Toimivallan siirtäminen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla sosiaalihuollon asiakasmaksujen indeksitarkistamisesta päättämisessä
Sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkistamisesta päättämisen delegoiminen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Pentti Arajärven ehdotuksesta.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päättämään sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkastamisesta.
Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kumoaa sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 15.2.2022 § 26 koskien sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkistuksia ja niiden päättämisestä delegoimisesta.
Lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki) 1 §:n mukaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin säädetä.
Terveydenhuollon asiakasmaksuista ja sosiaalihuollon tulosidonnaisten asiakasmaksujen enimmäismääristä säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetussa valtioneuvoston asetuksessa (912/1992, jäljempänä asiakasmaksuasetus) ja asiakasmaksulaissa. Asiakasmaksulaissa ja -asetuksessa säädettyjä euromääriä tarkistetaan joka toinen vuosi kansaneläkeindeksin ja työeläkeindeksin muutosten mukaisesti.
Sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen suhteen hyvinvointialue voi päättää maksun suuruudesta, mikäli asiakasmaksulaissa tai -asetuksessa ei ole muuta säädetty. Asiakasmaksu ei voi kuitenkaan ylittää palvelun tuottamisesta aiheutuneita kustannuksia (asiakasmaksulaki 2 §). Asiakasmaksulaissa on erikseen säädetty niistä sosiaalihuollon palveluista, joista maksua ei saa periä (asiakasmaksulaki 4 §).
Tausta
Sosiaali- ja terveyslautakunta oikeutti päätöksellään 13.2.2018 § 34 toimialajohtajan päättämään terveydenhuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkastuksista. Samalla kumottiin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 17.12.2013 § 431, jolla oli delegoitu sosiaalihuollon ja terveydenhuollon tasamaksujen indeksitarkistamista koskeva toimivalta sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikölle.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 15.2.2022 § 26 sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkastamisesta 1.4.2022 alkaen. Päätösesityksessä esitettiin toimialajohtajan oikeuttamisesta päättää sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkistuksista, mutta lautakunta päätti olla delegoimatta toimivaltaansa.
Tällä hetkellä sosiaalihuollon tasamaksujen indeksitarkastuksista päättämistä koskevaa toimivaltaa ei ole delegoitu, vaan toimivalta on sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla. Terveydenhuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkastuksen osalta toimivalta on toimialajohtajalla.
Esitys toimivaltadelegoinnista
Sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen tarkistuksesta päättämistä koskeva toimivalta esitetään siirrettäväksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajalle. Sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkistetut määrät otetaan käyttöön samaan aikaan kuin terveydenhuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkistetut määrät. Asiakasmaksujen indeksikorotukset on tarkoituksenmukaista tehdä yhtäaikaisesti sosiaalihuollon ja terveydenhuollon tasasuuruisiin asiakasmaksuihin. Tällä varmistetaan asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu.
Esityksen mukaan toimivalta on tarkoituksenmukaista delegoida sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajalle, jotta toimivalta on yhtenäinen sosiaalihuollon ja terveydenhuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkastamisen osalta ja asiakasmaksujen indeksikorotuksia voidaan tarkastella yhtenä kokonaisuutena. Yhtenäinen toimivalta tehostaa indeksitarkastamisen päätöksentekoa ja näin ollen tukee sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan muutosohjelman tavoitteita kustannustehokkaammasta toiminnasta ja tehokkaammasta maksujen keräämisestä.
Indeksitarkistaminen perustuu asiakasmaksulakiin ja -asetukseen. Terveydenhuollonhuollon tasasuuruiset asiakasmaksut on sidottu kansaneläkeindeksiin ja indeksitarkistaminen tehdään joka toinen vuosi. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriö esittää internet-sivuillaan sosiaali- ja terveydenhuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen päivittyvän yhtenevästi kansaneläkeindeksin mukaan:
https://stm.fi/sotehuollon-asiakasmaksut(Länk leder till extern tjänst)
Mikäli lautakunta delegoi sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkistuksesta päättämistä koskevan toimivallan toimialajohtajalle, päättäisi toimialajohtaja myös sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkastamisesta kansaneläkeindeksin mukaisesti. Sosiaalihuollon tasamaksuja ovat esimerkiksi asumista tukevien sosiaalihuollon tukipalvelujen maksut (esimerkiksi ateria-, siivous- ja kylvetyspalvelut), lyhytaikaisten/tilapäisten sosiaalihuollon palvelujen maksut (esimerkiksi tilapäinen asuminen ja lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen), iäkkäiden päivätoiminnan maksut ja tilapäisten kotona annettavien palvelujen maksut.
Indeksitarkastamisen delegointi ei muuta lautakunnan päätösoikeutta päättää asiakkailta perittävien asiakasmaksujen suuruudesta.
Toimivaltaperuste
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Taloudelliset vaikutukset
Muutoksella ei olisi välittömiä taloudellisia vaikutuksia. Taloudellista tehokkuutta on saavutettavissa ajallisesti lyhyemmällä päätöksentekoprosessilla ja maksutuloihin voidaan vaikuttaa korotettujen maksujen nopeammalla toimeenpanolla järjestelmään ja asiakkailta perittäväksi.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Edellä esitetty indeksikorotusten delegoinnissa tehtävät muutokset lisäisivät kuntalaisten yhdenvertaista kohtelua. Kun indeksikorotusten päätöksenteko tapahtuu sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen osalta saman päätöksentekijätahon toimesta, voidaan asiakasmaksuja käsitellä yhtenä kokonaisuutena. Näin ollen asiakasryhmittäisiä eroja ei synny siinä, käyttävätkö asiakkaat sosiaalihuollon- vai terveydenhuollon palveluja ja eri asiakasryhmiä kohdellaan yhdenvertaisesti
Indeksikorotuksilla ei odoteta muodostuvan kynnystä palvelujen käyttöön. Lisäksi asiakkaiden tietoisuutta mahdollisuudesta asiakasmaksujen alentamiseen ja perimättä jättämiseen on jo lisätty asiakkaan palvelupolun eri vaiheissa. Asiakasmaksulain 11 §:n 1 momentin mukaan sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista. Tällä arvioidaan olevan palveluja käyttävien asiakkaiden toimeentuloa tukeva vaikutus.
Detta beslut publicerades 29.11.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Ulla Hautamäki, asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604