Yhtiökokoukset vuonna 2023, Oy Apotti Ab
Oy Apotti Ab:n ylimääräinen yhtiökokous 7.11.2023
Päätös
Kaupunginhallituksen konsernijaosto kehotti kaupungin yhtiökokousedustajaa toimimaan Oy Apotti Ab:n ylimääräisessä yhtiökokouksessa 7.11.2023 siten, että
- yhtiön hallitukseen valitaan jäljellä olevaksi toimikaudeksi Timo Aronkytö (hyvinvointialuejohtaja, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue), Matti Bergendahl (toimitusjohtaja, HUS-yhtymä), Jari Collin (teknologiajohtaja, Telia Finland Oyj), Juha Jolkkonen (toimialajohtaja, Helsingin sotepe-toimiala), Juho Malmberg (hallitusammattilainen) ja Kaija Sellman (toimitusjohtaja, Tosibox Oy), joista Juho Malmberg puheenjohtajaksi ja Matti Bergendahl varapuheenjohtajaksi, ja
- hallituksen palkkioiksi päätetään puheenjohtajan osalta vuosipalkkio 24 000 euroa ja kokouspalkkio 600 euroa kokoukselta, muiden omistajatahoista riippumattomien jäsenten osalta vuosipalkkio 12 000 euroa ja kokouspalkkio 500 euroa kokoukselta sekä omistajatahojen organisaatioista nimettyjen jäsenten osalta ei vuosipalkkiota ja kokouspalkkio nykyistä vastaava 270 euroa kokoukselta.
Samalla konsernijaosto päätti, että ylimääräistä yhtiökokousta koskevan toimiohjeen täytäntöönpano edellyttää, että HUS-yhtymä sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ovat omalta osaltaan tehneet vastaavat päätökset.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Oy Apotti Ab
Oy Apotti Ab on HUS-yhtymän (43,23 %), Helsingin kaupungin (35,71 %), Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (14,29 %), Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen (3,48 %), Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (2,26 %) ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen (1,03 %) omistama yhtiö.
Voimassa olevan 20.9.2021 allekirjoitetun osakassopimuksen mukaan yhtiön keskeisenä tarkoituksena on tuottaa osakkailleen kokonaispalveluna asiakas- ja potilastietojärjestelmä ja hallinnoida, kehittää ja ylläpitää järjestelmää. Järjestelmän tuottamisen lisäksi yhtiön tehtävänä on tuottaa osakkaiden sidosyksikkönä muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmä- ja teknologiapalveluita sekä digitaalisia asiantuntijapalveluita ja muita järjestelmäliitännäisiä palveluita.
Oy Apotti Ab:n hallitus
Yhtiön osakassopimuksen kohdan 8.1.1 mukaan yhtiön hallitukseen kuuluu vähintään seitsemän ja enintään yhdeksän varsinaista jäsentä.
Yhtiön hallituksesta vähintään kaksi jäsentä on valittava Helsingin kaupungin ehdotuksen mukaisesti, kaksi jäsentä on valittava HUS:n ehdotuksen mukaisesti, kaksi jäsentä on valittava Vantaan kaupungin ehdotuksen mukaisesti ja kaksi jäsentä on valittava kaikkien muiden osakkaiden yhteisen ehdotuksen mukaisesti. Helsingin kaupunki nimeää hallituksen puheenjohtajan ja HUS varapuheenjohtajan.
Yhtiön hallituksen kokoonpano on tällä hetkellä Marjo Berglund (pj.), Anne Karikumpu (vpj.), Seppo Heinonen, Marja-Leena Rinkineva, Mikko Hokkanen, Anne Sivula ja Veli-Pekka Puurunen.
Oy Apotti Ab:n nykytilanne
Apotti kehityshankkeena käynnistyi vuonna 2012 ja yhtiö Oy Apotti Ab perustettiin vuonna 2015 toteuttamaan edellä kuvattuja tehtäviä. Hanke valmistui syksyllä 2022 ja järjestelmä on käytössä Helsingissä, Kauniaisissa, Keravalla ja Vantaalla sekä HUSissa. Käyttäjiä oli yhteensä yli 47 000. Yhtiö on siirtynyt uuteen toiminnan vaiheeseen aiemmasta hankkeen toteuttamisesta jatkuvaan järjestelmän ylläpitoon. Merkittävä toimintaympäristön muutos on myös se, että kolme Uudenmaan hyvinvointialuetta (Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialue) ovat ilmoittaneet, että eivät ota järjestelmää käyttöön. Tämä tarkoittaa sitä, että yhtiön toiminta kokonaisuudessaan keskittyy HUSin, Helsingin kaupungin sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueiden palvelutarpeiden täyttämiseen ja järjestelmän kehittämiseen näiden asiakkaiden tarpeita vastaavaksi.
