Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, kansliapäällikkö

HEL 2023-003963
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 215 §

Anställning av innehavare av tjänsten som kanslichef

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige anställde ekonomie magister Jukka-Pekka Ujula för tjänsten som kanslichef för en bestämd tid på sju år. En prövotid på sex månader tillämpas.

Stadsfullmäktige konstaterade samtidigt att om den som anställs för tjänsten inte är i stadens tjänst och inga uppgifter om personens hälsa är tillgängliga vid anställningen, är beslutet villkorligt tills anställningen kan fastställas på grundval av en hälsoutredning. Utredningen ska visas upp inom trettio dygn räknat från dagen då den som anställs fått del av beslutet om anställning.

Man avtalar separat med den som anställs för tjänsten om ett datum då denne tar emot tjänsten. Tjänstens lönesättning fastställs senare i ett direktörsavtal. Stadsstyrelsen fattar beslut om avtalet.

Behandling

Kanslichef Sami Sarvilinna konstaterades vara jävig att delta i behandlingen av ärendet på grund av partsjäv (förvaltningslagen 28.1 § punkt 1).

Ledamoten Minja Koskela föreslog att stadsfullmäktige skulle välja Sami Sarvilinna till tjänsten som kanslichef. På begäran av ordföranden förrättades val med slutna sedlar. Ledamöterna Otto Meri och Otso Kivekäs biträdde vid valförrättningen.

Ordföranden konstaterade att röster kan ges till varje kandidat som kommer i fråga vid valet, även om kandidaten inte har föreslagits eller understötts under diskussionen. Röstsedlar av vilka den avsedda kandidaten inte tydligt framgår är ogiltiga.

I valet fick Jukka-Pekka Ujula 54 röster, Sami Sarvilinna 28 röster och Stuba Nikula 2 röster. Dessutom förkastades en röstsedel. Stadsfullmäktige valde Jukka-Pekka Ujula till tjänsten som kanslichef.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Tjänsten som kanslichef

Stadsstyrelsen uppmanade 3.4.2023 (218 §) stadskansliet att inleda ett offentligt ansökningsförfarande för att tillsätta tjänsten som kanslichef, eftersom den nuvarande kanslichefens tjänsteförhållande för viss tid upphör 14.10.2023.

Enligt 8 kap. 1 § 1 mom. 14 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsstyrelsen om utlysning av en sådan tjänst för vilken stadsfullmäktige anställer en tjänsteinnehavare. Enligt 7 kap. 1 § 15 mom. i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om anställning av innehavare av tjänsten som kanslichef.

Behörighetsvillkoren för kanslichefen är enligt 23 kap. 1 § 1 mom. i förvaltningsstadgan högre högskoleexamen, erfarenhet av ledarskap och utmärkta muntliga och skriftliga kunskaper i finska och nöjaktiga muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Dessutom ska det som särskilt är föreskrivet om behörighetsvillkoren beaktas.

När tjänsten tillsätts ska man iaktta vad som i 125 § 2 mom. i grundlagen föreskrivs om de allmänna utnämningsgrunderna för tjänster, vilka är skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd.

Enligt 5 kap. 2 § i förvaltningsstadgan leds centralförvaltningen av kanslichefen. Kanslichefen är chef för stadskansliet. Kanslichefen är chef för sektorcheferna. Kanslichefen utför de uppgifter som borgmästaren föreskriver. Kanslichefen utses för högst sju år, och det ingås ett direktörsavtal med kanslichefen. Kanslichefen är föredragande i stadsstyrelsen och dess sektioner och för borgmästaren.

Tjänsten som kanslichef var offentligt ledigförklarad 24.4–10.5.2023. Platsannonsen publicerades i stadens elektroniska rekryteringstjänst, på arbets- och näringstjänsternas webbplats, Jobly, Duunitori och Oikotie och bland Helsingfors stads arbetstillfällen på LinkedIn. Dessutom användes Helsingin Sanomats digilyft och mobilparad för att ge annonsen synlighet. Tjänsten nämndes även på Helsinkirekrys Facebook- och Instagramkonton och Helsingfors stads LinkedInkonto.
Dessutom publicerades en sammanfattning av platsannonsen i Hufvudstadsbladet och Helsingin Sanomat på söndagen den 30 april 2023. Vid sidan av den offentliga annonseringen anlitades konsultbyrån Boyden Oy:s tjänst för direkt urval i ansökningsfasen.

