Talousarvioennuste 2023, Helsingin kaupungin liikenneliikennelaitos HKL

HEL 2023-004472
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 58 §

Talousarvion toteutumisennuste 3/2023

Direktionen för trafikaffärsverket

Esitys

Johtokunta merkitsi tiedoksi liitteenä olevan liikenneliikelaitoksen talousarvion toteutumisennusteen 3/2023.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne
Oy:n taloussuunnittelupäällikkö Ari Päivärinta.

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kaupunginhallituksen 12.12.2022 antamien vuoden 2023 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2023 kolme kertaa. Keskushallinnon, toimialojen ja liikelaitosten on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lauta- tai johtokuntansa tietoon.

Liitteenä on kaupunginkansliaan 1.11.2023 mennessä toimitettu liikenneliikelaitoksen (HKL) talousarvion toteutumisennuste 3/2023, jossa ennustetta on verrattu kaupunginvaltuuston 23.11.2022 hyväksymään talousarvioon 2023. Liitteenä on myös tuloslaskelma ja rahoituslaskelma, jossa on esitetty ennuste 3/2023, tulosbudjetti 2023 ja talousarvio 2023. Esityslistalla on kuvattu talousarvion toteutumisennustetta verrattuna HKL:n johtokunnan 19.12.2022, 85 §, hyväksymään tulosbudjettiin.

Yleistä

Metron matkustajamäärät ovat edelleen noin 14 % koronaa edeltävää aikaa alhaisempia. Kehitys noudattaa pääsääntöisesti HSL-alueen joukkoliikenteen matkustajamäärien kehitystä.

Metroliikenteen liikennesuoritteita arvioidaan toteutuvan hieman talousarviota vähemmän. Alkuvuonna metroliikenteen liikennetarjonta on ollut talousarviovaiheessa suunniteltua supistetumpi. Talviliikenteessä 2023 on siirrytty osittain 3 minuutin vuorovälistä 2,5 minuutin vuoroväliin. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) tilauksen mukaisesti maanantaisin ja perjantaisin ajetaan harvennettua arkiliikennettä, jolla vastataan koronapandemian vauhdittamaan etätyön yleistymiseen. Metron kuljettajatilanne on vakiintunut. Metroliikenteen operointia HKL:lle tuottava Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy (Kaupunkiliikenneyhtiö) jatkaa täydentävien kuljettajakurssien järjestämistä.

Metrojunakaluston M100 -sarjan junien peruskorjaus on valmistunut ja M200-sarjan junien peruskorjaus etenee alkuvuonna hyväksytyn lisäsopimuksen mukaisella aikataululla, mutta jäljessä talousarviossa arvioidusta. Viiveitä ovat aiheuttaneet mm. hankkeen alkupuolella tehdyt peruskorjauskokonaisuuden täsmentämistarpeet. Peruskorjauksella mahdollistetaan M100- ja M200-junien liikennöinti 2030-luvulle saakka. Metrovarikon kaluston vara- ja vaihto-osatuotannon käyttöön tulevan laajennusosan toteutuksen valmistelu etenee mahdollistaen tulevaisuudessa kunnossapidon suoritemäärien kustannustehokkaan kasvattamisen. Myös metron junakulunvalvontajärjestelmän uusimishankkeen (METKA) hankintaprosessi etenee suunnitellusti.

Yleinen kustannustason nousu on edelleen korostetussa seurannassa investointeihin liittyen. Viimeaikaisten markkinatilanteen muutosten aiheuttama epävarmuus laajempaan kaupunkikehittämiseen liittyvien investointien toteuttamisessa jatkuu. Helsingin Itäkeskuksen bussiterminaalin paikalle suunnitellun Jokerikorttelin keskeytymisen lisäksi myös Herttoniemen metrokorttelin kehittämistä suunnitellut ryhmittymä on ilmoittanut luopuvansa hankkeesta.

Hakaniemen metroaseman pohjoisen sisäänkäynnin ja lippuhallin sekä Sörnäisten metroaseman sisäänkäyntien, lippuhallin ja kävelytunnelien perusparannusten viimeistelytyöt valmistuvat vuoden loppuun mennessä.

Talousarvion sitovat tavoitteet

Liikenneliikelaitoksella on kolme sitovaa toiminnan tavoitetta ja tavoitteita kuvaavaa mittaria vuodelle 2023:

  • HKL:n talous pysyy tasapainossa
    • Tilikauden tulos on vähintään nolla
  • Vastaamme asiakkaiden keskeisiin tarpeisiin ylläpitääksemme laadukasta asiakaskokemusta
    • Asiakkaiden antama liikennöitsijäarvosana HSL:n tuottamassa kyselytutkimuksessa 4,11
  • Minimoimme ajamattomien lähtöjen määrän ylläpitääksemme korkeaa joukkoliikenteen luotettavuutta
    • Ajettujen lähtöjen osuus tilatuista lähdöistä 99,85 %

Sitovista tavoitteista asiakastyytyväisyystavoitteen ja taloustavoitteen ennustetaan toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti. Luotettavuustavoitteen ei arvioida toteutuvan alkuvuoden alhaisen toteuman vuoksi.

