Hankesuunnitelma, väistötilat, Vaskiniitynkuja 5, Siltamäki, Suutarila, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-002711
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 237 §

Hyrning av lokaler för den grundläggande utbildningen, småbarnspedagogiken, biblioteks- och ungdomstjänsterna samt mun- och tandvården för att användas som tillfälliga lokaler (Brobacka-Skomakarböle, Kopparängsgränden 5)

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade hyra en paviljonggrupp bestående av tillfälliga volymelement på cirka 5 770 m² bruttoyta av Adepteo Finland Oy för tillfällig användning av den grundläggande utbildningen, småbarnspedagogiken, biblioteks- och ungdomstjänsterna samt mun- och tandvården för en utsatt tid på 78 månader i enlighet med en projektplan daterad 1.6.2023 på ett sådant sätt att totalsumman av summan för kapitalhyrorna och investeringskostnaderna exklusive mervärdesskatt uppgår till högst 11 100 960 euro enligt kostnadsnivån för mars 2023.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Behov

Det gamla allaktivitetshuset i Skomakarböle på adressen Plejadvägen 11 har nått slutet av sin livscykel. Avsikten är att ersätta det med en nybyggnad på den nuvarande tomten, som beräknas stå klar för att tas i användning år 2027. Användningen av allaktivitetshuset avslutas sommaren 2024. Därefter behöver den grundläggande utbildningen, småbarnspedagogiken, biblioteks- och ungdomstjänsterna samt mun- och tandvården som verkat i huset tillfälliga lokaler.

I fråga om lågstadiet Suutarilan ala-aste, daghemmet Seulanen och biblioteks- och ungdomstjänsterna finns behovet av tillfälliga lokaler under perioden 8/2024–12/2026. Mun- och tandvården behöver tillfälliga lokaler under perioden 8/2024–1/2030.

Lågstadieskolan Siltamäen ala-astes byggnad på adressen Brobyvägen 7–9 är avsedd att ersättas med en nybyggnad, vars ibruktagande beräknas ske år 2029. Användningen av lågstadieskolan Siltamäen ala-astes byggnad upphör vid årsskiftet 2026–2027. Den grundläggande utbildningen och småbarnspedagogiken som verkat i byggnaden behöver tillfälliga lokaler under tiden 1/2027–7/2029.

Projektet med tillfälliga lokaler i Brobacka och Skomakarböle är viktigt eftersom det säkerställer att projekten för de permanenta tjänstebyggnaderna i området genomförs i rätt tid i förhållande till varann. En grupp av tillfälliga byggnader som genomförs som volymelement behövs i augusti 2024.

Bakgrunden till lokalarrangemangen är en granskning av servicelokalnätet för Skomakarböledistriktet år 2021, där målen enligt läroplanen för fostrans- och utbildningssektorn har antecknats i fråga om stora multifunktionella utrymmen och byggnader som kombinerar olika funktioner.

Hyreslokalerna

Stadsmiljösektorn har i juni 2023 konkurrensutsatt tillfälliga hyreslokaler som behövs under den tid som rivningen och byggandet pågår och som genomförs som tillfälliga utrymmen.

Staden hyr paviljongutrymmena av Adapteo Finland Oy (FO-nummer 2889709–1, nedan uthyraren) för 78 månader för tiden 1.7.2024–31.12.2030. I hyresavtalet kommer uthyraren och hyresgästen överens om ansvar och skyldigheter vid genomförandet av hyresobjektet. Stadsmiljösektorn hyr ut lokalerna i andra hand till användarsektorerna.

De tillfälliga lokalerna placeras på ett detaljplaneområde som anvisats som park och används som åker i Kopparängen, Skomakarböle. Placeringen av de tillfälliga lokalerna är ett resultat av samarbetet mellan stadsmiljösektorns lokaltjänster, detaljplaneläggningen och byggnadstillsynen samt fostrans- och utbildningssektorn.

Uthyraren svarar för planeringen och genomförandet av objektet i enlighet med hyresavtalet och dess bilagor, anbudshandlingarna och de planer, ritningar och andra handlingar som uppgörs över objektet. Hyresgästen svarar för ansökan om bygglov och eventuell ansökan om förlängning av det. Målet är att få bygglov för paviljongerna före utgången av 2023.

Uthyraren svarar för underhållet av hyresobjektet under hela hyrestiden i enlighet med den ansvarsfördelningstabell för underhållet som utgör bilaga till utkastet till hyresavtal.

