Hankinta, hätämajoitus ja tilapäinen asuminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-006104
Ärendet har nyare handläggningar
§ 225

Hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen puitejärjestelyyn seuraavat palveluntuottajat osa-alueittain:

1 a Päihteetön hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen (yksinelävät ja pariskunnat):
- JST Solum Oy

1 b Päihde- ja/tai mielenterveysasiakkaiden hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen (yksinelävät ja pariskunnat):
- JST Solum Oy

1 c Ympärivuorokautisen tuen tilapäinen asuminen, asunnottomat päihde- ja/tai mielenterveysasiakkaat (yksinelävät ja pariskunnat):
- Suomen Pelastusarmeijan säätiö rf
- Vailla vakinaista asuntoa ry

2 a Tilapäinen asuminen, yksin elävät:
- Luona Oy

2 b Tilapäinen asuminen, yksin elävät, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea:
- Luona Oy

2 c Tilapäinen asuminen, pariskunnat ja perheet:
- Luona Oy

2 d Tilapäinen asuminen, perheet, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea:
- Luona Oy

2 e Tilapäinen asuminen, turvakodista muuttavien tuettu asuminen, johon annetaan tukea:
- Pääkaupungin turvakoti ry

3 c Paperittomille lapsiperheille ja eräissä tilanteissa aikuisille välttämättömäksi katsottu tilapäinen asuminen asunnoissa:
- Luona Oy

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala toimialajohtaja päätti keskeyttää hankinnan seuraavat osa-alueet:

3 a Paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihteetön ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen

3 b Paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihdeongelmaisten ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on 29 000 000 euroa (alv 0 %) kahden (2) vuoden perussopimuskauden ja enintään kahden (2) vuoden optiokauden ajalle.

Päätös on ehdollinen kunkin palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että se toimittaa asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 121 (20.6.2023) ja päätti oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä, jonka perusteella palveluntuottajat valittiin.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 6.7.2023 julkaistulla hankintailmoituksella. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 8.8.2023 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 16.8.2023. Kysymyksiä esitettiin 43 kpl.

Hankintayksikön saamien lisätietokysymyksien myötä tarjouspyyntöä päätettiin korjata. Hankinnan korjausilmoitus julkaistiin HILMA-ilmoituskanavassa 18.8.2023. Korjausilmoituksella täsmennettiin hinnoittelua sen osalta, miten hinta annetaan osa-alueille. Täsmennys tehtiin osa-alueisiin 1 a-c, 2 a-b, 2 e ja 3 a-c.

Lisäksi osa-alueeseen 3 c lisättiin hintaliite ja tarjouspyyntöön liitettiin sopimusluonnoksessa mainittu työllistämisehtoon (koskee osa-alueita 2 a-e) liittyvä dokumentti.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Kilpailutuksessa hankinnan osa-alueita oli 11:

1 a Päihteetön hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen (yksinelävät ja pariskunnat)

1 b Päihde- ja/tai mielenterveysasiakkaiden hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen (yksinelävät ja pariskunnat)

1 c Ympärivuorokautisen tuen tilapäinen asuminen, asunnottomat päihde- ja/tai mielenterveysasiakkaat (yksinelävät ja pariskunnat)

2 a Tilapäinen asuminen, yksin elävät

2 b Tilapäinen asuminen, yksin elävät, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea

2 c Tilapäinen asuminen, pariskunnat ja perheet

2 d Tilapäinen asuminen, perheet, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea

2 e Tilapäinen asuminen, turvakodista muuttavien tuettu asuminen, johon annetaan tukea

3 a Paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihteetön ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen

3 b Paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihdeongelmaisten ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen

3 c Paperittomille lapsiperheille ja eräissä tilanteissa aikuisille välttämättömäksi katsottu tilapäinen asuminen asunnoissa

Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen ja valituksi saattoi tulla yhteen tai useampaan osa-alueeseen.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 31.8.2023 klo 12.00 mennessä.

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

1 a Päihteetön hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen (yksinelävät ja pariskunnat):
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy
- JST Solum Oy

1 b Päihde- ja/tai mielenterveysasiakkaiden hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen (yksinelävät ja pariskunnat):
- JST Solum Oy

1 c Ympärivuorokautisen tuen tilapäinen asuminen, asunnottomat päihde- ja/tai mielenterveysasiakkaat (yksinelävät ja pariskunnat):
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy
- Suomen Pelastusarmeijan säätiö rf
- Vailla vakinaista asuntoa ry

2 a Tilapäinen asuminen, yksin elävät:
- A-klinikka Oy
- Luona Oy

2 b Tilapäinen asuminen, yksin elävät, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea:
- A-klinikka Oy
- Luona Oy

