Hankinta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lakisääteiset terveystarkastukset, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lakisääteisten terveystarkastustenhankinta Terveystalo Julkiset palvelut Oy
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hankkia lääkärityövoimaa terveystarkastusten toteuttamiseen koulu- ja opiskeluterveydenhuollon asiakkaille Terveystalo Julkiset palvelut Oy:ltä. Palvelua hankintaan sopimuksen allekirjoitushetkestä alkaen enintään 31.10.2023 asti.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 80 000 euroa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankinta voidaan Helsingin kaupungin pienhankintaohjeiden mukaisesti toteuttaa ilman kilpailutusta, kun järjestettävän tarjouskilpailun kustannukset ylittäisivät kilpailuttamisesta saatavan hyödyn.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on vuokrata lääkärityövoimaa toteuttamaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lakisääteisiä terveystarkastuksia.
Vuokrattava lääkäri tuottaa vastaanottopalvelua, jossa toteutuu koululaisen laaja lääkärintarkastus 1., 5. ja 8. luokan oppilaalle sekä mahdollisen lähetteen tekeminen erikoissairaanhoitoon, mikäli se voidaan
tehdä ilman lisäselvittelyitä.
Terveydenhoitaja ohjaa koululaiset palveluntuottajalle laajaa lääkärintarkastusta varten. Terveydenhoitajan tarkastus on aina tehty ennen koululaisen ohjaamista lääkärintarkastukseen. Oletusarvo on, että jatkohoitoon ohjaus on harvoin tarpeellista.
Palvelussa on edellytyksenä yleislääkäritasoinen tutkiminen. Lääkärin laaja terveystarkastus sisältää esitietoihin perehtymisen potilasasiakirjoista sekä huolellisen fyysisen yleistutkimuksen ja psyykkisen voinnin arvioinnin. Tarkastuksessa lääkäriltä edellytetään potilaan fyysistä tutkimista kliinisesti tarkoituksenmukaisessa laajuudessa.
Palveluntuottaja on tarjonnut koululaisen terveystarkastuksia seuraavasti:
- Terveystarkastuksen hinta: 80 euroa/20 min vastaanotto ja 100,50 euroa/30 min vastaanotto (alv 0 %).
- Arvio sopimuskauden tarkastusten määrästä: noin 200 kpl/kk koulujen lukuvuoden aikana.
Hankinnan tavoitteena on parantaa koululaisten terveystarkastusten saatavuutta vuoden 2023 aikana. Kuluvalle lukukaudelle kuuluvia koululaisten terveystarkastuksia on tekemättä noin 10 000 tarkastusta.
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lääkärien vakansseja on toimialalla täyttämättä noin 50 %. Vaikeaa tilannetta on yritetty korjata hankkimalla koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon lääkäripalvelua ostopalveluna sekä ottamalla käyttöön kouluterveydenhuollon lääkärin terveystarkastuksen palveluseteli.
Toimenpiteillä ei ole ollut odotettua vaikutusta toteutuneiden terveystarkastusten määrään. Ostopalveluna on kuluvan sopimuskauden aikana saatu hankittua ainoastaan 3,4 koululääkärin työpanos. Palveluntuottajilla on ollut haasteita toteuttaa myönnettyjen palveluseteleiden mukaisia tarkastuksia ja myönnetyistä palveluseteleistä on käytetty vain vajaa 40 %.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on katsottu tarpeelliseksi ottaa käyttöön uusi hankintatapa, jossa määritellään hankittavien terveystarkastusten kappalemäärä sekä terveystarkastusten toteuttamispaikat.
Hankinta on priorisoitu ja se pyritään toteuttamaan siten, että terveystarkastukset voisivat alkaa syyslukukaudella 2023. Hankinnan valmistelu on jo aloitettu.
Toimialalla on katsottu tarkoituksenmukaiseksi hankkia lääkärityövoimaa koululaisten terveystarkastusten toteuttamiseen jo ennen kilpailutetun hankinnan valmistumista, jotta vajetta saadaan korjattua vielä kevätlukukauden 2023 aikana.
Toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 14.2.2023 § 28.
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.
Detta beslut publicerades 27.04.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611