Liikennöinnin luotettavuus on positiivisella kehitysuralla. Vuoden toisessa ja kolmannessa kvartaalissa luotettavuus on yltänyt tavoitetasolle. Alkuvuoden alhainen toteuma edellyttäisi kuitenkin loppuvuonna huomattavan korkeaa luotettavuustasoa, minkä saavuttamista ei pidetä todennäköisenä. Jo toteutetut kuljettajakurssit ovat parantaneet kuljettajatilannetta.

Tilikauden tulostavoite on toteutumassa. Tilikauden tulosennuste (ennen poistoeroja) on 1,5 milj. euroa. Tuloksen paraneminen edellisestä ennusteesta (-0,3) johtuu metroliikenteen liikennöintisopimuksen kannattavuusennusteen parantumisesta.

Käyttötalous (vertailu tulosbudjettiin)

Liikevaihto 156,6 milj. euroa on budjetin tasolla. Liikevaihdon eristä kaupungin tuki on ennusteessa 13,2 milj. euroa eli 7,3 milj. euroa budjetoitua suurempi. Kaupungin tuen tarvetta nostaa erityisesti korkojen nousu. Myös Kampin metroaseman läntisen sisäänkäynnin uudelleenrakentamiseen liittyvä liukuportaan alaskirjaus 1,2 milj. euroa ja Herttoniemen metroaseman kehittämishankkeen suunnittelukulujen alaskirjaus 0,9 milj. euroa on huomioitu kaupungin tuen ennusteessa. Rahoituskulujen ja em. alaskirjausten takia HKL:n johtokunta hakee ylitysoikeutta talousarvion sitovalle kohdalle 3 10 06 (Tuki HKL-liikelaitokselle).

Metron liikennöintikorvaustulojen ennuste on 61,0 milj. euroa eli 2,2 milj. euroa budjetoitua vähemmän. Sähkön hinta on toteutumassa matalampana kuin budjetissa ennakoitiin, ja tämä vaikuttaa myös tuloihin, koska korvausten yksikköhintojen indeksimuutos on jäämässä odotettua pienemmäksi.

Muista liikevaihdon eristä myös HSL:ltä laskutettavan infrakorvauksen arvioidaan jäävän budjetoitua pienemmäksi. Sähkön ja lämmityksen kustannukset ovat toteutumassa budjetoitua pienempinä ja tämä vaikuttaa myös laskutukseen HSL:ltä.

Menoissa suurin erä on alihankintamenot Kaupunkiliikenneyhtiöltä 106,6 milj. euroa. Alihankintamenoja on toteutumassa 6,7 milj. euroa budjetoitua vähemmän, suurimpana syynä ennustettu sähkö- ja lämmitysmenojen toteutuminen budjetoitua pienempänä.

Poistoja ennustetaan toteutuvan 33,0 milj. euroa eli 1,9 milj. euroa budjettia enemmän. Isoin muutos budjettiin on Kampin metroaseman peruskorjauksen yhteydessä tehtävä liukuportaan alaskirjaus, joka nostaa vuoden 2023 poistoennustetta.

Korkokuluja on toteutumassa 11,7 milj. euroa eli 3,5 milj. euroa budjetoitua enemmän.

Tilikauden tulos ennen varausten muutoksia on 1,5 milj. euroa eli 0,7 milj. euroa budjetoitua parempi. Metron liikennöintikorvaussopimuksen kannattavuusennuste on parantunut edellisestä ennusteesta. Erityisesti liikennesähkömenojen ennuste loppuvuoden osalta on pienentynyt huomattavasti edellisestä ennusteesta.

Investoinnit

Vuoden 2023 investointiennuste on 37,7 milj. euroa, joka on 37,3 milj. euroa budjetoitua vähemmän.

Yleisen kiinteistömarkkinatilanteen epävarmuuden lisäksi investointien toteuttamista ovat viivästyttäneet mm. puutteelliset lähtötiedot ja yhteensovitus liittyvien hankkeiden kanssa. Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamisen ja Länsimäentien metrosillan peruskorjaamisen on todettu vaativan metron liikennekatkoa. Liikennekatkot on tarkoitus ajoittaa kesälle 2024. Liikennekatkot pyritään hyödyntämään täysimääräisesti ja tämän johdosta myös mm. Kontulan metroaseman peruskorjaaminen siirretään vuodelle 2024.

Suurimmat investoinnit ovat Hakaniemen metroaseman pohjoisosan peruskorjaus 4,9 milj. euroa, Sörnäisten metroaseman peruskorjaus 3,9 milj. euroa, Hakaniemen metron sähkönsyöttöaseman uusiminen 3,7 milj. euroa, Itäkeskuksen metron sähkönsyöttöaseman uusiminen 3,7 milj. euroa ja M100-metrojunien peruskorjaus 2,6 milj. euroa.

Stäng

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 06.09.2023 § 43

Esitys

Johtokunta merkitsi tiedoksi liitteenä olevan liikenneliikelaitoksen talousarvion toteutumisennusteen 2/2023.

15.05.2023 Ehdotuksen mukaan

14.04.2023 Pöydälle

Esittelijä
toimitusjohtaja
Saara Kanto
Lisätiedot

Saara kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277

saara.kanto@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 24.11.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi