Hankinta, Saukonkanavan rakentaminen 3. vaihe, Saukonlaiturin rakentaminen, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-005600
Ärendet har nyare handläggningar
§ 36

Saukonkanava, 3. vaihe ja Saukonlaiturin rakentaminen, kokonaisurakka, muutostyötilaus, 4 514 390,33 euroa

Sektorchef

Päätös

Toimialajohtaja päätti hyväksyä Saukonkanava, 3. vaihe ja Saukonlaiturin rakentaminen, kokonaisurakan muutostyön GRK Suomi Oy:n muutostyötarjouksen nro 15B mukaisesti 4 514 390,33 euron arvonlisäverottomaan hintaan.

Lisäksi toimialajohtaja päätti oikeuttaa alueellisen rakennuttamisen yksikön päällikön tilaamaan edellä mainitun muutostyön.

Päätöksen perustelut

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti 15.6.2023 § 65 hyväksyä GRK Suomi Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että GRK Suomi Oy:n kanssa tehdään Saukonkanava, 3. vaihe ja Saukonlaiturin rakentaminen, kokonaisurakkaa koskeva hankintasopimus. Hankinnan arvo on 6 497160,35 euroa (alv 0 %).

Urakan kokonaishinta sisältää sidottuja määriä. Jos toteutuneet määrät ylittävät sidotut määrät, niin tilaaja maksaa ylimenevän määrän sopimukseen sisältyvän yksikköhintaluettelon mukaisilla yksikköhinnoilla. Vastaavasti jos toteutuneet määrät alitavat sidotut määrät, niin urakoitsija hyvittää toteuttamatta jääneet määrät.

Urakan tarjouspyynnössä on kahden työsuoritteen, porapaalujen RD320/12,5 ja kallioankkureiden GEWPLUS d63,5, sidotut määrät olleet selkeästi liian pieniä. Tilaajan käsityksen mukaan GRK Suomi Oy:n sidottujen määrien yksikköhintaluettelossa porapaalulle RD320/12,5 ja kallioankkurille GEWPLUS d63,5 antamat yksikköhinnat ovat selvästi markkinahintaa korkeammat ja poikkeavat merkittävästi muiden urakoitsijoiden tarjouksissaan antamista yksikköhinnoista. Porapaalujen sidotun määrän muutos aiheuttaisi noin 4,8 miljoonan euron muutoksen ja kallioankkureiden määrän muutos noin 1,2 miljoonan euron muutoksen, mikäli määrämuutos korvattaisiin täysimääräisesti urakoitsijan antamilla urakkasopimuksen yksikköhinnoilla. Tarjouskilpailussa toiseksi tulleen tarjoajan antamilla yksikköhinnoilla vastaavien määrämuutosten kustannusvaikutus olisi ollut yhteensä vain noin 0,7 miljoonaa euroa.

Tilaaja on havaittuaan tarjouspyynnön virheen ja ylisuuret yksikköhinnat reklamoinut GRK Suomi Oy:tä asiassa 30.1.2024. Tilaajan käsityksen mukaan GRK Suomi Oy:n yksikköhintojen hinnoittelusta on yksiselitteisesti pääteltävissä, että urakoitsija on havainnut tarjouspyyntöasiakirjoissa olleen virheen ja käyttänyt sitä hyväkseen urakkatarjousta antaessaan. Urakoitsijan olisi tullut selvittää urakkaohjelman sidottuihin määriin liittyvä epäselvyys tilaajan kanssa ennen tarjouksen jättämistä.

Tilaaja on katsonut, että urakkasopimuksessa sovitut porapaalujen RD320/12,5 ja kallioankkureiden GEWPLUS d63,5 yksikköhinnat eivät sido tilaajaa ja että urakkasopimus on siltä osin pätemätön ja kohtuuton. Tilaaja on reklamaatiossaan vedonnut oikeustoimilain 32, 33 ja 36 §:iin.

Tilaajan näkemyksen mukaan GRK Suomi Oy on syyllistynyt illojaaliin toimintaan sopimuskumppania, Helsingin kaupunkia, kohtaan, kun se on jättänyt kertomatta selkeästi tarjouslaskentavaiheessa havaitsemastaan sidottujen määrien virheestä tarjouspyynnössä. Mikäli GRK Suomi Oy olisi ilmoittanut virheestä tarjouslaskentavaiheessa ja sidottujen äärien virhe olisi korjattu, ei GRK Suomi Oy olisi tarjoamillaan yksikköhinnoilla voittanut tarjouskilpailua ja siten se ei olisi tullut valituksi sopimuskumppaniksi.

Sidottujen määrien muutoksista on käyty keväällä 2024 neuvotteluja tilaajan ja urakoitsijan välillä. Tilaaja on 1.3.2024 tehnyt urakoitsijalle sovintoesityksen, jossa se on vaatinut noin 1,85 miljoonan euron hyvitystä urakkasopimuksen mukaiseen sidottujen määrien noin 5,7 miljoonan muutoshintaan nähden (liite 1). Vaadittu hyvitys perustuu urakkatarjousten kokonaistaloudelliseen edullisuuteen ja siihen, että tilaajan näkemyksen mukaan GRK Suomi Oy:n tulisi edelleen olla kokonaistaloudellisesti edullisin toimittaja muihin tarjouksen jättäneisiin urakoitsijoihin nähden (liite 2).

GRK Suomi Oy:n muutostyötarjouksen nro 15B mukaisesti 1 850 016,44 euron summa jää tilaajan toimesta riidanalaiseksi. Menettely on käyty läpi tilaajan, kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelujen sekä kanslian oikeuspalvelujen kanssa.

Mikäli riita päätyy oikeuskäsittelyyn, katsoo tilaaja, että se ei sitoudu tämän päätöksen mukaiseen 1,85 miljoonan euron hyvitysvaateeseen, vaan tulee vaatimaan oikeudessa porapaalujen RD320/12,5 ja kallioankkureiden GEWPLUS d63,5 sidottujen määrien muutoksen osalta niiden korvaamista normaaliin markkinahintaan.

Kaupunkiympäristölautakunta on 19.12.2023 § 700 päättänyt siirtää toimivaltaa julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 41 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa sekä 136 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa siten, että hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä). Toimialajohtaja voi päättää edellä mainituista lisätilauksista ja sopimusmuutoksista myös niissä tapauksissa, joissa päätösvalta lisätöiden yhteenlasketun arvon perusteella kuuluisi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle.

Nyt ja aikaisemmin tilatut muutostyöt ovat yhteisarvoltaan arvonlisäverottomana 5 535 847,56 euroa.

Työn kokonaiskustannukset 12 033 007,91 euroa ylittää laaditun kustannusarvion 10 320 355,97 euroa noin 16,6 %.

Detta beslut publicerades 09.07.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Tomi Laine, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39762

tomi.m.laine@hel.fi

Beslutsfattare

Mikko Ravantti
vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Bilagor

1. GRK Suomi Oy:n muutostyötarjous 25.6.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Urakkahintojen ja sidottujen määrien kustannusvaikutuksen vertailutaulukko 8.7.2024
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.