Projektplanen utgör bilaga 1. Utkast till hyresavtal utgör bilaga 2.

Projektets omfattning

Projektet omfattar 5 770 m² bruttoyta, 4830 m² lägenhetsyta och cirka 3 858 m² effektiv yta.

Hyres- och investeringskostnader

Hyrningens totala kostnader uppgår till sammanlagt 11 100 960 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för mars 2023.

De totala kostnaderna omfattar stadsmiljösektorns investeringskostnader till ett belopp av sammanlagt 900 000 euro. Investeringskostnaderna består av planerings- och byggherrekostnader, byggherrens separata anskaffningar samt reserveringar för tilläggs- och ändringsarbete.

Hyran som ingår i den totala kostnaden och som betalas ut för paviljongerna uppgår till 27,08 euro/m² lägenhetsyta exklusive mervärdesskatt, dvs. cirka 130 782 euro i månaden och cirka 1 569 378 euro i året samt totalt 10 200 960 euro för en hyresperiod på 6,5 år (7/2024–12/2030).

Kostnader för att använda lokalerna

Den sammanlagda beräknade kostnaden exklusive mervärdesskatt för hela paviljonggruppen uppgår till 31,83 euro/m² lägenhetsyta/mån, dvs. cirka 153 728 euro per månad och cirka 1 844 732 euro per år för användarna. Grunden för hyran är 4 830 m² lägenhetsyta. Lokalkostnaderna utgörs av en lokalhyra som betalas ut och som är 27,08 euro/m² lägenhetsyta/mån, en underhållshyra som är 1,49 euro/m² lägenhetsyta/mån vid avtalsperiodens början, en omkostnad på 0,67 euro/m² lägenhetsyta/mån och en tilläggshyra på 2,59 euro/m² lägenhetsyta/mån.

Underhållshyrans storlek bestäms för ett år åt gången utgående ifrån de realiserade kostnaderna, så att underhållskostnadernas överskott eller underskott beaktas i underhållshyrans belopp för det därpå följande året.

Det är motiverat att genomföra de tillfälliga lokalerna schematiskt i följd som ett enda projekt. Eftersom genomförandet inom de ramar som tidsplanen ställer är utmanande, föreslås genomförandet av anläggningen som ett enda projektbeslut.

Utlåtanden

Kultur- och fritidsnämnden och social-, hälsovårds- och räddningssektorn har tillstyrkt projektplanen för de tillfälliga lokalerna i sina utlåtanden. Utlåtandena finns i sin helhet i beslutshistorien. Fostrans- och utbildningsnämnden behandlar å sin sida kostnaderna för de tillfälliga lokalerna i samband med behovsutredningarna för de egentliga projekten.

För att de tillfälliga lokalerna ska vara tillgängliga så att projektet kan genomföras enligt investeringsprogrammets tidtabell, ska frågan om de tillfälliga lokalerna lösas innan man fattar beslut om behovet av dessa projekt.

Projektets finansiering

Hyran för de tillfälliga lokalerna finansieras ur driftsekonomianslagen. Kostnaderna för att låta bygga projektet finansieras ur investeringsanslagen.

Projektets genomförande och tidsplan

Avsikten är att uthyraren före utgången av juni 2024 ska genomföra markbyggandet, flyttningen av volymelementen, uppförandet och gårdsbyggandet. Målet är att inreda lokalerna i juli 2024 och ta dem i användning i augusti 2024.

Förslag av stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden

Stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden har 15.6.2023 (§ 60) föreslagit att projektplanen godkänns.

I sitt förslag ansåg sektionen att det var viktigt att man vid beredningen och genomförandet av projektet tar hänsyn till trafiksäkerheten i de tillfälliga lokalernas omgivning. Då behovet av de tillfälliga lokalerna inte längre föreligger ska man fästa särskild uppmärksamhet vid att återställa tomten vid Kopparängsgränden 5 till det tillstånd den hade före användningen som utrymme för tillfälliga lokaler.

Beslutets verkställighet och behörighet

I enlighet med 7 kap. 1 § 1 mom. 3 punkten i förvaltningsstadgan har stadsfullmäktige behörighet att besluta om projektplaner som gäller projekt vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.

I enlighet med 7 kap. 1 § 1 mom. 9 punkten i förvaltningsstadgan ska stadsfullmäktige besluta om förhyrning av affärslokaler då totalvärdet på avtalet beräknas överstiga 10 miljoner euro.

