Talousarvion toteutumisennusteet vuonna 2023, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Talousarvion 2023 ensimmäinen toteutumisennuste
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti merkitä tiedoksi vuoden 2023 talousarvion ensimmäisen toteutumisennusteen.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli talous- ja suunnittelupäällikkö Tero Vuontisjärvi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginkanslian talousarvion toteutumisennusteista antaman ohjeen mukaan toimialat tekevät vuonna 2023 kolme ennustetta, joista tämä on ensimmäinen.
Kanslian ohjeen mukaan toteutumisennusteet on annettava lautakunnalle tiedoksi. Lautakuntien on ryhdyttävä toimenpiteisiin, mikäli talousarvio ei ole toteutumassa. Tämä toteutumisennuste ei sisällä ehdotuksia toimenpiteiksi.
Toimialan käyttötalouden talousarvio on jakaantunut kolmeksi kaupunginvaltuustoon nähden erikseen sitovaksi talousarviokohdaksi vuodesta 2023 alkaen. Kaupunginvaltuustoon erikseen sitovia menoeriä ovat kaupungin itse tuottamien palvelujen menot, sotepe-menot ja muu ulkoinen rahoitus sekä avustukset ja korvaukset muille kasvatus- ja koulutuspalvelujen tuottajille. Siksi myös perustelut on eritelty vastaavalla jaolla.
Ennuste ei enää sisällä strategian toimeenpanoon liittyvää arviointia, koska kaupunginvaltuusto arvioi sitä erikseen kesällä 2023.
Käyttötalous
Tulot
Toimialan tulojen ennustetaan ylittävän talousarvion 15,1 miljoonalla eurolla. Ylitys tapahtuu talousarviokohdassa sotepelle tuotetut palvelut ja muu ulkoisesti rahoitettu toiminta, jonka tulot kasvavat ennakoidusta talousarvion ulkopuolisesta rahoituksesta johtuen.
Kaupungin tuottamat palvelut
Talousarviokohdan kaupungin tuottamat palvelut tulojen ennustetaan pienenevän 2,9 miljoonalla johtuen varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen tulorajojen valtakunnallisesta korottamisesta.
Sotepelle tuotetut palvelut ja muu ulkoisesti rahoitettu toiminta
Talousarviokohdan sotepelle tuotetut palvelut ja muu ulkoisesti rahoitettu toiminta tulot kasvavat 18,0 miljoonalla eurolla, mikä johtuu ulkopuolisen hankerahoituksen tuloista, joita kertyy arviolta 22,1 miljoonaa euroa ja jotka eivät sisälly talousarvioon sekä sotepelle tuotettujen palveluiden tulojen vähenemisestä 4,1 miljoonalla eurolla. Sotepe-tulojen alitus on selvitetty tarkemmin menoennusteessa. Talousarviokohta on nettobudjetoitu, eli menot eivät voi ylittää tuloja.
Avustukset ja korvaukset
Talousarviokohtaan ei ole ennakoitu menoja
Menot
Menojen ennakoidaan ylittävän talousarvion 50,5 miljoonalla eurolla. Tästä ylityksestä pääosa eli runsas 29 miljoonaa euroa kertyy kaupungin tuottamissa palveluissa johtuen lähinnä talousarviossa ennakoitua suuremmista sopimuspalkantarkistuksista. Lisäksi ylitystä syntyy talousarviokohdassa sotepelle tuotetut palvelut ja muu ulkoisesti rahoitettu toiminta johtuen ulkoisen rahoituksen käytöstä.
Kaupungin tuottamat palvelut
Talousarvionkohdan kaupungin tuottamat palvelut menojen ennustetaan ylittyvän 29,3 miljoonalla eurolla talousarvioon verrattuna. Menoja kasvattavat erityisesti talousarvioon sisältymättömät palkankorotukset, jotka ylittävät varauksen arviolta 20,6 miljoonalla eurolla. Tästä kaupungin vuoden 2023 palkkakehitysohjelman osuus on arviolta 3,9 miljoonaa euroa, joka siirretään kaupunginhallituksen käyttövaroista toimialalle.
Lisäksi kuluja kasvattavat 5,6 miljoona euroa perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan kulujen siirto tähän talousarviokohtaan. Muita ylityspaineita kohonneesta inflaatiosta aiheutuneet kasvaneet sähkö- ja kuljetuskulut (1,8 miljoonaa euroa) sekä DigiHelsingin kulujen kasvu (1,3 miljoonaa euroa). Edellä mainittujen lisäksi ruoka- ja siivouspalveluiden kuluihin kohdistuu hintatason noususta johtuvaa merkittävää nousupainetta.
