Toimenpideohjelma asunnottomuuden poistamiseksi 2023–2025

HEL 2023-004821
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 280 §

Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle asunnottomuuden poistamisen toimenpideohjelman 2023-2025 hyväksymiseksi

Stadsmiljönämnden

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle liitteessä 1 esitetyn asunnottomuuden poistamisen toimenpideohjelman 2023-2025 hyväksymistä. Lautakunta korosti, että vapautuvien vankien asunnottomuuden poistamiseen on perusteltua etsiä uusia ratkaisuja esimerkiksi vaikuttavuusperusteisen rahoituksen avulla.

Käsittely

Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että pöydällä olon aikana liite 1 toimenpideohjelma asunnottomuuden poistamiseksi 2023-2025 päivitettiin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnassa päätetyn liitteen mukaiseksi.

Asian aikana kuultavina olivat yksikön päällikkö Kati Hytönen ja yksikön päällikkö Oscar Ailio. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus:
Risto Rautava: Uusi esitysehdotus:
"Esittäessään kaupunginhallitukselle liitteessä 1 esitetyn asunnottomuuden poistamisen toimenpideohjelman 2023-2025 hyväksymistä, lautakunta korostaa, että vapautuvien vankien asunnottomuuden poistamiseen on perusteltua etsiä uusia ratkaisuja esimerkiksi vaikuttavuusperusteisen rahoituksen avulla."

Kannattaja: Mia Haglund

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Risto Rautavan vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle liitteessä 1 esitetyn asunnottomuuden poistamisen toimenpideohjelman 2023-2025 hyväksymistä.

Stäng

Kuvaus ohjelmasta

Kaupunkistrategian mukainen asunnottomuuden poistamiseen tähtäävä toimenpideohjelma 2023–2025 on laadittu Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan, kaupunkiympäristön toimialan ja kaupunginkanslian yhteistyönä. Toimenpideohjelman tavoitteena on poistaa asunnottomuus. Asunnottomuuden poistamisella tavoitellaan asunnottomien määrän vähentämistä siihen minimitasoon mihin se on mahdollista vähentää. Ilman asuntoa olevia tulee olemaan jatkossakin jonkin verran, koska Helsinkiin hakeutuu uusia asunnottomia henkilöitä ja helsinkiläisiä joutuu eri syistä asunnottomiksi.

Toimenpiteet tavoitteen saavuttamiseksi on luokiteltu neljään kokonaisuuteen: Asuntotuotanto, ennaltaehkäisy ja varhainen tuki, pitkäaikaisasunnottomien palvelut sekä tietotuotanto, viestintä ja yhteistyö. Toimenpideohjelmaan tunnistettuja toimenpiteitä on yhteensä 15. Tavoitteiden lähtötaso on vuoden 2022 tilastoissa. Tärkein tavoitemittari on asunnottomien määrä kokonaisuutena ja eri ryhmissä, lisäksi on asetettu asunnottomuuden poistamiseen kohdennettujen toimenpiteiden seurannan mittareita. Toimenpiteiden etenemistä seurataan vuosittain. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää kaupunkiyhteistä toimialarajat ylittävää yhteistoimintaa sekä verkostoitunutta yhteistyötä palveluntuottajien, järjestöjen ja palvelujen käyttäjien kanssa.

Toimenpideohjelma käsitellään samansisältöisen sosiaali- ja terveyslautakunnassa 9.5.2023.

Taustaa

Helsinki on sitoutunut vähentämään asunnottomuutta. Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 asetettiin tavoitteeksi asunnottomuuden poistaminen vuoteen 2025 mennessä. Kaupunkistrategian mukaisesti tehdään tarvittavat panostukset asunnottomuuden torjuntaan, tuetun asumisen ja muiden olemassa olevien palveluiden lisäksi kaupungin omaa vuokra-asuntokantaa hyödyntäen. Vähennetään huono-osaisuutta ja kehitetään etsivää sosiaalityötä, kuten etsivää lähityötä ja aikuissosiaalityötä.

