Tarkastuslautakunnan vuoden 2023 arviointikertomus ja arviointisuunnitelma 2023
- Helsingfors stadsstyrelse 46/02.12.2024
- Helsingfors stadsstyrelse 44/25.11.2024
- Helsingfors stadsfullmäktige 11/19.06.2024
- Revisionsnämnden 9/04.06.2024
- Stadsmiljönämnden 18/28.05.2024
- Helsingfors stadsstyrelse 23/27.05.2024
- Stadsmiljönämnden 17/21.05.2024
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 10/21.05.2024
- Helsingfors stadsstyrelse 21/20.05.2024
- Nämnden för fostran och utbildning 8/14.05.2024
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 9/14.05.2024
- Kultur- och fritidsnämnden 9/14.05.2024
- Revisionsnämnden 7/16.04.2024
- Revisionsnämnden 6/09.04.2024
- Revisionsnämnden 10/12.09.2023
- Revisionsnämnden 8/09.05.2023
Utvärderingsberättelsen och revisionsberättelsen för år 2023 och ansvarsfrihet för året 2023
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade att
- anteckna revisionsnämndens utvärderingsberättelse för år 2023 och de utlåtanden som stadsstyrelsen och vederbörande nämnder gett om denna
- uppmana stadsstyrelsen att före utgången av december 2024 förelägga fullmäktige en utredning om vilka åtgärder de personer som ansvarar för verksamheten och de redovisningsskyldiga har vidtagit med anledning av utvärderingsberättelsen
- anteckna revisionsberättelsen 2023
- godkänna bokslutet utifrån uppgifterna i revisionsberättelsen
- bevilja de redovisningsskyldiga som handhaft stadens förvaltning och ekonomi ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023 på basis av det som i revisionsberättelsen anges om bokslutets godtagbarhet.
Behandling
På förslag av ordföranden godkände stadsfullmäktige en handläggningsordning enligt vilken ärendena 6 och 7 på föredragningslistan behandlades tillsammans.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Enligt 121 § i kommunallagen (410/2015) ska revisionsnämnden bereda de ärenden som gäller granskningen av förvaltningen och ekonomin och som fullmäktige ska fatta beslut om samt bedöma huruvida de mål för verksamheten och ekonomin som fullmäktige satt upp har nåtts i kommunen och kommunkoncernen och huruvida verksamheten är ordnad på ett resultatrikt och ändamålsenligt sätt. Nämnden ska ge fullmäktige en revisionsberättelse för respektive år, i vilken resultaten av bedömningen framförs. Utvärderingsberättelsen ska behandlas i fullmäktige i samband med bokslutet.
Helsingfors stads bokslut 2023 behandlas i fullmäktige 19.6.2024. På samma sammanträde behandlas revisionsberättelsen för år 2023 som stadens revisor har tagit fram och revisionsnämndens utvärderingsberättelse och de utlåtanden som stadsstyrelsen och nämnderna gett om denna. Dessutom beslutar fullmäktige på sammanträdet utifrån revisionsnämndens förslag om beviljandet av ansvarsfrihet för redovisningsskyldiga för räkenskapsåret 2023.
Utvärderingsberättelse 2023
Revisionsnämndens två sektioner har i samverkan med revisionskontoret berett en utvärderingsberättelse av utvärderingstemana som ingår i 2023 års utvärderingsplan. Nämnden godkände utvärderingsberättelsen 16.4.2024. Utvärderingsberättelsen utgör bilaga till detta ärende.
Revisionsnämnden har i enlighet med 21 kap. 2 § i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad anmodat stadsstyrelsen och nämnderna i fråga att före 28.5.2024 ge utlåtande om utvärderingsberättelsen. Utlåtandena utgör bilaga till detta ärende.
Revisionsnämnden har dessutom föreslagit att stadsfullmäktige ska uppmana stadsstyrelsen att före utgången av december förelägga fullmäktige en utredning om vilka åtgärder de personer som ansvarar för verksamheten och de redovisningsskyldiga har vidtagit med anledning av utvärderingsberättelsen. Förfarandet motsvarar bestämmelsen i 121 § i kommunallagen, enligt vilken stadsstyrelsen bör ge fullmäktige ett utlåtande om de åtgärder som utvärderingsberättelsen föranleder.
