Hallintokantelu, oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen täytäntöönpano

HEL 2023-005053
Ärendet har nyare handläggningar
§ 114

Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksestä 15.11.2022 § 635 tehdyn oikaisuvaatimuksen käsittelyä koskeva hallintokantelu

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päättää, että kaupunkiympäristölautakunnan päätöksestä 15.11.2022 § 635 tehdyn oikaisuvaatimuksen käsittelyä koskeva hallintokantelu ei anna aihetta toimenpiteisiin.

Päätöksen perustelut

Asian taustaa

Kantelijana toiminut kuntalainen teki 6.4.2023 lähettämässään sähköpostikirjelmässä hallintokantelun, joka koskee kantelijan 15.12.2022 tekemän kaupunkiympäristölautakunnan päätöstä 15.11.2022 § 635 koskevan oikaisuvaatimuksen käsittelyä. Kantelija on lisäksi 25.4.2023 ja 25.5.2023 toimittanut kaksi erillisistä sähköpostikirjelmää, joilla hän on täydentänyt kanteluaan. Kantelu täydennyksineen koskee kantelijan tekemän oikaisuvaatimuksen käsittelyä sekä hänen kaupunkiympäristötoimialalle lähettämiä sähköpostikirjelmiä.

Kaupunkiympäristölautakunta käsitteli kantelijan 15.12.2022 tekemän oikaisuvaatimuksen ja antoi oikaisuvaatimukseen ratkaisunsa päätöksellään 18.4.2023 § 219.

Hallintokantelun käsittelyssä sovellettavat säännökset

Hallintokantelun käsittelyyn sovelletaan hallintolakia. Hallintolain 53 b §:n 1 momentin mukaan valvova viranomainen ryhtyy niihin toimenpiteisiin, joihin se hallintokantelun perusteella katsoo olevan aihetta.

Hallintolain 53 b §:n 2 momentin mukaan hallintokantelua käsiteltäessä on noudatettava hyvän hallinnon perusteita ja turvattava niiden henkilöiden oikeudet, joita asia välittömästi koskee.

Oikaisuvaatimusmenettely

Kuntalain 134.1 §:n mukaan lautakunnan päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 134.2 §:n mukaan oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Oikaisuvaatimus on käsiteltävä kiireellisenä.

Kuntalain 141.3 §:n mukaan päätökseen, josta ei saa tehdä oikaisuvaatimusta on liitettävä ilmoitus muutoksenhakukiellosta. Ilmoituksessa on mainittava mihin säännökseen kielto perustuu.

Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Oikaisuvaatimuksen käsittely

Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen käsittelyssä on sen vireilletulosta sen ratkaisuun kulunut noin neljä kuukautta.

Hallituksen esityksen (HE 226/2009 vp, s. 58) mukaan se, että oikaisuvaatimusasiat käsitellään kiireellisinä, on keskeistä koko oikaisuvaatimusjärjestelmän toimivuudelle ja uskottavuudelle. Siksi asiasta on pidetty perusteltuna ehdottaa säädettäväksi hallintolaissa yleissääntelyn tasoisesti. Olisi tärkeää, että viranomaiset näkevät roolinsa oikaisuvaatimusasioiden ratkaisemisessa näistä lähtökohdista ja että ne kantavat osaltaan vastuuta siitä, millä tavalla tämä järjestelmä toimii käytännössä. Luonnollisesti kiireellisyyttä olisi syytä arvioida kunkin tapauksen erityispiirteiden valossa.

Asiassa saadun selvityksen mukaan oikaisuvaatimusta ei ole sen vireilletultua välittömästi ryhdytty valmistelemaan, mikä on johtunut inhimillisestä erehdyksestä asian käsittelyssä kaupungin sähköisessä asianhallintajärjestelmässä Ahjossa.

Kaupungin asianhallintajärjestelmä Ahjossa toisen henkilön tekemä 12.12.2022 päivätty oikaisuvaatimus koskien kaupunginhallituksen samaista päätöstä 15.11.2022 § 635 on ohjattu kaupunkiympäristö toimialan lakipalvelut -yksikön päällikön asianohjaukseen. Kyseisen oikaisuvaatimuksen tehnyt henkilö on peruuttanut oikaisuvaatimuksensa 13.12.2022 päivätyllä peruutuksella. Yksikön päällikkö on 14.12.2022 sähköpostitse ilmoittanut oikaisuvaatimuksesta ja sen peruutuksesta asian valmistelijoille, liikenne- ja katusuunnittelupäällikölle ja yksikön kahdelle lakimiehelle. Yksikön päällikkö on ilmoittanut samassa sähköpostissa valmistelijoille, että hän tulee lähettämään ko. oikaisuvaatimusasian Ahjossa suljettavaksi.

Kaupungin kirjaamo on 15.12.2022 Ahjossa kirjannut samalle diaarinumerolle (HEL 2022-011847) uuden oikaisuvaatimuksen, joka on tehty hallintokantelun tekijän toimesta. Lakipalvelut -yksikön päällikkö ei ollut huomannut, että asialle oli tullut uusi, toisen henkilön tekemä oikaisuvaatimus. Hallintokantelun tekijän oikaisuvaatimus ei ollut tullut yksikön päällikön asianohjausjonoon asianohjauksen kautta. Oikaisuvaatimuksen kirjaamisesta asialle ei ollut tullut myöskään herätettä yksikön päällikön sähköpostiin. Yksikön päällikkö oli 23.12.2022 lähettänyt muutoksenhakuasian Ahjossa suljettavaksi.