Asunnottomuuden poistamisen toimenpideohjelma 2023–2025 on jatkumoa asunnottomuuden aiemmalle vähentämiseen tähdänneelle toimenpideohjelmalle 2020–2022. Toimenpideohjelma asunnottomuuden ennaltaehkäisemiseksi ja vähentämiseksi saatiin päätökseen ja toimenpiteissä edistyttiin pääsääntöisesti asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Toimenpideohjelman avulla saavutettiin päätavoitteeksi asetetun asunnottomuuden puolittuminen yksinelävien osalta (-47 %) ja edistyttiin merkittävästi perheiden ja pariskuntien asunnottomuuden vähentämisen osalta (-38 %). Asunnottomuuden vähentämiseen vaikuttavia työtapoja kehitettiin ja uusia asumispalveluyksiköitä otettiin käyttöön. Resursseja kohdennettiin asetettujen tavoitteiden mukaisesti esimerkiksi asumisneuvontaan ja etsivään asunnottomuustyöhön. Näillä keinoilla tavoitettiin merkittävästi aiempaa paremmin avun tarpeessa olevia henkilöitä ja heidän asumisen ongelmiaan päästiin ratkaisemaan varhaisemmassa vaiheessa. Asunnottomuuden ennaltaehkäisemisen ja vähentämisen toimenpideohjelman aikana kehitetyt toimenpiteet jatkuvat ja ne on vakiinnutettu normaalitoiminnaksi. Toimenpideohjelman aikana tunnistettuihin tarpeisiin kohdennettuja toimenpiteitä toteutetaan asunnottomuuden poistamiseen tähtäävän toimenpideohjelman 2023–2025 aikana. Asunnottomuutta vähentävillä toimenpiteillä on tiivis yhteys Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus –ohjelmaan ja Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden palveluihin.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Asunnottomuus on moniulotteinen ilmiö eikä asunnottomuuden tilastollinen väheneminen anna riittävää kuvaa helsinkiläisten sosiaalisesta ja terveydellisestä hyvinvoinnista. Sosiaalinen ja terveydellinen huono-osaisuus voi jatkua asunnon saamisesta huolimatta ja asunnottomuuden riski voi olla uusiutuva. ​Asunnottomuuden poistamiseksi ja huono-osaisuuden vähentämiseksi on turvattava riittävä tuettujen asumisratkaisujen kapasiteetti pitkäaikaisasunnottomuuden poistamiseksi, paljon palvelua tarvitsevien asiakkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuus ja saavutettavuus sekä asunnottomuuden ennaltaehkäisy ja varhainen tuki asumisen ongelmissa.

Alueellisesti kasautuvan huono-osaisuuden lisäksi Helsingissä osa väestöstä jää käytännössä yhteiskunnan ulkopuolelle hyvin vaikeaan asemaan. Tässä ryhmässä korostuu vaikeat päihde- ja mielenterveysongelmat, asunnottomuus, rikollisuus ja vajavaiset mahdollisuudet käyttää yhteiskunnan tavanomaisia palveluja ja osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan

Helsingin ulkomaalaistaustaisen väestön osuus on suuri, noin 17 % (Suomi 5 %), ja osuus kasvaa edelleen. Väestöennusteen mukaan vuonna 2035 ulkomaalaistaustaisten osuus väestöstä on noin 22 %. Helsingissä on 25 % Suomen ulkomaalaistaustaisesta väestöstä ja pääkaupunkiseudulla noin puolet. Maahanmuuttajien asunnottomuus on jopa enemmän keskittynyt Helsinkiin kuin asunnottomuus kokonaisuudessaan. Monella maahanmuuttajataustaisella asukkaalla korostuu asumisneuvonnan tarve asunnon saamisen ja säilyttämisen tukena, koska heillä on puuttuvan tai heikon suomen kielen taidon, puutteellisten digitaitojen ja vähäisen yhteiskuntaan integroitumisen vuoksi vaikea tietää oikeuksiaan ja hyödyntää normaalipalveluja. Paperittomat ja liikkuva EU-väestö ovat osa Helsingin asunnottomuusilmiötä.

On inhimillisesti ja yhteiskunnallisesti tärkeää, että sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimen, kaupunkiympäristön toimialan ja kaupunginkanslian yhteistyönä toteutetaan toimenpideohjelmaa, jonka avulla asunnottomuusuhan alla olevat, asunnottomat ja asumispalveluiden piirissä olevat saavat heille räätälöityjä ja kohdennettuja palveluja. Toimenpiteiden avulla tähdätään asunnottomuuden poistamiseen ja erityisen tuen tarpeessa olevien helsinkiläisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen eri ikä- ja väestöryhmät huomioiden.

Stäng

Kaupunkiympäristölautakunta 09.05.2023 § 248

09.05.2023 Pöydälle

Stäng

Detta beslut publicerades 31.05.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Kati Hytönen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 29729

kati.hytonen@hel.fi

Oscar Ailio, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 42080

oscar.ailio@hel.fi