Utöver de formella kvalifikationerna konstaterades det i platsannonsen att den sökande för att lyckas med uppgiften ska ha gedigen erfarenhet och ha visat god förmåga att leda en stor organisation strategiskt och operativt. Ledarskapserfarenheten kan vara från den offentliga eller den privata sektorn. Personen ska ha förmåga att verkställa planer och vara resultatinriktad. Han eller hon ska känna till den offentliga verksamhetsmiljön och tillägna sig de normer och processer som styr stadens verksamhet. Den sökande ska i sin omgivning se möjligheter att verka tillsammans för ett bättre Helsingfors och leda människor tydligt och stringent.

Helsingfors stads hörnstenar för ledarskap (visioner, entusiasm, stringens och förmåga att verkställa) ska vara synliga i den valdes ledarskap. Kanslichefen ska kunna överblicka sitt mångsidiga verksamhetsområde och uppträda otvunget vid offentliga framträdanden. Personen ska vara skicklig på att bygga upp interna och externa samarbetsnätverk, ha erfarenhet av krävande samarbete med intressenter och inspireras av nära samarbete med den politiska ledningen. I det alltmer omfattande internationella samarbetet behövs dessutom flytande kunskaper i engelska.

Sökande och rekryteringsprocess

Tjänsten söktes inom utsatt tid av nio personer. En förteckning över de sökande finns i bilaga 1 till föredragningslistan. De sökandes meriter, utbildning, språkkunskaper och arbetserfarenhet framgår av ansökningarna. En sammanfattning av ansökningarna finns i bilaga 2 till föredragningslistan.

Ansökningarna bedömdes av borgmästare Juhana Vartiainen, Petri Lumijärvi, direktör för personalpolitik, Heli Lappi-Rantanen, utvecklingschef för rekryteringen, Carita Lahti, managing partner och representant för Boyden Oy, och borgmästarens specialmedarbetare Antti Leino.

Utifrån ansökningarna kallades fyra sökande till en första intervju. Jämfört med de övriga sökande hade de som kallades till intervju ledarskapserfarenhet på en betydligt mer krävande nivå, och deras kompetens motsvarade bäst annonsens kriterier.

De första intervjuerna gjordes 25.5–26.5.2023. I den första omgången intervjuades de sökande av borgmästare Juhana Vartiainen, Petri Lumijärvi, direktör för personalpolitik, Heli Lappi-Rantanen, utvecklingschef för rekryteringen, Carita Lahti, managing partner och representant för Boyden Oy, och borgmästarens specialmedarbetare Antti Leino.

Jukka-Pekka Ujula avlade ekonomie magisterexamen vid Jyväskylä universitet år 2016 och politices magisterexamen vid Åbo universitet år 1999. Dessutom har han avlagt en Executive Master of Business Administration-examen (EMBA) vid Jyväskylä universitet från år 2014. Ujula har varit stadsdirektör för Borgå stad sedan 2009 och innan dess biträdande stadsdirektör i Borgå från 2008 till 2009. Före sin karriär vid Borgå stad var Ujula näringslivsdirektör för Vittis stad från 2003 till 2005 och sedan ställföreträdande stadsdirektör mellan 2005 och 2007.
Ujula har också erfarenhet bland annat som ställföreträdande förvaltningschef vid Satakunta förbund (2000–2003) och näringslivsombudsman vid Raumo stad (1999–2000).

Utifrån ansökan och intervjun anses Ujula ha gedigen erfarenhet och ha visat god förmåga att leda en stor organisation strategiskt och operativt. Ujulas starkaste merit för tjänsten som kanslichef är att han som stadsdirektör i Borgå har lett en stad med 50 000 invånare i fjorton år. Eftersom Ujula har arbetat inom den kommunala sektorn under nästan hela sin karriär är han utmärkt väl insatt i de normer och processer som styr stadens verksamhet. Han har gedigen erfarenhet som föredragande i stadsstyrelsen och chef för sektorledningen och av samarbete med förtroendevalda. Han har lett flera viktiga förändringsprocesser, senast en strategisk och operativ reform av Borgå stads organisation till följd av social- och hälsovårdsreformen. Tack vare sin långa erfarenhet av ledarskap inom stadsorganisationer har han ett starkt nätverk av lokala, nationella och internationella aktörer som främjar stadspolitik och livskraft.

********** avlade politices magisterexamen vid Helsingfors universitet år 1994. Han har varit **********

Utifrån ansökan och intervjun anses ********** ha gedigen erfarenhet av ledarskap och ha visat god förmåga att leda en stor organisation strategiskt och operativt. Hans ledarskapserfarenhet kommer främst från statsförvaltningen ********** Han har emellertid igen tidigare erfarenhet av kommunalförvaltning.

********** avlade juris licentiatexamen vid Helsingfors universitet år 2012. **********

Utifrån ansökan och intervjun anses ********** ha gedigen erfarenhet av ledarskap och ha visat god förmåga att leda en stor organisation strategiskt och operativt. **********

********** avlade filosofie magisterexamen vid Helsingfors universitet år 1999. Han har dessutom avlagt **********

Utifrån ansökan och intervjun anses ********** ha gedigen erfarenhet av ledarskap såväl inom den privata sektorn som vid Helsingfors stadskoncern. Han är väl insatt i de normer och processer som styr stadens verksamhet och har en god helhetssyn på Helsingfors stad som aktör. **********

Alla sökande som intervjuades uppfyller behörighetsvillkoren för tjänsten. Alla ansågs ha erfarenhet av krävande ledaruppdrag och ha visat förmåga att klara av dem. Trots att de sökande har olika arbetserfarenhet och kompetens är alla insatta i flera delområden i befattningsbeskrivningen. Alla de intervjuade har också den språkkunskap som krävs och den nödvändiga förmågan att upprätthålla och främja olika slags nätverk. ********** och Jukka-Pekka Ujula bedömdes dock besitta den bästa kombinationen av den övergripande strategiska ledarskapskompetens som tjänsten förutsätter och förmåga att slagkraftigt förmedla sitt budskap och sin strategiska vision till organisationen. De kallades till en personbedömning och en andra intervju.

Psycon Ab utförde personbedömningarna i början av juni 2023. De sökande som kvalificerade sig intervjuades den 20 juni 2023 av borgmästare Juhana Vartiainen, Heli Lappi-Rantanen, utvecklingschef för rekryteringen, Carita Lahti, representant för Boyden Oy, och borgmästarens specialmedarbetare Antti Leino.

Alla sökande visade prov på goda, sinsemellan delvis olika ledarskapsfärdigheter i sin andra intervju. ********** och Ujula ansågs besitta en gedigen kompetens tack vare sin erfarenhet av ledarskap inom den kommunala sektorn. **********

Ujula framstod i sin tur som en målinriktad, analytisk och målmedveten ledare med förmåga att driva verksamheten beslutsamt även under förändringar. Som

********** styrka sågs hans erfarenhet som ledare i organisationer som befunnit sig i olika slags krävande situationer. Hans förmåga att leda människor sågs också som en särskild styrka. Eftersom kanslichefen har en avgörande roll i stadens förvaltnings- och beslutsfattandeprocesser bedömdes emellertid ********** fullständiga avsaknad av erfarenhet inom den kommunala sektorn göra det svårare för honom att lyckas i rollen. Därför fattades beslutet att fortsätta ansökningsprocessen med ********** och Jukka-Pekka Ujula.

Nu fick fullmäktigegrupperna ett tillfälle att intervjua toppkandidaterna.

Bedömning

Kanslichefen leder centralförvaltningen, är chef för stadskansliet och sektorcheferna och utför de uppgifter som borgmästaren föreskriver. Kanslichefen är föredragande i stadsstyrelsen och dess sektioner och för borgmästaren.

