Toimivallan siirtäminen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla sosiaalihuollon asiakasmaksujen indeksitarkistamisesta päättämisessä

HEL 2023-006707
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 15. / 259 §

Sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkistamisesta päättämisen delegoiminen

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta oikeutti sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päättämään sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkastamisesta.

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kumosi sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 15.2.2022 § 26 koskien sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkistuksia ja niiden päättämisestä delegoimisesta.

Käsittely

Asiassa tehtiin seuraava hylkäysehdotus:

Hylkäysehdotus 1:
Jäsen Pentti Arajärvi: Lainsäädäntö määrittelee tasasuuruisten maksujen enimmäismäärät. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla on mahdollisuus määritellä maksujen suuruus. Tämä ratkaisu tulee pitää luottamushenkilöelimen tehtävänä. Esitämme delegointia koskevan päätösehdotuksen hylkäämistä.

Kannattaja: jäsen Sinikka Vepsä

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Hylkäysehdotus 1 (jäsen Pentti Arajärvi)

Jaa-äänet: 9
Maaret Castrén, Kati Juva, Laura Korpinen, Björn Månsson, Matti Niiranen, Nea Nättinen, Mikko Paunio, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen

Ei-äänet: 3
Samuel Adouchief, Pentti Arajärvi, Sinikka Vepsä

Tyhjä: 1
Johanna Nuorteva

Poissa: 0

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 3 (tyhjä 1).

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Se röstningsresultatet i tabellform

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Lainsäädäntö

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki) 1 §:n mukaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin säädetä.

Terveydenhuollon asiakasmaksuista ja sosiaalihuollon tulosidonnaisten asiakasmaksujen enimmäismääristä säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetussa valtioneuvoston asetuksessa (912/1992, jäljempänä asiakasmaksuasetus) ja asiakasmaksulaissa. Asiakasmaksulaissa ja -asetuksessa säädettyjä euromääriä tarkistetaan joka toinen vuosi kansaneläkeindeksin ja työeläkeindeksin muutosten mukaisesti.

Sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen suhteen hyvinvointialue voi päättää maksun suuruudesta, mikäli asiakasmaksulaissa tai -asetuksessa ei ole muuta säädetty. Asiakasmaksu ei voi kuitenkaan ylittää palvelun tuottamisesta aiheutuneita kustannuksia (asiakasmaksulaki 2 §). Asiakasmaksulaissa on erikseen säädetty niistä sosiaalihuollon palveluista, joista maksua ei saa periä (asiakasmaksulaki 4 §).

Tausta

Sosiaali- ja terveyslautakunta oikeutti päätöksellään 13.2.2018 § 34 toimialajohtajan päättämään terveydenhuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkastuksista. Samalla kumottiin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 17.12.2013 § 431, jolla oli delegoitu sosiaalihuollon ja terveydenhuollon tasamaksujen indeksitarkistamista koskeva toimivalta sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikölle.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 15.2.2022 § 26 sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkastamisesta 1.4.2022 alkaen. Päätösesityksessä esitettiin toimialajohtajan oikeuttamisesta päättää sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkistuksista, mutta lautakunta päätti olla delegoimatta toimivaltaansa.

Tällä hetkellä sosiaalihuollon tasamaksujen indeksitarkastuksista päättämistä koskevaa toimivaltaa ei ole delegoitu, vaan toimivalta on sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla. Terveydenhuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkastuksen osalta toimivalta on toimialajohtajalla.

Esitys toimivaltadelegoinnista

Sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen tarkistuksesta päättämistä koskeva toimivalta esitetään siirrettäväksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajalle. Sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkistetut määrät otetaan käyttöön samaan aikaan kuin terveydenhuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkistetut määrät. Asiakasmaksujen indeksikorotukset on tarkoituksenmukaista tehdä yhtäaikaisesti sosiaalihuollon ja terveydenhuollon tasasuuruisiin asiakasmaksuihin. Tällä varmistetaan asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu.

Esityksen mukaan toimivalta on tarkoituksenmukaista delegoida sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajalle, jotta toimivalta on yhtenäinen sosiaalihuollon ja terveydenhuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkastamisen osalta ja asiakasmaksujen indeksikorotuksia voidaan tarkastella yhtenä kokonaisuutena. Yhtenäinen toimivalta tehostaa indeksitarkastamisen päätöksentekoa ja näin ollen tukee sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan muutosohjelman tavoitteita kustannustehokkaammasta toiminnasta ja tehokkaammasta maksujen keräämisestä.

Indeksitarkistaminen perustuu asiakasmaksulakiin ja -asetukseen. Terveydenhuollonhuollon tasasuuruiset asiakasmaksut on sidottu kansaneläkeindeksiin ja indeksitarkistaminen tehdään joka toinen vuosi. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriö esittää internet-sivuillaan sosiaali- ja terveydenhuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen päivittyvän yhtenevästi kansaneläkeindeksin mukaan:

https://stm.fi/sotehuollon-asiakasmaksut(Länk leder till extern tjänst)

Mikäli lautakunta delegoi sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkistuksesta päättämistä koskevan toimivallan toimialajohtajalle, päättäisi toimialajohtaja myös sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkastamisesta kansaneläkeindeksin mukaisesti. Sosiaalihuollon tasamaksuja ovat esimerkiksi asumista tukevien sosiaalihuollon tukipalvelujen maksut (esimerkiksi ateria-, siivous- ja kylvetyspalvelut), lyhytaikaisten/tilapäisten sosiaalihuollon palvelujen maksut (esimerkiksi tilapäinen asuminen ja lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen), iäkkäiden päivätoiminnan maksut ja tilapäisten kotona annettavien palvelujen maksut.

Indeksitarkastamisen delegointi ei muuta lautakunnan päätösoikeutta päättää asiakkailta perittävien asiakasmaksujen suuruudesta.

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Taloudelliset vaikutukset

Muutoksella ei olisi välittömiä taloudellisia vaikutuksia. Taloudellista tehokkuutta on saavutettavissa ajallisesti lyhyemmällä päätöksentekoprosessilla ja maksutuloihin voidaan vaikuttaa korotettujen maksujen nopeammalla toimeenpanolla järjestelmään ja asiakkailta perittäväksi.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Edellä esitetty indeksikorotusten delegoinnissa tehtävät muutokset lisäisivät kuntalaisten yhdenvertaista kohtelua. Kun indeksikorotusten päätöksenteko tapahtuu sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen osalta saman päätöksentekijätahon toimesta, voidaan asiakasmaksuja käsitellä yhtenä kokonaisuutena. Näin ollen asiakasryhmittäisiä eroja ei synny siinä, käyttävätkö asiakkaat sosiaalihuollon- vai terveydenhuollon palveluja ja eri asiakasryhmiä kohdellaan yhdenvertaisesti

Indeksikorotuksilla ei odoteta muodostuvan kynnystä palvelujen käyttöön. Lisäksi asiakkaiden tietoisuutta mahdollisuudesta asiakasmaksujen alentamiseen ja perimättä jättämiseen on jo lisätty asiakkaan palvelupolun eri vaiheissa. Asiakasmaksulain 11 §:n 1 momentin mukaan sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista. Tällä arvioidaan olevan palveluja käyttävien asiakkaiden toimeentuloa tukeva vaikutus.

Stäng

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 28.11.2023 § 240

Stäng

Detta beslut publicerades 27.02.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Ulla Hautamäki, asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604

ulla.hautamaki@hel.fi