Vuokraus, vuokrasopimuksen jatkaminen, Eteläinen Rautatiekatu 14b, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2023-005697
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 52 §

Vuokraus, vuokrasopimuksen jatkaminen, Eteläinen Rautatiekatu 14b, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti

A
jatkovuokrata 21.4.2023 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Eteläinen Rautatiekatu 14b sijaitsevan, yhteensä 850,5 m² laajuisen päiväkotitilan Asunto Oy Eteläinen Rautatiekatu 14b:lta kasvatuksen ja koulutuksen toimialan varhaiskasvatuksen käyttöön 15 vuodeksi siten, että arvonlisäveroton tilavuokra on yhteensä enintään 3 510 000 euroa (elinkustannusindeksi 1/23).

B
oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 1:n päällikön
allekirjoittamaan Asunto Oy Eteläinen Rautatiekatu 14b:n kanssa liitteen 3 mukaisen jatkovuokrasopimuksen sekä tekemään jatkovuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Tarve

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ei ole luopumassa ko. tilasta, koska päiväkotitila tarvitaan jatkossakin pysyvänä osana palveluverkkoa Helsingin keskustan alueella.

Vuokrattavat tilat

Tarkoitus on jatkovuokrata osoitteessa Eteläinen Rautatiekatu 14b:ssa sijaitseva, 850,5 htm² laajuinen päiväkotitila Asunto Oy Eteläinen Rautatiekatu 14b:ltä.

Päiväkotitila on ollut vuokrattuna Helsingin kaupungille vuodesta 2013, jolloin As. Oy osti tilan Helsingin kaupungilta.

Vuokraus ulkoiselta toimijalta

Nykyinen vuokrasopimus umpeutuu 31.12.2023. Sitä on tarkoitus jatkaa uudella, määräaikaisella vuokrasopimuksella 31.12.2038 saakka.

Tilojen nykyinen tilavuokra on 19,41 euroa/htm²/kk. Jatkettavan vuokrasopimuksen uusi tilavuokra on 22,90 euroa/htm² (850,5 m²). Kuukausivuokra sisältää laskennalliset hoito- ja tontinvuokravastikkeet, yhteensä 8,30 euroa /m²/kk sekä tilojen käytönaikaisen ylläpidon vuokrasopimusluonnoksen liitteenä olevan vastuunjakotaulukon mukaisesti.

Vuokranantaja tekee tiloissa kustannuksellaan vuokrasopimuksen liitteen 3 mukaiset ylläpitokorjaukset.

Kohteen tilavuokra tarkastetaan vuosittain, elinkustannusindeksin mukaisesti, ensimmäinen korotus on 1.1.2024.

Muut kustannukset

Tiloihin ei tehdä käyttäjän osalta muutoksia, jotka aiheuttaisivat investointikustannuksia kaupungille.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan omistajalle maksamasta tilavuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta ja yleiskustannuksesta.

Nykyinen tilakustannus käyttäjälle on 20,53 euroa/htm²/kk, josta tilavuokran osuus on 19,41 euroa/htm²/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 0,45 euroa/htm²/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm²/kk.

Jatkovuokrakauden tilakustannus käyttäjälle on 25,06 euroa/htm²/kk, josta tilavuokran osuus on 22,90 euroa/htm²/kk (elinkustannusindeksi 1/23), kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 1,49 euroa/htm²/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm²/kk.

Lausunnot

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan lausuntoa ei tarvita, koska kyseessä on jatkovuokraus, jossa tilanne ei ole oleellisesti muuttunut.

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Päiväkotitila on jo käytössä.

Vuokranantaja tekee vuokrasopimuksen liitteen 3 mukaiset ylläpitokorjaukset kesällä -23 sovittaen ne päiväkodin toimintaan ja kesätaukoon.

Rahoitus ja toteutus

Tilan omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Rakennuksen ylläpidosta vastaa vuokranantaja ja piha-alueen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelu vastuunjakotaulukon mukaan.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan sekä kaupunginhallituksen 18.9.2017 § 865 päätöksen perusteella kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on toimivaltainen päättämään liikehuoneiston vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen tai enintään yhden vuoden irtisanomisajalla toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 milj. euroa.

Stäng

Detta beslut publicerades 06.06.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

tekninen johtaja
Kari Pudas

Mer information fås av

Harriet Andersson, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32429

harriet.andersson@hel.fi

Päivi Etelämäki, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31871

paivi.etelamaki@hel.fi

Bilagor

2. Hankesuunnitelman liitteet
3. Jatkovuokrasopimus ja vastuunjakotaulukko

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.