Apotin käyttöönottohankkeen aikana vuodesta 2020 alkaen Suomea kohtasi koronapandemia, jonka torjuntatoimet kuluttivat merkittävästi Apotin asiakasorganisaatioiden henkilöstö- ja taloudellisia resursseja. Tämä haittasi järjestelmän käyttöönottoa ja aiheutti kehitysvelkaa, jota ei ole täysin vielä pystytty kuromaan umpeen. Yhtiö on käynnistänyt vuonna 2021 Apotti 2.0 -ohjelman, jonka tavoitteena on kehittää järjestelmän käytettävyyttä, mutta työtä järjestelmän käytettävyyden ja toiminnallisuuden parantamisessa on edelleen tehtävänä. Samanaikaisesti Apotin asiakkaat ja omistajat ovat siirtyneet sote-uudistuksen seurauksena taloudellisesti uuteen haasteelliseen vaiheeseen, jossa rahoitus tulee joko suoraan valtiolta tai HUSin omistajilta raamiperusteisesti ja myös Apotin käyttökustannukset tulee pystyä rahoittamaan tämän raamin puitteissa.
Oy Apotti Ab on merkittävässä taitekohdassa, joka edellyttää sekä yhtiön omistajastrategian uudelleenarviointia että yhtiön hallinnon uudelleentarkastelua. Yhtiön suurimpien omistajien (HUS-yhtymä, Helsingin kaupunki, Vantaan ja Keravan hyvinvointi) konserniohjauksesta vastaavat viranhaltijat ovat keskustelleet yhtiön hallituksen kokoonpanon päivittämisestä ja arvioineet, että yhtiön hallituksessa tarvitaan uudessa tilanteessa sekä ulkopuolista vahvaa liikkeenjohdollista asiantuntemusta että omistajien ylimmän johdon edustus.
Oy Apotti Ab:n ylimääräinen yhtiökokous
Oy Apotti Ab:n hallitus on kutsunut ylimääräisen yhtiökokouksen koolle 7.11.2023 käsittelemään hallituksen jäsenten valintaa ja hallituspalkkioita. Yhtiön nykyhallituksesta puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sekä muut Helsingin kaupungin, HUS-yhtymän sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen nimeämät hallituksen jäsenet ovat ilmoittaneet eroavansa tehtävästään viimeistään ylimääräisen yhtiökokouksen päättyessä.
Osakassopimuksen mukaan Helsinki, HUS-yhtymä sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue voivat kukin nimetä kaksi hallituksen jäsentä eli yhteensä kuusi jäsentä. Ehdotuksena on, että mainitut kolme omistajaa nimeävät yhteisesti yhtiön hallitukseen yhteensä kolme ulkopuolista liikkeenjohdon asiantuntemusta edustavaa jäsentä ja lisäksi kunkin organisaation ylimmän johdon edustajan (HUS-yhtymän toimitusjohtajan, Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyvinvointialuejohtajan).
Organisaatioiden omistajaohjaukset ovat toteuttaneet ulkoisen konsultin (Horton International Oy) avustuksella ulkoisten hallitusjäsenten rekrytoinnin. Ehdotettavat ulkopuoliset hallituksen jäsenet tuovat hallitukseen digitaalisen palveluliiketoiminnan, teknologian sekä talouden ja johtamisen osaamista. Ehdotuksena on, että omistajien ylimmän johdon edustajien lisäksi hallitukseen nimetään Jari Collin (teknologiajohtaja, Telia Finland Oyj), Juho Malmberg (hallitusammattilainen) ja Kaija Sellman (toimitusjohtaja, Tosibox Oy), joista Juho Malmberg puheenjohtajaksi. Varapuheenjohtajaksi esitetään nimettäväksi yhtiön suurimman omistajan HUS-yhtymän toimitusjohtaja Matti Bergendahl.