Förutsatt att stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget har stadsstyrelsen, i samband med att fullmäktigebeslutet verkställs, för avsikt att bemyndiga chefen för kundrelationsenhet 1 vid stadsmiljösektorn att ingå hyresavtal med Adapteo Finland Oy och vid behov göra smärre ändringar i avtalet.

Stäng

Kaupunginhallitus 25.09.2023 § 573

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää vuokrata Adapteo Finland Oy:ltä väliaikaisista tilaelementeistä koostuvan noin 5 770 brm² laajuisen paviljonkiryhmän perusopetuksen, varhaiskasvatuksen, kirjasto- ja nuorisopalvelujen sekä suun terveydenhuollon väistötilakäyttöön 78 kuukauden määräajaksi 1.6.2023 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti siten, että pääomavuokrasumman ja investointikustannusten arvonlisäveroton kokonaissumma on enintään 11 100 960 euroa maaliskuun 2023 kustannustasossa.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Suvi Rämö, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 05.09.2023 § 122

Lausunto

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi puoltavan lausunnon 1.6.2023 päivätystä Siltamäki-Suutarilan väistötilojen hankesuunnitelmasta (liite 1).

Esittelijä
vs. kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Kirsti Laine-Hendolin
Lisätiedot

Matti Kuusela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 87783

matti.kuusela@hel.fi

Mustafa Gürler, arkkitehti, puhelin: 09 310 26435

mustafa.gurler@hel.fi

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala 19.6.2023

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan johtoryhmä on 5.6.2023 päättänyt Siltamäki-Suutarilan väistötiloista; väliaikaisista tilaelementeistä koostuvan koulu-, päiväkoti-, nuoriso- ja kirjastokäytön sekä suun terveydenhuollon paviljonkiryhmän hankesuunnitelmasta.

Hankesuunnitelma hyväksyttiin seuraavin ehdoin; suun terveydenhuollon tiloja tulee vielä suunnitella tarkemmin toiminnallisesta näkökulmasta. Henkilöstön työvaatteet ja niiden säilytykseen ja kuljetuksiin liittyvät tilavaraukset, sosiaalitilat, instrumentti- ja tarveainevarastot sekä hammashoitoyksiköiden järjestelmien vaatimat tekniset tilat ovat kaikki toiminnalle välttämättömiä.

Väistötiloihin siirryttäessä vuokran tulisi toimialan mielestä säilyä ennallaan; kohtuullinen vuokrantarkistus voidaan hyväksyä, kun se ilmoitetaan budjetointia varten ennakkoon.

Lisätiedot

Anne Jaakkola, arkkitehti, puhelin: 310 24504

anne.jaakkola@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 15.06.2023 § 60

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi Suutarilan Vaskiniittyyn, osoitteeseen Vaskiniitynkuja 5 sijoittuvan, väliaikaisista tilaelementeistä koostuvan koulu-, päiväkoti-, nuoriso- ja kirjastokäyttöön sekä suun terveydenhuoltoa varten suunnitellun paviljonkiryhmän 1.6.2023 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 5 770 brm² ja hankkeen pääomavuokrasumman ja investointikustannukset sisältävä enimmäishinta on arvonlisäverottomana 11 100 960 euroa maaliskuun 2023 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta sekä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antavat hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen valmistelua odottamatta hankepäätöstä.

Jaosto piti tärkeänä, että hankkeen valmistelussa ja toteutuksessa huomioidaan väistötilojen ympäristön liikenneturvallisuus.
Väistötilojen tarpeen päätyttyä kiinnitetään erityistä huomiota Vaskiniitynkuja 5 tontin ennallistamiseen väistötilakäyttöä edeltävään tilaan.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Ari Hulkkonen. Asiantuntija
poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus:
Noora Laak: Jaosto pitää tärkeänä, että hankkeen valmistelussa ja toteutuksessa huomioidaan väistötilojen ympäristön liikenneturvallisuus.
Väistötilojen tarpeen päätyttyä kiinnitetään erityistä huomiota Vaskiniitynkuja 5 tontin ennallistamiseen väistötilakäyttöä edeltävään tilaan.

Kannattaja: Riina Bhatia

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti yksimielisesti hyväksyä Noora Laakin vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

01.06.2023 Pöydälle

Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot

Ari Hulkkonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 27925

ari.hulkkonen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 17.10.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi