Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 30.11.2022, Pohjola Vakuutus Oy
Pohjola Vakuutus Oy:n takaisinsaantivaatimus / Itäkeskuksen bussiterminaali
Päätös
Toimitusjohtaja hyväksyi Pohjola Vakuutus Oy:n takaisinsaantivaatimuksen niin, että hakijalle korvataan 3.358,59 euroa.
Päätöksen perustelut
Esitetyt vaatimukset ja perusteet
Hakija Pohjola Vakuutus Oy on 4.1.2024 esittänyt liikenneliikelaitokselle (HKL) takaisinsaantivaatimuksen, jonka mukaan vakuutusyhtiö on oikeutettu takaisinsaantiin maksamassaan liukastumisvahingossa 87-2022-047903-0 työtapaturma- ja ammattitautilain (459/2015) 270 § perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä on liukastunut 30.11.2022 noin klo 19.30 Itäkeskuksen bussiterminaalissa bussilinja 82:n odotuslaiturilla. Vaatimuksen mukaan vahingon sattuessa vahinkopaikka oli jäinen ja puutteellisesti hiekoitettu.
Hakija on vaatinut HKL:ää korvaamaan vahingoittuneelle maksamiaan päivärahoja, fysikaalisen hoidon kuluja, sairaanhoitokuluja, lääkekuluja ja matkakuluja yhteensä 3.358,59 euroa. Hakijan vaatimus perustuu työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:ään, jonka mukaan sillä on oikeus saada maksamansa korvaus takaisin siltä, joka on korvausvastuussa vahingoittuneelle vahingonkorvauslain tai muun lain nojalla.
Korvausvelvollisuuden arviointi
HKL:n vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten sekä kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty, ja virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.
Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.
Vahinkopaikka sijaitsee Itäkeskuksen metroaseman yläpuolelle katutasoon rakennetussa linja-autoliikenteen terminaalissa, joka on HKL:n kunnossapitovastuulla.
HKL:n hallinnoimien metroasemien ja niiden yhteydessä sijaitsevien yleisten alueiden talvikunnossapidossa noudatetaan kohotettua hoitovalmiutta, jolloin kunnossapidosta vastaava urakoitsija hoitaa lumenpoiston ja liukkaudentorjunnan metron liikenteen käynnistymisen mukaisesti ja tarpeen mukaan säätilan niin vaatiessa lumenpoistoa ja liukkaudentorjuntaa jatketaan läpi päivän.
Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahingon sattumispäivänä ei ole ko. alueella suoritettu liukkaudentorjuntaa tai muutenkaan käyty kohteessa. Edellisen kerran auraus ja liukkaudentorjunta on suoritettu kaksi päivää ennen liukastumista 28.11.2022 aamuyöllä. Tämän jälkeen lämpötila on Ilmatieteenlaitoksen Kumpulan mittausasemalla tehtyjen mittausten perusteella ollut pääosin plussan puolella vaihdellen 0–1,9 °C:n välillä vahinkohetkeen asti, ja ko. aikana on myös ollut ajoittain heikkoa lumi-, räntä- ja vesisadetta.
Vahingonkärsijän selvityksen mukaan vahinkopaikka on ollut aurattu, jäinen ja hiekoitus on painunut jään alle tai kulunut pois.
Ottaen huomioon edellä olevat tiedot suoritetusta liukkaudentorjunnasta, sääolosuhteista ja vahingonkärsijän selvityksestä, kaksi päivää ennen vahinkotapahtumaa suoritetut liukkaudentorjuntatoimenpiteet ovat todennäköisesti menettäneet tehonsa sääolosuhteiden seurauksena vahinkohetkeen mennessä.
Huomioiden vallitseva oikeuskäytäntö, asiassa saatu selvitys sekä sääolosuhteet, HKL ei tapauksessa täysin pysty osoittamaan huolehtineensa alueen riittävästä kunnossapidosta kyseisenä ajankohtana. HKL:n on siten katsottava olevan korvausvelvollinen asiassa.
Korvattava vahinko
Sairaanhoitokulut korvataan lähtökohtaisesti julkisen terveydenhuollon kustannustason mukaisesti. Korvattavaksi vaaditut sairaanhoidon ja fysikaalisen hoidon kulut on hakijan toimittaman kuluerittelyn perusteella ilmoitettu tämän mukaan, joten ne korvataan vaatimuksen mukaisesti (564 euroa).
Lääkekulujen ja matkakulujen osalta korvataan vaaditut 45,96 euroa ja 100,00 euroa.
Tapaturmavakuutuskeskuksen ohjeen (Takautumisoikeus työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksessa, 2019) mukaan työtapaturmavakuutusyhtiölle korvataan 40 % vakuutusyhtiön maksamasta päivärahasta. Kelan sairauspäivärahan omavastuuajalta maksetaan 100 % korvaus. Edellä mainittu oli huomioitu hakijan sairauspäivärahoja koskevassa korvausvaatimuksessa, joten hakijalle korvataan niiden osalta vaaditut 2.648,63 euroa.
Yhteensä korvattava määrä on siten 3.358,59 euroa.
Toimivalta
Vahingonkorvauksista päättäminen kuuluu hallintosäännön 11 luvun 2 § 1 kohdan mukaiseen liikelaitoksen toimitusjohtajan yleistoimivaltaan.
Detta beslut publicerades 29.04.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277