2 c Tilapäinen asuminen, pariskunnat ja perheet:
- Luona Oy

2 d Tilapäinen asuminen, perheet, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea:
- Luona Oy

2 e Tilapäinen asuminen, turvakodista muuttavien tuettu asuminen, johon annetaan tukea:
- Luona Oy
- Pääkaupungin turvakoti ry

3 c Paperittomille lapsiperheille ja eräissä tilanteissa aikuisille välttämättömäksi katsottu tilapäinen asuminen asunnoissa:
- A-klinikka Oy
- Luona Oy

Keskeytettävälle osa-alueelle 3 a (paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihteetön ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen) tarjouksen jätti kaksi tarjoajaa ja keskeytettävälle osa-alueelle 3 b (paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihdeongelmaisten ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen) tarjouksen jätti yksi tarjoaja.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyynnössä. Hankintayksikkö tarkisti tarjoajien soveltuvuusvaatimusten toteutumisen.

Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Tarjouspyynnössä pyydettiin antamaan osa-alueelle 2 e (tilapäinen asuminen, turvakodista muuttavat tuettu asuminen) yhden (1) paikan kuukausihinta. Varmistuakseen saamansa tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuudesta hankintayksikkö pyysi Luona Oy:tä selvittämään poikkeuksellisen edullisen hinnan perusteet. Luona Oy antoi selvityksensä määräaikaan mennessä. Annetun selvityksen mukaan Luona Oy:n tarjouksessaan antama hinta on ollut yhden paikan vuorokausihinta. Virheellisen hinnan takia tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Loput tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Laadulliset kriteerit otetaan huomioon asettamalla hankinnan kohteena olevalle palvelulle tiukat vähimmäisvaatimukset.

Kukin osa-alue vertaillaan erikseen ja valinnat tehdään osa-alueittain.

Osa-alueille 1 c, 2 a-e ja 3 c valitaan osa-alueittain riittävä määrä palveluntuottajia, jotta tarvittava kapasiteetti saadaan täytettyä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan edustaja valitsee asiakkaalleen ensisijaisuusjärjestykseen ja asiakkaan yksilölliseen tarpeeseen perustuen sopivan palveluntuottajan.

Mikäli ensisijaisella palveluntuottajalla asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden ei ole tarjota asiakkaalle soveltuvaa vaihtoehtoa määritellyn ajan puitteissa, valitaan järjestyksessä seuraava asiakkaalle soveltuva palveluntuottaja.

Osa-alueille 1 a ja 1 b valitaan osa-alueittain yksi palveluntuottaja.

Vertailutaulukko on liitteenä.

Hankintayksikkö on päättänyt keskeyttää hankinnan osa-alueen 3 a ja 3 b osalta. Osa-alueille varattu määräraha ei ole riittänyt hankinnan toteuttamiseen. Osa-alueen 3 a molempien ja osa-alueen 3 b ainoan tarjouksen osalta hankintayksikön saamien tarjousten hinnat ovat ylittäneet selvästi hankintayksikön hankinnan tekemiseen varaaman määrärahan.

Tarjousten ennakoitua huomattavasti korkeampi hintataso liittyy hankintayksikön palvelukuvauksella asettamiin edellytyksiin, joista hankintayksikkö on pyytänyt tarjoajilta lisäselvitystä hankintamenettelyn aikana. Tarjouspyynnöllä on ollut virhe, kun vaadittu henkilöstömitoitus on asetettu epätarkoituksenmukaisen korkeaksi. Tämä ei ole ollut hankintayksikön tarkoitus. Lisäksi tarjouskilpailuun on saatu osa-alueelle 3 b vain yksi hyväksyttäväksi katsottu tarjous. Näin ollen ei ole syntynyt riittävää kilpailua hintojen kesken.

Hankintayksiköllä on todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankinta osa-alueilla 3 a ja 3 b. Ratkaisu ei ole vaikuttanut syrjivästi tarjoajiin.

Tarjousasiakirjojen julkisuus

Tarjousasiakirjat voidaan pitää salassa asiakirjojen julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.

Tarjoajien tasapuolisen kohtelun näkökulmasta mahdollisessa tulevassa kilpailutuksessa on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa keskeytetyistä osa-alueista 3 a ja 3 b, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.

Sopimus

Sopimuskausi on 1.1.2024–31.12.2025. Sopimuskausi päättyy 31.12.2025, vaikka sopimuskauden alkamisajankohta siirtyisi.

Hankintasopimusta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen enintään kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja ilmoittaa viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Detta beslut publicerades 09.11.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mikko Tamminen, asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 58655

mikko.tamminen@hel.fi

Sari Karisto, aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 37579

sari.karisto@hel.fi

Henna Niiranen, aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 62843

henna.niiranen@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja