Hankinta, täydennyskoulutus suun terveydenhuollon henkilökunnalle, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-003125
Ärendet har nyare handläggningar
§ 6

Täydennyskoulutuksen hankinta suun terveydenhuollon henkilökunnalle

Chefstandläkare

Päätös

Johtajahammaslääkäri päätti hankkia täydennyskoulutusta suun terveydenhuollon henkilökunnalle Suomen Kotilääkärit Oy:ltä. Täydennyskoulutuksen tuottaa QAdental, joka on Suomen Kotilääkärit Oy:n tarjoama, hammaslääketieteeseen erikoistunut koulutusportaali ja -palvelu.

HL 51 § perusteella korjattu yrityksen nimi. Oikea nimi on Suomen Kotilääkäripalvelu Oy, ER 13.3.2023

Johtajahammaslääkäri päätti hankkia täydennyskoulutusta suun terveydenhuollon henkilökunnalle Suomen Kotilääkäripalvelu Oy:ltä. Täydennyskoulutuksen tuottaa QAdental, joka on Suomen Kotilääkäripalvelu Oy:n tarjoama, hammaslääketieteeseen erikoistunut koulutusportaali ja -palvelu.

Hankinnan arvioitu sitoumukseton kokonaisarvo on 41 250,00 euroa (alv 0 %). Optiokausi on huomioitu hankinnan arvioidussa kokonaisarvossa.

Kyseessä on pienhankinta, johon ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016).

Päätöksen perustelut

Taustaa

Suun terveydenhuollossa on pilotoitu vuonna 2022 Suomen Kotilääkärit Oy:n tarjoamaa, QAdentalin tuottamia verkkotäydennyskoulutuksia.

HL 51 § perusteella korjattu yrityksen nimi. Oikea nimi on Suomen Kotilääkäripalvelu Oy, ER 13.3.2023

Suun terveydenhuollossa on pilotoitu vuonna 2022 Suomen Kotilääkäripalvelu Oy:n tarjoamaa, QAdentalin tuottamia verkkotäydennyskoulutuksia.

Täydennyskoulutukseen on sisältynyt koulutuspäivänä koulutusta suun terveydenhuollon koko henkilökunnalle sekä videotallenteina olevia täydennyskoulutuksia suun terveydenhuollon eri osa-alueista. Pilottiin on sisältynyt mahdollisuus osoittaa osaaminen tenttimällä.

Pilotin kokemuksista tehtiin kysely suun terveydenhuollon henkilöstölle. Kyselyyn vastasi 38 henkilöä. Kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että täydennyskouluttautumisesta on ollut hyötyä heille ammatillisesti. Noin 95 % vastaajista piti etäkoulutuksia ja webinaareja mielekkäänä koulutusmuotona. 64 % vastaajista koki tärkeimpänä webinaarikoulutuksissa sitä, että tallenteita voi katsoa omalla ajalla ja 39,5 % että oppimansa pystyi tenttimään ja saamaan siitä todistuksen. Vastaajista 76 % kertoi arvostavansa työnantajan tarjoamaa koulutusmahdollisuutta QAdentalissa. Kaikki vastaajat toivoivat, että mahdollisuus jäisi osaksi täydennyskoulutusohjemaa.

Hankinnan tavoite

Täydennyskoulutushankinnan tavoitteena on syventää Helsingin suun terveydenhuollon ammattihenkilöiden osaamista. Osaamisen kehittämiseen QAdentalin täydennyskoulutusmateriaaleissa on erilaisia, eri erikoisaloihin liittyviä koulutuskokonaisuuksia niin hammaslääkäreiden, suuhygienistien kuin hammashoitajien täydennyskoulutukseen soveltuen. Koulutukset toteutetaan verkkoalustalla siten, että täydennyskoulutusmateriaalit koostuvat webinaareista, vodcasteista, podcasteista sekä toimenpidevideoista.

QAdentalin verkko- /oppimisalustan avulla tuotetaan henkilöstön sisäisiä verkkokoulutuksia ja -valmennuksia. Oppimisalustassa tapahtuva osaamisen kehittäminen, koulutus ja valmennus ovat ajan ja paikan suhteen joustavaa ja mahdollistaa kullekin koulutukseen osallistuvalle henkilölle yksilökohtaisen oppimispolun suorittamisen.

Suun terveydenhuollon ammattilaisille ollaan rakentamassa erilaisia koulutuskokonaisuuksia, joilla he voivat osoittaa osaamisensa tietyssä erikoisalueessa suorittamillaan tenteillä ja niistä saaduilla opintopisteillä.

Täydennyskoulutuksen suorittaminen

Koulutus suoritetaan QAdentalin digitaalisella oppimisalustalla verkkokoulutuksena siten, että jokainen koulutuksen suorittava henkilö saa oman käyttäjätunnuksen järjestelmään kirjautumista varten

Sopimuskausi

Suunniteltu sopimuskausi on pituudeltaan yhden vuoden mittainen. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus yhden vuoden mittaiseen optiokauteen, jonka käyttöönotosta tilaajana suun terveydenhuolto päättää erikseen kaksi (2) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Optiokaudella noudatetaan perussopimuskauden ehtoja siten, kuin ne ovat voimassa perussopimuskauden päättyessä.

Tämän päätöksen tiedoksianto ei ole sopimus, vaan hankinnasta solmitaan erillinen sopimus. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun QAdental on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.

Hankintavaltuudet

Johtajahammaslääkäri valtuus tehdä hankinnasta päätös perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksiin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 14.2.2023 § 28.

Detta beslut publicerades 13.03.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Pesonen, johtava ylihoitaja, puhelin: 050 4022658

katja.m.pesonen@hel.fi

Anni Helkiö, ylihammaslääkäri, puhelin: 050 4022663

anni.helkio@hel.fi

Beslutsfattare

Sebastian Kaste
johtajahammaslääkäri