Hallituksen kokoonpanon muutoksessa ei ole kyse epäluottamuksesta nykyistä hallitusta kohtaan. Yhtiö on ansiokkaasti ja onnistuneesti toteuttanut nykyisen hallituksen johdolla maailmanlaajuisestikin poikkeuksellisen laajan järjestelmäkäyttöönoton edellä kuvatuissa hankalissa olosuhteissa. Yhtiön hallitus on osaltaan edistänyt kiitettävällä tavalla omistajien päättämää omistajastrategiaa. Olosuhteiden ja yhtiön liiketoiminnan vaiheen merkittävän muutoksen vuoksi on kuitenkin välttämätöntä muuttaa yhtiön hallituksen valintaan liittyvää toimintatapaa omistajien vahvempaan yhteistyöhön perustuvaksi ja omistajatahoista riippumatonta liiketoimintaosaamista hyödyntäväksi sekä muuttaa hallituksen kokoonpanoa uuden toimintamallin pohjalta, jotta yhtiön menestys myös jatkossa voitaisiin varmistaa.
Hallituksen palkkioiden osalta yhtiön hallitustyöskentelystä on tähän saakka suoritettu vuosipalkkiona puheenjohtajalle 5 200 euroa ja varapuheenjohtajalle 2 600 euroa, ja puheenjohtajalle kokouspalkkiona 325 euroa ja muille jäsenille 270 euroa. Palkkioita on välttämätöntä tarkistaa yhtiön omistajatahoista riippumattomien jäsenten osalta, koska ulkopuolisten henkilöiden osalta Apotti kilpailee hallituksen jäsenistä yksityisen sektorin yritysten kanssa. Referenssinä voidaan mainita, että hallituspalkkiot ovat yleensä sidoksissa yrityksen kokoon eli henkilöstömäärään ja Keskuskauppakamarin tutkimuksen mukaan (PK-hallitusbarometri 2023) yli 250 työntekijän yrityksissä hallituksen puheenjohtajan vuosipalkkio on keskimäärin 35 991 euroa ja jäsenen 18 061 euroa.
Omistajaorganisaatioista nimettävien hallitusjäsenten osalta esityksenä on, että kokouspalkkiot pidetään entisellään, eikä heille makseta vuosipalkkioita. Hallituksen jäsenyydestä seuraa lisääntynyt vastuu, mikä puoltaa kokouspalkkion suorittamista myös omistajaorganisaatioista nimettäville henkilöille. Esitettävät henkilöt ovat liitteenä olevan kirjeen mukaisesti ilmoittaneet hyväksyvänsä edellä kuvatun kaupunkikonsernin menettelytavoista poikkeavan toimintatavan palkkioiden suhteen. Erilaisilla palkkioilla ei ole vaikutusta henkilöiden asemaan ja rooliin yhtiön hallituksessa.
Omistajatahoista riippumattomien jäsenten osalta esityksenä on taustalla olevan tutkimustiedon sekä hakuprosessin aikana saatujen kokemusten perusteella, että puheenjohtajalle suoritetaan vuosipalkkiota 24 000 euroa vuodessa ja kokouspalkkiota 600 euroa kokoukselta, ja jäsenille vuosipalkkiota 12 000 euroa vuodessa ja kokouspalkkiota 500 euroa kokoukselta. Palkkiotaso on suhteutettu edellä kuvattuun referenssitasoon, josta se on noin 2/3.
Lopuksi
Hallituksen jäsenten nimeämistä koskeva asia on valmisteltu yhteistyössä Helsingin kaupungin, HUS-yhtymän sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen omistajaohjausten kesken ja asiaa esitetään kaikissa kolmessa organisaatiossa päätöksentekoon sisällöllisesti vastaavalla esittelytekstillä. Yhtiön menestymistä tukevan uudenlaisen hallitusnimityksiä koskevan toimintatavan sekä osakassopimuksen ehtojen kannalta on välttämätöntä, että kukin kolmesta omistajatahosta tekee vastaavan sisältöisen päätöksen omalta osaltaan.
Hallintosäännön 8 luvun 3 §:n 1-kohdan mukaan kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää jäsenien ja jäsenehdokkaiden nimeämisestä yhteisöjen ja säätiöiden toimielimiin.
Kaupunginhallituksen konsernijaosto 22.05.2023 § 67
Päätös
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti kehottaa kaupungin edustajaa Oy Apotti Ab:n yhtiökokouksessa ehdottamaan hallituksen puheenjohtajaksi Helsingin yliopiston kvestori Marjo Berglundia ja hallituksen jäseneksi elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva.
Esittelijä
Lisätiedot
Pia Halinen, controller, puhelin: 310 25718
Detta beslut publicerades 06.11.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 09 310 25472