Toimiala arvioi, että kohonneesta inflaatiosta edellä kuvatut ylityspaineet pystytään kattamaan toimialan talousarviosta ilman palvelutoiminnan sopeuttamista.
Sotepelle tuotetut palvelut ja muu ulkoisesti rahoitettu toiminta
Talousarviokohdan sotepelle tuotetut palvelut ja muu ulkoisesti rahoitettu toiminta kulut ylittävät talousarvion 18,0 miljoonalla eurolla. Ylitys johtuu pääosin ulkopuolista hankerahoitusta vastaavista kuluista, joita arvioidaan kertyvän 22,1 miljoonaa euroa. Lisämenoja syntyy myös opiskeluhuollon lakisääteisen mitoituksen aiheuttamista henkilöstökuluista 2 miljoonaa euroa sekä talousarvioon sisältymättömistä palkankorotuksista 0,4 miljoonaa euroa. Menoylitystä vähentää se, että kaskon ja sotepen kustannustenjako on tarkentunut talousarvion hyväksymisen jälkeen. Edellä ennakoidulla tavalla tähän talousarviokohtaan ennakoiduista menoista tullaan maksamaan noin 6 miljoonaa euroa talousarviokohdasta kaupungin tuottamat palvelut.
Avustukset ja korvaukset
Talousarviokohta korvaukset ja avustukset ennustetaan ylittävän talousarvion 3,2 miljoonalla eurolla. Ylitys johtuu yksityisen Rudolf Steiner-koulun vuokrakuluista (1,5 miljoonaa euroa) ja kasvaneista kotikuntakorvuksista ja avustuksista (1,7 miljoonaa euroa). Rudolf Steiner-koulun vuokrat siirtyivät toimialan maksettaviksi kaupunginhallituksen hyväksymän Koulutalo Oy-järjestelyn myötä syksystä 2022. Lisämenoa ei ole vielä huomioitu vuoden 2023 talousarviossa.
Kaupunginhallituksen erillismääräraha koronasta toipumiseen
Kaupunginhallitus on myöntänyt toimialalle yhteensä 17 miljoonaa euroa vuosiksi 2022-2023 koronasta toipumisen edellyttämiin toimenpiteisiin.
Määräraha on kaupunginhallituksen käyttövaroissa. Tätä määrärahaa käytettiin 31.12.22 mennessä 6,7 miljoonaa euroa. Määrärahan käyttöä on jatkettu suunnitelmien mukaisesti vuonna 2023. Palkkojen kirjautumisen vaikeuksien vuoksi määrärahan käytöstä ei ole vielä toteumaa vuonna 2023.
Sitovat tavoitteet
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ennustaa, että toimialan sitova tavoite ” Parannetaan mielen hyvinvoinnin varhaista tukea lasten ja nuorten arjessa” toteutuu. Molempien mittareiden ennustetaan toteutuvan.
Toisen sitovan tavoitteen ” Parannetaan henkilöstö veto- ja pitovoimaa ja työoloja yhdessä” ennustetaan myös toteutuvan.
Kaupunkiyhteisen toiminnallisten tavoitteiden sekä hyte-tavoitteen ennustetaan toteutuvan.
Määrä- ja taloustavoitteet
Suomenkielisessä perusopetuksessa ennustetaan noin 130 oppilaan ylitystä talousarvioon. Varhaiskasvatuksessa lasten määrän ennustetaan olevan 140 lasta vähemmän kuin talousarviossa. Tämän lisäksi kotihoidon tuella olevien lasten määrän ennustetaan alittavan talousarvion 150 lapsella. Lukiokoulutuksen opiskelijamäärän ennustetaan vastaavasti alittavan talousarvion 110 opiskelijalla.
Ammatillisen koulutuksen opiskelijavuosimäärän ennustetaan ylittävän talousarvion 800 opiskelijavuodella johtuen valtion myöntämästä lisäjärjestämisluvasta.
Tuottavuus ja yksikkökustannukset
Tuottavuusindeksillä mitaten toimialan tuottavuus jää alle talousarviotavoitteen. Tämä johtuu hintatason talousarviossa ennakoitua suuremmasta kasvusta sekä palkoissa että muissa menoissa. .
Tuottavuusindeksi mittaa toimialan yksikkökustannusten eli kasvatuksen ja koulutuksen palveluiden järjestämisen kustannuksia lasta ja nuorta kohden yleiseen hintatason nousuun. Näin ollen myös yksikkökustannukset ylittävät talousarviossa ennakoidun tason. Tuottavuusarvio tulee paranemaan, kun valtio tarkistaa hintatason nousuarvioitaan.
