Yhtymäkokoukset vuonna 2023, HUS-yhtymä

HEL 2023-006792
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 231 §

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle koskien HUS-yhtymäkokouksessa käsiteltävää HUS-yhtymän talousarviota ja taloussuunnitelmaa 2024–2026

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Lausunto

Sosiaali- terveys- ja pelastuslautakunta lausui kaupunginhallitukselle, että HUS-yhtymän talousarvion vuodelle 2024 tulisi olla 2 212 902 115 euroa.

Käsittely

Ennen asian käsittelyn aloittamista jäsen Maaret Castrén ja jäsen Samuel Adouchief ilmoittivat olevansa esteellisiä hallintolain 28.1 § kohdan 4 (palvelussuhdejääviys) mukaisesti. Jäsenet poistuivat kokouksesta ennen tämän asian käsittelyn aloittamista ja pysyivät poistuneena asian käsittelyn ajan. Varajäsenet eivät osallistuneet kokoukseen.

Talous- ja suunnittelujohtaja Sampo Pajari oli kutsuttuna asiantuntijana.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Sote-uudistuksen rahoitusmalli ja sen vaikutukset

Valtion rahoitus sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä pelastustoimeen on yleiskatteellista. Kokonaisuudesta rahoitetaan Helsingin kaupungin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden järjestämisvastuulla olevat palvelut sekä HUSin järjestämisvastuulla olevat ja järjestämissopimuksen perusteella tuottamat palvelut. Yleiskatteellinen rahoitus koostuu laskennallisesta rahoituksesta ja siirtymätasauksesta. Valtion yleiskatteellinen rahoituksen pohja hyvinvointialueille määräytyy vuosien 2021 ja 2022 tilinpäätöstietojen perusteella.

Valtion yleiskatteellisen rahoituksen pohjaa korotetaan vuosittain kustannustason nousulla ja arvioidulla palvelutarpeen kasvulla. Kustannustason nousua ilmentää hyvinvointialueiden kustannustason indeksi. Hyvinvointialueindeksi koostuu ansiotasoindeksistä (painoarvo 60 %), kuluttajahintaindeksistä (painoarvo 30 %) sekä hyvinvointialuetyönantajan sosiaaliturvamaksusta (painoarvo 10 %). Kustannustasossa huomioidaan myös mahdolliset tehtävämuutokset. Palvelutarpeen muutoksen arviointi perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL:n) kehittämän ja ylläpitämän analyysimallin (some-malli) kasvuennusteeseen. Palvelutarpeen muutokseen tehdään määräaikainen 0,2 prosenttiyksikön korotus vuosille 2023–2029, jolla on tarkoitus kattaa alueille aiheutuvia muutoskustannuksia. Vuodesta 2025 lähtien palvelutarpeen arvioidusta kasvusta huomioidaan 80 %. Tuorein arvio hyvinvointialueiden kustannustason indeksistä vuodelle 2024 on 2,53 % ja palvelutarpeen muutoksesta 1,05 %. Palvelutarpeen muutokseen tulee 0,2 prosenttiyksikön korotus, joten vuoden 2024 laskennassa huomioitava palvelutarpeen muutos on 1,25 %.

Hyvinvointialueiden rahoituksen kasvu suhteessa vuoden 2023 rahoitukseen on valtakunnallisesti 3,9 %. Valtiovarainministeriön lokakuussa päivittämien hyvinvointialueiden rahoituslaskelmien mukaan Helsingin saama kokonaisrahoitus sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluihin on noin 2 700 miljoonaa euroa vuonna 2024, josta siirtymätasauksen osuus on 142 miljoonaa euroa. Kasvua vuoden 2023 rahoitukseen verrattuna on 3,8 %. Hyvinvointialueiden tehtävämuutoksia koskevat rahoituksen lisäykset eivät kohdistu erikoissairaanhoitoon, joten valtion yleiskatteellisessa rahoituksessa 2024 ei ole osoitettu määrärahoja erikoissairaanhoidon tehtävämuutoksiin.

Talousarviokehyksen laskennan perusteet

HUS-yhtymän perussopimuksessa on määrätty, että yhtymän taloussuunnittelu perustuu talousarviokehykseen, josta päättää HUS-yhtymän yhtymäkokous. Vuoden 2024 kehyksestä päätettiin yhtymäkokouksessa 15.6.2023. Kehys valmisteltiin Helsingin, hyvinvointialueiden ja HUSin yhteistyönä. Kehysvalmistelua käsiteltiin myös omistajien ja HUSin johdon yhteistyökokouksissa (JYK). HUSin kehykseen sisältyvät kaikki samat osiot kuin vuonna 2023 mukaan lukien HUS järjestämisvastuulle kuuluvat ensihoito ja terveyskeskuspäivystykset/hoitopäivät sekä kapitaatioperusteiset erät. Kehys sisältää myös kaikki rahoituskulut ja poistot sekä tutkimus- ja kehitysrahat.

