Helsingin kaupungin tilintarkastus vuonna 2023
Kaupungin tilintarkastajan mahdollinen lisäpalkkio tilikauden 2023 tarkastamisesta
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti tarkistaa kaupungin tilintarkastussopimusta tilikauden 2023 tarkastamisen osalta ja myöntää tilintarkastajalle mahdollisuuden tarvittaessa laskuttaa sopimuksessa todetun 390 tarkastuspäivän lisäksi enintään 16 päivää, mikäli sopimuksessa todetut päivät eivät riitä tilinpäätöskokonaisuuksien tilintarkastamiseen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupunki, edustajanaan Helsingin kaupungin tarkastuslautakunta, ja KPMG Oy Ab ovat 30.5.2023 allekirjoittaneet sopimuksen Helsingin kaupungin tilikausien 2023–2024 ja optiona tilikausien 2025 ja 2026 tilintarkastuspalvelujen suorittamisesta.
Sopimuksen 2.2.5 Tarkastuspäivät -kohdan mukaan lakisääteisen tilintarkastuksen tarkastuspäivien määrä tilikautta kohden on kaupunginvaltuuston päätöksen 15.3.2023 mukaisesti 390 päivää. Mikäli kaupungin organisaatiorakenteessa, toimintatavoissa tai tehtävissä tapahtuu olennaisia muutoksia, jotka perustellusta syystä vaikuttavat tilintarkastuksen laajuuteen joko lisäävästi tai vähentävästi, tilaaja ja tilintarkastaja sopivat niiden vaikutuksista tilintarkastukseen vuosittain erikseen ja etukäteen.
Kaupungin tilintarkastaja KPMG Oy Ab:n mukaan vuoden 2023 tilinpäätöksen tarkastaminen on osoittautumassa ennakoitua työläämmäksi johtuen kolmesta eri tilinpäätöskokonaisuudesta konsernitilinpäätöksineen, jotka joudutaan hyvinvointialueuudistuksen vuoksi ensimmäistä kertaa laatimaan. Tilintarkastajan saaman tiedon mukaan konsernitilinpäätösten ja toimintakertomusosioiden laatiminen tarkastettaviksi on myöhästynyt. Aikataulun viivästyminen on vahvistettu Taloushallintopalveluliikelaitoksesta. Tilintarkastajan arvion mukaan tilinpäätöskokonaisuuksiin on tulossa runsaasti korjattavaa ja täydennettävää perustuen heille tulleisiin moniin erilaisiin kirjanpitoon ja esittämistapaan liittyviin kyselyihin. Tilintarkastaja pyytää tarkastuslautakunnalta suostumusta tarvittaessa laskuttaa tarjouksessa ja sopimuksessa todetun 390 päivän lisäksi enintään 16 päivää, yhteensä 6 704,00 euroa (+ alv), mikäli sopimuksessa todetut päivät eivät riitä tilinpäätöskokonaisuuksien tilintarkastamiseen. Tilintarkastajan 5.3.2024 päivätty lisälaskutuspyyntö on esityksen liitteenä.
Tarkastuslautakunta 27.02.2024 § 15
07.11.2023 Ehdotuksen mukaan
30.05.2023 Ehdotuksen mukaan
Detta beslut publicerades 22.03.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin tarkastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580