Hankinta, Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen asiakaskuljetusten liikennöinti

HEL 2023-003379
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 111 §

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti

A hyväksyä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä

B oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Jem Alaye ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja pysyi poistuneena asian käsittelyn ajan.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa, eikä tämä siitä syystä osallistunut kokoukseen.

Tämän asian käsittelyn jälkeen sovittiin työjärjestyksen muutoksesta siten, että kokouksen esityslistan asiana olleet asiat 11 ja 12 (tämän pöytäkirjan 112 ja 113 §) käsiteltiin tämän asian jälkeen. Niiden jälkeen käsiteltiin esityslistan asiat 7-10 (tämän pöytäkirjan 114-117 §) ja viimeisenä esityslistan asia 13 (tämän pöytäkirjan 118 §).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kuljetuspalvelupäällikkö ********** on kutsuttuna asiantuntijana.

Hankinnan taustaa

Asiakaskuljetusten liikennöinnillä korvataan julkisen liikenteen palveluita sellaisille asiakkaille, jotka eivät esimerkiksi sairauden tai vamman vuoksi pysty niitä käyttämään. Palvelua voivat käyttää sellaiset kaupunkilaiset, joille on päätöksen nojalla myönnetty matkustusoikeus.

Matkapalveluiden liikennöinti sekä yhdistetty suoraohjaus- ja ylivuotoliikenne (hybridit) -palveluhankinta on kilpailutettu vuonna 2018. Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on tehnyt hankinnan osa-alueista 1 (suoraohjausajoneuvot) ja 2 (ylivuotoliikenne) päätöksen 8.3.2019 § 39. Perussopimuskausi on ollut 1.4.2019–31.3.2021, jonka jälkeen sopimukset jatkuvat toistaiseksi voimassa olevina. Osa-alueesta 3 (yhdistetty suoraohjaus ja ylivuotoliikenne) sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on tehnyt päätöksen 3.9.2019 § 121. Hankinnan perussopimuskausi on ollut 2.10.2019–1.10.2021, jota on jatkettu kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on asiakaskuljetusten liikennöinti, jota sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala järjestää vammaispalvelulain, kehitysvammalain, sosiaalihuoltolain, lastensuojelulain tai muun lainsäädännön perusteella.

Hankinnan kohteeseen voi sisältyä myös vähäisessä määrin toimialan henkilöstön kuljetuksia ja toimialan toimintaan kiinteästi liittyviä tavarakuljetuksia. Edellä mainitut kuljetukset voivat liittyä esimerkiksi henkilöstön siirtymiseen työvuoron aikana ja hoitotarvikkeiden kuljetuksiin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen yksiköihin. Tavara- ja henkilökuljetuksia voidaan yhdistää.

Hankintaan sisältyy kaksi liikennöintiryhmää; suoraohjaus- ja ylivuotoliikenne. Kyseisiin ryhmiin kilpailutetaan erikseen henkilöautot ja esteettömät ajoneuvot. Tarjouspyyntö on jaettu 23 osa-alueeseen liikennöintiryhmän, ajoneuvon ja ajovuoron perusteella.

Hankinnassa sovelletaan lakia ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (740/2021) sekä Helsingin kaupungin ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen ympäristökriteerejä.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), jäljempänä hankintalaki, mukaisella avoimella menettelyllä.

Hankinta jaetaan tarkoituksenmukaisiin osiin siten, että kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan osa-alueeseen.

Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestely, johon hyväksytään niin monta tarjoajaa, että arvioitu ajoneuvojen tarve saadaan täytettyä. Arvio puitejärjestelyyn valittavien ajoneuvojen määrästä käy ilmi tarjouspyynnöltä.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–8 (tarjouspyyntöluonnos, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite, palvelukuvaus, palvelun hinnat -liite, sanktioliite, käsittelytoimien kuvaus, Helsingin yleiset tietoturvaohjeet toimittajille). Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperusteet

Palveluntarjoajille ja tuotettavalle palvelulle on asetettu ehdottomat vähimmäisvaatimukset, jotka ovat esitetty esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa (liitteet 1–8). Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan ja niillä pystytään takaamaan vaadittu laatutaso palvelulle. Tilaaja valvoo vähimmäisvaatimusten toteutumista ja sopimusehtojen noudattamista.

Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jonka perusteena on hinta 70 prosentin painoarvolla ja laatu 30 prosentin painoarvolla kokonaisvertailupisteistä. Tarjousten vertailu tehdään osa-alueittain. Laadusta saatavaan pistemäärään vaikuttaa kyseisen ajoneuvon CO²-päästöt g/km.

Tehtävä sopimus

Hankinnan tavoiteltu sopimuskausi on 1.3.2024–28.2.2026.

Tilaajan niin päättäessä tilaajalla on mahdollisuus enintään kahteen yhden vuoden (1+1) mittaiseen optiokauden käyttöönottoon. Optiokauden käyttöönotosta ilmoitetaan kuusi (6) kuukautta aiemmin.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 110 000 000 euroa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia. Palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 14.2.2023 § 28 päättänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.

Sopimuksen allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.

Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla.

Stäng

Detta beslut publicerades 13.06.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 106, 107, 108, 109 (A), 110 (A), 111 (A), 113, 116, 117 ja 118 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 109 (B), 110 (B), 111 (B), 112 ja 114 (B) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Niko Reunanen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 51991

niko.reunanen@hel.fi

Essi Kangastie, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37358

essi.kangastie@hel.fi

Mari Rinkinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37769

mari.rinkinen@hel.fi

Bilagor

1. Sekretessbelagd: HankL 60 §, 138 §
2. Sekretessbelagd: HankL 60 §, 138 §
3. Sekretessbelagd: HankL 60 §, 138 §
4. Sekretessbelagd: HankL 60 §, 138 §
5. Sekretessbelagd: HankL 60 §, 138 §
6. Sekretessbelagd: HankL 60 §, 138 §
7. Sekretessbelagd: HankL 60 §, 138 §
8. Sekretessbelagd: HankL 60 §, 138 §

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.