Ansökningsprocessen avslutades med en jämförelse mellan två toppkandidater: ********** och Jukka-Pekka Ujula.

Kanslichefens ledarroll är extremt vittomfattande och krävande och kräver förmåga att såväl arbeta enligt normer och processer som leda människor i en vd-aktig roll. Därför är det viktigt att kanslichefen har gedigen erfarenhet och har visat förmåga att leda en organisation strategiskt och operativt. Båda toppkandidaterna uppfyller dessa krav. Båda har lång erfarenhet av ledarskap i en stadsorganisation. Bägge två kan anses vara högt kvalificerade i kommunalt ledarskap. Ujula har lett en mindre stad än Helsingfors i en lång tid och då kunnat sätta sig in i kommunorganisationen i all dess brokiga mångfald på ett övergripande sätt. ********** Båda har nått många framgångar i sitt ledarskap, bland annat har de lyckats genomföra omfattande strategiska reformer.

I rekryteringen söktes en resultatinriktad ledare med ett tydligt och stringent grepp och förmåga att verkställa planer. Vid en granskning av toppkandidaternas ledarstil framgår att båda har en utmärkt strategisk tankeförmåga och kapacitet att hantera helheter, vilket förbättrar deras förutsättningar för ett lyckat operativt ledarskap.

********** förmåga att verkställa planer och nå resultat anses framför allt bero på hans konsekventa och analytiska sätt att leda verksamheten och tålmodigt och kundorienterat söka efter hållbara lösningar. Till hans uppenbara styrkor hör ett tydligt och stringent ledarskap, som förutsattes i ansökningsprocessen. Processer leds genom människor. ********** bedömdes leda människor med ett insatt, mänskligt och diplomatiskt grepp som ger individen rum.

Jukka-Pekka Ujulas förmåga att verkställa planer och framgångsrika ledarskap bedöms bero på hans mycket målinriktade, målmedvetna och säkra ledarstil. Ujula är driftig och driver projekt på ett målmedvetet sätt. Han leder människor på ett sakinriktat, konstruktivt och flexibelt sätt som utgår från målet. Han är lätt att samarbeta med och visade under rekryteringen att även han uppfyller kravet på ett tydligt och stringent ledarskap.

Utöver de egenskaper som räknats upp ovan bör kanslichefen kunna uppträda offentligt på ett otvunget sätt. Interaktion och samarbete är viktiga förmågor även i olika situationer där ledarskap krävs. ********** har bevisat sin förmåga att uppträda offentligt på ett otvunget sätt. Han har ett diskuterande och lyhört sätt att kommunicera. Jukka-Pekka Ujulas kommunikation är övertygande i sin enkelhet och mer sakinriktad. Under den tid rekryteringen pågått har båda kandidaterna bevisat att de är professionella ledare med förmåga att samarbeta och uppträda offentligt. Båda har också visat prov på en utmärkt förmåga att samarbeta med olika politiska grupper och insikt i hur man verkar i en politisk miljö.

På basis av en helhetsbedömning utifrån ansökningsdokument, intervjuer och personbedömning anses Jukka-Pekka Ujula ha de bästa förutsättningarna av de sökande att sköta de ovan beskrivna uppgifter som hör till tjänsten. Med tanke på de inre och yttre utmaningar kanslichefen kommer att möta under den kommande tjänsteperioden anses Ujula tack vare sin målmedvetna och verkställande ledarstil ha de bästa förutsättningarna att sköta de ovan beskriva uppgifter som hör till tjänsten. Utöver kännedom om processer och normer önskades kanslichefen ha förmåga att genomföra förändringar och vd-aktig verkställningsförmåga, vara resultatinriktad och leda människor på ett sätt som stöder dessa mål. Ujula anses kunna tillföra tjänsten just dessa kvaliteter. Helsingfors stad står inför många stora utmaningar, och Ujulas oräddhet inför förändringar och dynamiska grepp anses vara till stor nytta i sökandet efter hållbara lösningar i samarbete med tjänsteinnehavare och politiska aktörer.

