Oppisopimusopiskelijoiden palkallinen työvapaa ulkomaan työssä oppimista varten, keskushallinto, kaupunginkanslia

HEL 2023-003455
Ärendet har nyare handläggningar
§ 57

Oppisopimusopiskelijoiden palkallinen työvapaa ulkomaan työssä oppimista varten

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, että oppisopimusopiskelijoille voidaan maksaa ulkomailla työssä oppimisen jaksoihin osallistumista varten myönnetyn työvapaan ajalta täydet palkkaedut (100 % varsinaisesta palkasta) enintään neljän ja poikkeustapauksissa kuuden kuukauden ajalta seuraavin edellytyksin:

  • Henkilöstöhallinnon delegointiohjeen mukainen päättäjä päättää työvapaan myöntämisen ulkomailla työssä oppimisen jaksolle.
  • Oppisopimuskoulutus on Stadin ammatti- ja aikuisopiston oppisopimuspalveluiden järjestämää.
  • Ulkomaan jaksoille laaditaan osallistujalle suunnitelma suoritettavista opinnoista (learning agreement). Lisäksi oppimissopimus ja oppimisen tavoitteet ovat tutkinnon perusteiden mukaisia.
  • Henkilö on työskennellyt kaupungin palveluksessa ennen työvapaan alkamista yhtäjaksoisesti vähintään kuusi kuukautta.

Ulkomaan päivärahoja ei makseta, sillä opiskelijat saavat jaksoilleen apurahan.

Samalla kansliapäällikkö päätti, että tämä päätös tulee voimaan tästä päivästä lukien ja on voimassa enintään 31.12.2027 saakka.

Päätöksen perustelut

Kaupunginjohtaja on päättänyt johtajistokäsittelyssä Khs 2002 - 1901, että oppisopimusoppilaille voidaan maksaa ulkomailla työssä oppimisen jaksoihin osallistumista varten myönnetyn työvapaan ajalta täydet palkkaedut edellä päätösosiossa kuvatuin edellytyksin. Päätös on ollut voimassa 1.10.2002-21.12.2019 välisenä aikana. Päätöksessä tarkoitettuja oppisopimusoppilaita on ollut ulkomaan työssä oppimisen jaksoilla vuosittain 5−10 opiskelijaa.

Detta beslut publicerades 18.04.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Emmi Korvola, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36593

emmi.korvola@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Nina Gros
henkilöstöjohtaja