemusta asiakasohjaajana työskennellessä, osaa ja hallitsee laaja-alaisen palvelutarpeen arvioinnin tekemisen sekä siihen liittyvää asiakkaiden palveluohjausta ja neuvontaa. Hänellä on myös tuntemusta Helsingin kaupungin ikääntyneiden palveluverkostoista. Sen lisäksi hän osoitti erityistä innostusta, kehittämismyönteistä asennetta ja kiinnostusta etelän asiakasohjauksen asiakasohjaajan tehtävään.

Koulutukseen, kokemukseen sekä haastatteluun perustuvan kokonaisharkinnan perusteella ********** on hyvät edellytykset asiakasohjaajan viran tehtävien hoitamiseen Arviointitoiminnan Eteläisessä asiakasohjausyksikössä.

Detta beslut publicerades 28.02.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Nina Jokela, asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09 310 23316

nina.jokela@hel.fi

Beslutsfattare

Eeva Raulos
asiakasohjauspäällikkö

Bilagor

1. Hakijaluettelo SOTE 03-108-23

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.