Revisionsberättelse
Enligt kommunallagen ska revisorn granska om kommunens förvaltning har skötts enligt lag och fullmäktiges beslut, om kommunens bokslut och det därtill hörande koncernbokslutet ger en riktig och tillräcklig bild av kommunens resultat, ekonomiska ställning, finansiering och verksamhet enligt bestämmelserna och föreskrifterna om upprättande av bokslut, och om uppgifterna om grunderna för statsandelarna är riktiga. Revisorn ska dessutom kontrollera att kommunens interna kontroll och riskhantering samt koncernövervakningen har ordnats på behörigt sätt.
KPMG Oy Ab, som är revisor för Helsingfors stad, har förelagt revisionsnämnden en revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023. Revisionsberättelsen är ställd till stadsfullmäktige och den undertecknades 30.4.2024 av ansvarige revisorn Jorma Nurkkala, OFR, CGR. Revisionsberättelsen utgör bilaga till detta ärende.
Revisorn relaterade revisionsberättelsen för revisionsnämnden vid sammanträdet 14.5.2024. Revisorn föreslår i revisionsberättelsen att bokslutet ska godkännas och de redovisningsskyldiga ska beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret. Redovisningsskyldiga är med stöd av 125 § i kommunallagen medlemmarna i organen och de ledande tjänsteinnehavarna inom organens uppgiftsområde. Stadsfullmäktige godkände förteckningen över redovisningsskyldiga vid Helsingfors stad på sitt sammanträde 22.9.2021. En uppdaterad förteckning offentliggörs årligen i budgeten och bokslutet godkända av stadsfullmäktige.
Revisorn har utöver revisionsberättelsen gett en sammandragsrapport daterad 26.4.2024 om revisionen rörande räkenskapsåret 2024. Rapporten har på begäran av revisorn sänts från revisionskontoret bland annat till stadens ledning, till sektorernas ledning och till förvaltnings- och ekonomicheferna. Revisorn relaterade sammandragsrapporten för revisionsnämnden vid sammanträdet 14.5.2024. Sammandragsrapporten utgör bilaga till detta ärende.
Tarkastuslautakunta 04.06.2024 § 53
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että tämä päättäisi:
- | merkitä tiedoksi tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen vuodelle 2023 ja siitä saadut kaupunginhallituksen sekä asianomaisten lautakuntien lausunnot, |
- | kehottaa kaupunginhallitusta antamaan joulukuun 2024 loppuun mennessä valtuustolle selvityksen siitä, mihin toimenpiteisiin toiminnasta vastaavat henkilöt ja tilivelvolliset ovat ryhtyneet arviointikertomuksen johdosta, |
- | merkitä tiedoksi tilintarkastuskertomuksen 2023, |
- | hyväksyä tilintarkastuksessa esitetyn perusteella tilinpäätöksen ja |
- | myöntää tilintarkastuskertomuksessa tilinpäätöksen hyväksyttävyydestä esitetyn perusteella vastuuvapauden tilikaudelta 2023 kaupungin hallintoa ja taloutta hoitaneille tilivelvollisille. |
16.04.2024 Ehdotuksen mukaan
09.04.2024 Ehdotuksen mukaan
12.09.2023 Ehdotuksen mukaan
09.05.2023 Ehdotuksen mukaan
28.05.2024 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
21.05.2024 Pöydälle
27.05.2024 Ehdotuksen mukaan
20.05.2024 Pöydälle
21.05.2024 Ehdotuksen mukaan
14.05.2024 Pöydälle
14.05.2024 Ehdotuksen mukaan
14.05.2024 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Cantell, arviointipäällikkö, puhelin: 09 310 73362
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580
Detta beslut publicerades 26.06.2024
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
120, 121, 125 (Punkterna 1 - 3), 127 (Punkt 1), 128, 138, 139, 140 och 141 § i protokollet.
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen
BESVÄRSANVISNING
122, 123, 124, 125 (Punkterna 4 - 5), 126, 127 (Punkterna 2 - 3), 129, 130, 131, 132, 133, 134 och 135 § i protokollet.
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Timo Cantell, utvärderingschef, telefon: 09 310 73362
Arto Ahlqvist, revisionschef, telefon: 09 310 36580