Hallintokantelun tekijä on sähköpostitse 31.3.2023 pyytänyt oikaisuvaatimuksen käsittelyä. Toimialalla on lähdetty 3.4.2023 selvittämään sitä, missä oikaisuvaatimuksen käsittely on valmistelussa toimialalla. Tässä vaiheessa oli selvinnyt, että oikaisuvaatimus ei ole tullut asianohjauksen kautta, vaan asia on päättyneissä käsittelyissä, ilman että asiaa olisi ohjattu valmistelijalle valmisteltavaksi. Oikaisuvaatimusasia on tämän jälkeen otettu heti valmisteluun kaupunkiympäristön toimialalla ja sitä koskeva päätösesitys on tämän jälkeen viety käsiteltäväksi heti seuraavaan kaupunkiympäristölautakunnan kokoukseen 18.4.2023.

Oikaisuvaatimuksen valmistelun yhteydessä oli huomattu, että oikaisuvaatimuksen kohteena olleessa päätöksessä oli ollut virheellinen muutoksenhakuohje. Lakipalvelut oli käsitellyt asiaa 5.4.2023 kokouksessaan ja 6.4.2023 hallintopäällikölle oli annettu selvitys mm. virheellisestä muutoksenhakuohjeistuksesta. Tämän tiedon saatuaan hallintopäällikkö oli soittanut oikaisuvaatimuksen tekijälle samana päivänä 6.4.2023.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on lähestynyt sähköpostitse asiassa useita kertoja ja hänelle on annettu useita sähköpostivastauksia.

Virheellinen oikaisuvaatimusohjeistus on jäänyt päätöstekstille inhimillisen virheen takia. Asia on ensimmäistä kertaa ollut esillä kaupunkiympäristötoimialan listapalaverissa 26.10.2022. Listapalaverissa oli katsottu, että päätöstekstiä tulee korjata, sillä se ei sisällöltään vastannut sitä, mistä lautakunnalla on toimivalta päättää. Asiassa oli sovittu tuolloin, että valmistelussa muutetaan päätöstekstiä siten, että se vastaa lautakunnan toimivaltaa. Hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunkiympäristölautakunta päättää yleis- ja asemakaavoituksen, liikenne- ja katusuunnittelun sekä muun maankäytön ohjaamisesta. Valmistelussa päätöstekstiä oli muutettu, mutta inhimillisestä syystä oikaisuvaatimusohjeistusta ei ollut huomattu muuttaa.

Asian liittyvistä toimenpiteistä

Kantelija katsoo, että kaupunki on tosiallisesti ryhtynyt mittaviin kustannuksia aiheuttavaan täytäntöönpanoon jo valmisteluksi väitetyn päätöksen perusteella ja että viranhaltijapäätös liikennejärjestelyistä on tehty vasta näiden täytäntöönpanotoimien jälkeen. Asiassa saadun selvityksen mukaan kaupunkiympäristölautakunta oli päättänyt, että Esplanadeille ja niihin liittyville kaduille valmistellaan liikennejärjestelyiden ja katuympäristön kokeilu. Myöhempi liikennejärjestelyjä koskeva viranhaltijapäätös edellytti liikennejärjestelyiden ja muiden toimintojen tarkan suunnittelun, mikä on vaatinut tarvittavan ajan ja kustannukset. Hallintolain mukainen päätösten valmistelu ja siihen liittyvä selvittäminen aiheuttavat yleensä kustannuksia. Ennen viranhaltijapäätöstä on lisäksi tehty vähäisiä valmistelun luonteisia toimenpiteitä, kuten viety etukäteen alueelle aitoja ja tiedotettu ajoneuvojen tulevasta siirtämisestä. Kaupunki on myös viestinyt tulevista toimenpiteistä etukäteen. Kaupunki on aloittanut varsinaiset liikennejärjestelypäätöksen mukaiset päätöksen täytäntöönpanotoimet ko. kaduilla vasta päätöksen teon jälkeen.

Muihin kantelijan tekemiin väittämiin on vastattu oikaisuvaatimuksen yhteydessä.

Toimivalta

Hallintolain 53 a §:n mukaan viranomaisen, siihen palvelussuhteessa olevan velvollisuuden täyttämättä jättämisestä voi jokainen tehdä hallintokantelun toimintaa valvovalle viranomaiselle. Kantelun kohteena on kaupunkiympäristön toimialan ylempien viranhaltijoiden sekä lisäksi kaupungin kirjaamon toiminta. Helsingin kaupungin hallintosäännön 5 luvun 2 §:n mukaan kansliapäällikkö johtaa keskushallintoa ja on toimialajohtajien esihenkilö.

Detta beslut publicerades 04.07.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Hallintolaki 53 d §

Stäng

Mer information fås av

Greta Hämäläinen, kaupunginasiamies, puhelin: 09 310 37921

greta.hamalainen@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Antti Peltonen
hallintopäällikkö