Övrigt

Stadsstyrelsen fattar senare beslut om ett direktörsavtal med den som väljs till kanslichef. Direktörsavtalet kompletterar innehållet i förvaltningsstadgan och tjänsteförordnandet. I avtalet preciseras arbetsfördelningen mellan kanslichefen och borgmästaren och avtalas om målsättningar, utvärdering av måluppfyllelsen och uppföljning. I direktörsavtalet ska man också avtala om villkoren för att kanslichefen ska säga upp sig frivilligt i en situation där det råder allvarlig brist på förtroende för kanslichefens verksamhet.

Borgmästaren och kanslichefen avtalar sinsemellan om en mer detaljerad arbetsfördelning. De meddelar också organisationen om arbetsfördelningen.

De ansökningar som hör till förslaget finns i bilaga 3 till föredragningslistan. Dessutom har organets medlemmar möjlighet att läsa rapporterna från personbedömningen före och under sammanträdet. Den som ger upplysningar svarar på frågor om innehållet i det kompletterande materialet.

Stäng

Kaupunginhallitus 28.08.2023 § 528

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto ottaa kauppatieteiden maisteri, valtiotieteiden maisteri Jukka-Pekka Ujulan kansliapäällikön virkaan seitsemän vuoden määräajaksi. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Lisäksi kaupunginvaltuusto totesi, että mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös tällaisen henkilön osalta ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 vuorokauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan. Viran palkkaus määritellään myöhemmin johtajasopimuksessa, josta päättää kaupunginhallitus.

Käsittely

Esteelliset: Sami Sarvilinna

Esteellisyyden syy: osallisuusjääviys (hallintolaki 28.1 § 1 kohta)

Vastaehdotus:
Paavo Arhinmäki: Esitetään kansliapäällikön virkaan Sami Sarvilinnaa ja muutetaan hänen nimensä kaikissa kohdissa valinnan osalta Ujulan tilalle ja julkiseksi niissä kohdissa, jossa nyt ei ole julkinen.

Lisäksi muutetaan kappale 38 muutetaan muotoon:

Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvion perusteella katsotaan, että hakijoista Sami Sarvilinnalla on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä. Sarvilinna pärjäsi parhaiten sekä haastatteluissa että henkilöarvioinneissa. Kun huomioidaan kansliapäällikön tulevan kauden sisäiset ja ulkoiset haasteet, katsotaan, että Sarvilinnan kokemus ja laaja organisaation sekä hallinnon tuntemus tuo parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä. Sarvilinna osoitti hakuprosessin aikana erinomaista kykyä johtaa strategisesti monimutkaista ja laajaa kaupungin hallintoa sekä Helsingin kaupungin organisaation ja konsernin tuntemusta. Hän on osoittanut kykyä kehittää kaupunkiorganisaation toimintatapoja haastavien tilanteiden johdosta. Sarvilinnan erinomainen hallinnon osaaminen ja rauhallisen analyyttinen ote sekä keskusteleva ja asioihin keskittyvä johtamistapa tuo tarvittavaa selkeyttä ja pitkäjänteisyyttä poliittisen päätöksenteon pohjaksi.

Kannattaja: Anni Sinnemäki

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Paavo Arhinmäen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 9
Jussi Halla-aho, Anniina Iskanius, Johanna Laisaari, Tuulia Pitkänen, Marcus Rantala, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Juhana Vartiainen, Maarit Vierunen

Ei-äänet: 6
Paavo Arhinmäki, Titta Hiltunen, Shawn Huff, Kasper Kivistö, Tuomas Rantanen, Anni Sinnemäki

Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 9–6.

03.04.2023 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Esittelijä
pormestari
Juhana Vartiainen
Lisätiedot

Heli Lappi-Rantanen, kehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 27756

heli.lappi-rantanen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 21.09.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Heli Lappi-Rantanen, utvecklingschef, telefon: 09 310 27756

heli.lappi-rantanen@hel.fi

Bilagor

1. Hakijaluettelo
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Hakijayhteenveto
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Hakemukset
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.