Palvelusetelituottaja, hyväksymisen peruminen, suun terveydenhuolto, Moondent Oy

HEL 2023-006725
Ärendet har nyare handläggningar
§ 13

Palvelusetelituottaja, hyväksymisen peruminen, suun terveydenhuolto, Moondent Oy

Ledande övertandläkare

Päätös

Keskitettyjen palvelujen johtava ylihammaslääkäri päätti perua Moondent Oy hyväksynnän ja poistaa Moondent Oy Suun terveydenhuollon palvelusetelien ja Suun terveydenhuollon kokonaishoidon palveluseteli KOHO-palvelun palvelusetelien tuottajista.

Päätöksen perustelut

Hyväksyntä perutaan suun terveydenhuollon palvelusetelien ja suun terveydenhuollon kokonaishoidon palveluseteli KOHO sääntökirjan yleisen osan kohdan 6.3: a-c perusteella: Hyväksymisen peruminen

Kunnalla on oikeus peruuttaa palveluntuottajan hyväksyminen ja poistaa palveluntuottajan nimi hyväksyttyjen palveluntuottajien listasta välittömästi, mikäli:

a) hyviä hoito- ja palvelukäytäntöjä ei noudateta

b) laissa tai tässä sääntökirjassa hyväksymiselle asetetut edellytykset eivät täyty

c) palveluntuottaja ei noudata (kunnan kirjallisesta kehotuksesta huolimatta) sääntökirjan ehtoja tai sääntökirjan liitteiden vaatimuksia;

d) palveluntuottaja on tullut maksukyvyttömäksi, ei ole kyennyt hoitamaan laskujaan eräpäivään mennessä, on aloittanut akordimenettelyn, on asetettu selvitystilaan tai on välittömässä vaarassa tulla asetetuksi selvitystilaan; tai

e) palveluntuottaja tai joku sen johtoon kuuluva henkilö on tuomittu elinkeinotoimintaan liittyvästä rikoksesta.

Perusteluna hyväksymisen perumiselle on:

-Tuottajan KOHO-palvelusetelillä asioineilta asiakkailta laskuttamat asiakasmaksut ja käyntimaksut eivät ole olleet samansuuruisia kuin Helsingin kaupungin omassa toiminnassa.

-Asiakaspalautteiden perusteella on myös tullut ilmi, että tuottaja on laskuttanut asiakasta eri y-tunnuksen kautta, kuin mikä on hyväksytty mukaan palvelusetelitoimintaan.

-KOHO-hoitopalautteeseen on kirjattu potilastietojärjestelmään kuuluvia tietoja.

-Potilastietojärjestelmään tehtävät kirjaukset ovat olleet puutteellisia.

-Toimenpidekoodeja on käytetty virheellisesti.

-Tuottaja on toimittanut pyydettyjen selvitysten yhteydessä palvelusetelituotantoon kuulumattomien yksityisesti hoitamiensa potilaiden tietoja.

-Tuottajan vastaanotolla käytössä sellainen potilastietojärjestelmä, joka ei ole Valviran hyväksymien järjestelmien listalla.

Palvelusetelituottaja Moondent Oy on myös itse ilmoittanut lopettavansa palvelusetelitoiminnan ja tehnyt lopettamisilmoituksen sähköisessä palvelusetelijärjestelmässä, johon merkinnyt lopettamispäivämäärän 31.3.2023.

Keskitettyjen palvelujen johtava ylihammaslääkäri on hyväksynyt palveluntuottajan Suun terveydenhuollon palvelusetelipalvelusetelituottajaksi 8.3.2021 §5 HEL 2021-001436

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti 4.4.2022 § 61, että päättäjän nimike voi hyväksyä palvelusetelituottajat tai perua hyväksynnän.

Detta beslut publicerades 30.05.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kirsi Luukas, hammaslääkäri, puhelin: 09 310 52081

kirsi.luukas@hel.fi

Beslutsfattare

Sinikka Varsio
johtava ylihammaslääkäri