HUS-yhtymän talousarvio vuodelle 2024 on 2 212 902 115 euroa. Tämä vastaa HUSin esittämää jäsenlaskutuksen kehystä 2 213 483 000 euroa ennen HUSin ja hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin välisiä toiminnallisia/työnjaollisia muutosesityksiä. Työnjaolliset/toiminnalliset muutosesitykset ovat yhteensä -581 300 euroa, jotka huomioiden talousarvion loppusumma on 2 212 902 115 euroa.

Kehykseen sisältyviä eriä ei voi laskuttaa raamin ulkopuolisena muuna palveluna. Helsinki esittää, että HUS-yhtymän tulee hyväksyttää yhtymäkokouksella kaikki hoitopalveluiden tai muiden jäsenille myytävien palveluiden, muun muassa ei -sairaanhoidollisten tukipalvelujen hinnankorotukset, jotka ylittävät kyseisen vuoden hyvinvointialueindeksi tason.

Kehyslaskelma päivitettiin talousarvioksi uusimmilla tiedoilla huomioiden viimeisin valtion rahoitus ja HUSin, alueiden ja Helsingin kaupungin tuoreimmat alijäämäennusteet sekä HUSin viimeisin ennuste alueiden ja Helsingin kaupungin palvelujen käytöstä.

HUSin osalta alijäämäpaineeseen huomioitiin HUSin viimeisin alijäämäennuste 95 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 valtion hyvinvointialueiden rahoituksesta vähennettiin valtionvarainministeriön määrittelemät peruspalvelujen tehtävämuutosten laskennalliset kustannukset ja jaettiin alueittainen rahoitus 2024 HUSin alueellisten rahoitusosuuksien mukaisesti. Talousarvioon ei sisälly toiminnan käynnistämis- ja vakauttamisavustusta vuosille 2023–2025. Talousarviossa on huomioitu yhdessä sovitut jäsenten ja HUSin väliset vuonna 2024 tapahtuvat työnjaon muutokset, yhteensä -581 300 euroa. Helsingin kaupungin kanta HUSin talousarviosta on esitetty seuraavassa taulukossa.

Sitovien tavoitteiden osalta Helsinki pitää hyvänä, että HUS-yhtymän vuoden 2024 tilikauden tulostavoite on nollatulos, jolla tavoitellaan sitä, että HUS-yhtymä ei tee uutta alijäämää vuonna 2024. Myös tytäryhtiöiden tavoitteet on asetettu siten, että tulostavoitteet joko positiivisia tai pitävät sisällään 2 % tuottavuustavoitteen. Muut sitovat tavoitteet (muun muassa tutkimusmäärä, museotoimikunnan ja taidetoimikunnan määrärahat) eivät saa kasvattaa omistajajäsenten kustannuksia.

HUS-yhtymän investointisuunnitelma

HUS-yhtymän investointisuunnitelma perustuu HUS-yhtymän strategiaa edistäviin investointeihin ja valtioneuvoston vahvistamaan lainanottovaltuuksiin. Helsinki näkee myönteisenä, että HUS-yhtymän investointisuunnitelmassa on otettu huomioon julkisen talouden ja valtion rahoituksen haasteet ja investointisuunnitelmia on priorisoitu rahoituksellisesti kestävälle tasolle.

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausuntoa 30.11.2023 mennessä kaupunginhallitukselle koskien HUS-yhtymän talousarviota ja taloussuunnitelmaa 2024–2026.

Stäng

Detta beslut publicerades 29.11.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

vs. sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Leena Turpeinen

Mer information fås av

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelujohtaja, puhelin: 09 310 42246

sampo.pajari@hel.fi

Bilagor

1. Kokouskutsu, kokous 14.12.2023
2. 28 § liite 1 esitys HUS-yhtymän talousarvioksi 2024 ja taloussuunnitelmaksi 2024–2026
3. 28 § liite 1b talousarviokirjan liiteosa
4. 28 § liite 2 investointisuunnitelma 2024–2027
5. 28 § liite 3 henkilöstötoimikunnan henkilöstöedustajien lausunto talousarvioon 2024
6. 30 § liite 2 pukuhuoneiden peruskorjaus Meilahden VS vaihe 2 hankesuunnitelma
7. 31 § liite 1 lausunto tarkastuslautakunnan selvitykseen henkilöstöstä
8. 32 § liite 1 arviointimuistio henkilöstövoimavarat ja niiden johtaminen
9. 32 § liite 2 diasitys: henkilöstövoimavarat ja niiden johtaminen

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.