Riskit
Henkilöstön saatavuuspula ja nykyisen henkilöstön pitovoiman kehitys ovat toimialan merkittävimpiä riskitekijöitä.
Henkilöstöpula ja henkilöstön vaihtuvuus vaikeuttavat kasvatuksen ja koulutuksen palveluiden tuottamista ja strategisten sekä toiminnallisten tavoitteiden saavuttamista. Kokemuksen ja osaamisen puute kuormittavat uusia työntekijöitä ja huoli työn määrästä jo olemassa olevaa henkilöstöä.
Henkilöstöpulaa on eniten varhaiskasvatuksen sekä oppilashuollon henkilöstössä.
Kannustuspalkkioiden käyttöä jatketaan ja tehostetaan. Varhaiskasvatuksessa tuetaan edelleen vuosien 2023–2024 aikana henkilöstön pätevöitymistä varhaiskasvatuksen opettajaksi. Lisäksi tavoitteena on lisätä varhaiskasvatuksen sosionomien määrää tukemalla henkilöstön pätevöitymistä sosionomin tehtävään. Oppisopimuskoulutuksen kautta pätevöityvien varhaiskasvatuksen lastenhoitajien määrää pyritään nostamaan ja varhaiskasvatuksen opettajien pätevöitymistä varhaiskasvatuksen erityisopettajaksi tuetaan edelleen.
Peruskoulun luokanopettajia tuetaan palkallisella virkavapaalla heidän suorittaessaan erillisiä erityisopettajan opintoja. Pätevöitymiskoulutusten tukemista tarkastellaan myös muiden ryhmien osalta.
Lisäksi tehostetaan yhteistyötä, harjoittelukäytäntöjä sekä viestintää yliopistojen kanssa, osallistutaan laajemmin rekrytointitapahtumiin sekä suunnataan markkinointia kattavammin myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.
Alueellisen segregaation kasvu tuottaa haasteen koulujen yhdenvertaiselle kehitykselle. Alueiden sekä koulujen leimautumisesta voi syntyä mainehaittoja ja vetovoimaisuuden laskua.
Opiskelijoiden moninaistuvien tuen tarpeiden määrä ja mielenterveyshaasteiden kasvu yhdessä alueiden erilaistumiskehityksen kanssa sekä haasteet opiskelijoiden tukipalveluiden tuottamisessa muodostavat riskin sekä henkilöstön että oppijoiden hyvinvoinnille ja turvallisuudelle.
Tietojärjestelmien toimivuus sekä tiedon luotettavuus ovat merkittäviä riskitekijöitä sekä toimialan johtamiselle ja kehittämiselle että palvelutuotannolle. Opiskelija- asiakas- ja henkilöstötietojärjestelmien tiedon oikeellisuus ja käytettävyyden heikkeneminen ovat riski niin toimialan palvelutuotannolle kuin tukipalveluillekin.
Toimialan palvelutuottajien kustannustason nousupaineet ovat riski toimialan kulujen kehitykselle. Kohonneet rakennuskustannukset nostavat toimialan vuokrakustannuksia.
Ennusteen edellyttämät toimenpiteet
Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan lautakunnan tulee ryhtyä toimenpiteisiin, mikäli talousarvio ei ole toteutumassa.
Toimialan merkittävimmät ylityspaineet liittyvät sopimuspalkantarkistuksiin ja ulkoisen rahoituksen käyttöön. Lisäksi ylityspainetta aiheuttavat lähinnä hintatason talousarviossa ennakoitua suurempi yleinen nousu sekä Rudolf Steiner-koulun vuokrien maksu, johon ei ole talousarviossa varauduttu.
Ulkoinen rahoitus ja Rudolf Steiner-koulun vuokra ovat teknisiä ylityksiä. Ulkoinen rahoitus tulee kaupungille talousarvion ulkopuolisina tuloina ja Rudolf Steiner-koulun vuokra on sovittu katettavaksi kaupungin kokonaisrahoituksesta.
Sopimuspalkankorotusten osalta kaupunki tekee toimenpidepäätöksiä vasta välitilinpäätöksen ja toisen toteutumisennusteen perusteella elokuussa. Myös hintatason nousun osalta on perusteltua tehdä mahdollisia toimenpidepäätöksiä vasta toisen ennusteen perusteella. Näin ollen tämä ensimmäinen toteutumisennuste ei edellytä lautakunnalta toimenpiteitä.
Detta beslut publicerades 16.05.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 80295