Talousarvioaloite, pitopaketti päteville varhaiskasvatuksen ammattilaisille

HEL 2023-007039
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 209 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupungin valtuustolle valtuutettu Sini Korpisen talousarvioaloitteesta koskien pätevien varhaiskasvatuksen ammattilaisten pitopakettia

Nämnden för fostran och utbildning

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti antaa seuraavan lausunnon kaupunginvaltuustolle valtuutettu Sini Korpisen talousarvioaloitteesta koskien pätevien varhaiskasvatuksen ammattilaisten pitopakettia, joka sisältää varhaiskasvatuksen vakituiselle henkilöstölle ulkovaatteiden hankinnan, virkistysrahojen tuplaamisen sekä palkkojen korottamisen palkkakehitysohjelman kautta:

Kaupunginvaltuusto on vuonna 2020 antanut päätöksen (Kvsto 7.10.2020, § 241) kasvatuksen ja koulutuksen toimialan varhaiskasvatuksen päiväkotihenkilöstön ulkovaatetusasiaa koskevaan valtuustoaloitteeseen, jossa esitettiin, että kaupunki voisi tarjota päiväkotien henkilöstölle Helsingin brändin mukaiset ulkoiluvaatteet. Päätöksessä todetaan muun muassa, että hallinnollinen lisätyö huomioon ottaen ulkovaatetuksen hankkimista päiväkotien työntekijöille ei voida pitää perusteltuna, tavanomaisena eikä työnantajalle aiheutuvat kustannukset huomioon ottaen myöskään kohtuullisena.

Jo vuonna 2020 valtuustoaloitteen johdosta tehtiin laskelmia mahdollisen ulkovaatetuksen hankkimisesta aiheutuvista kustannuksista, mutta silloisissa varovaisissa laskelmissa otettiin huomioon vain päiväkotien vakituisen henkilöstön määrä. Kaiken kaikkiaan päiväkotien henkilöstöä ja muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä on noin 7 000 henkilöä. Esimerkiksi noin 50–100 euroa maksavan, kaupungin brändin mukaisen (logolla varustetun/ laadukkaan) kuoritakin kustannusvaikutus olisi kertahankintana päiväkotien ja muun varhaiskasvatuksen henkilöstön osalta noin 350 000–700 000 euroa. Lisäksi kustannuksiin tulee laskea muun muassa hallintokulut esimerkiksi kilpailutuksesta, hankinnoista ja jakelusta. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan talousarviossa ei ole varattu määrärahoja ulkovaatteiden ostamiseen ja niiden hallinnointiin noin 7 000 työntekijälle.

Virka- ja työpuvuista ja suojavaatetuksesta on määräykset kunta-alan yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) VI luvun 2 §:ssä. Jos työnantaja velvoittaa viranhaltijan/työntekijän käyttämään työssään tietyn mallista virka-/työpukua tai määriteltyä suojavaatetusta, työnantajan tulee lähtökohtaisesti hankkia ja huoltaa tällainen puku tai vaatetus. Päiväkotien henkilöstöä, kuten muutakaan varhaiskasvatuksen henkilöstöä, ei ole velvoitettu käyttämään työssään tiettyä määriteltyä vaatetusta. Näin ollen ulkovaatteiden tarjoamisessa henkilöstölle olisi kysymys henkilöstöetuudesta.

Henkilöstöetuuksien kokonaisuutta tulee tarkastella ja kehittää kaupunkitasoisesti. Verotuksen näkökulmasta (tuloverolaki 69 §) saajalleen verovapaasta tavanomaisesta henkilökuntaedusta on kyse vain tilanteissa, joissa etu on tavanomainen ja kohtuullinen sekä kaikkien kyseeseen tulevien työntekijöiden käytettävissä heidän niin halutessaan. Hallinnollinen lisätyö huomioon ottaen ulkovaatetuksen hankkimista päiväkotien ja varhaiskasvatuksen tuhansille työntekijöille ei voida pitää perusteltuna, tavanomaisena eikä myöskään työnantajalle aiheutuvat kustannukset huomioon ottaen kohtuullisena. TAE:ssa ei ole varauduttu hankkimaan varhaiskasvatuksen henkilöstölle ulkovaatteita.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteinen virkistystoiminta koostuu yksiköiden budjetteihin jaettujen määrärahojen lisäksi yhteisistä tapahtumista ja henkilöstökerhotoiminnasta. Yhteiseen virkistystoimintaan on kuulunut vapaa-ajalla toteutettavat "yhdessä liikkuen tai kulttuurista nauttien" -tapahtumat sekä esim. joulukonsertti. Yhteisen toiminnan lisäksi budjetoidaan virkistysrahaa jokaisen yksikköön. Vuonna 2023 summa oli 30 euroa / vakanssi nousten vuodesta 2022 12 euroa. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla tullaan tekemään seuranta sekä arviointi yllä mainitusta työajan ulkopuolella tapahtuneesta yhteisestä virkistystoiminnan määrärahojen käytöstä vuonna 2023 vuoden lopussa. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pitää tärkeänä tukea henkilöstön virkistystoimintaa. Toimialan näkemys on, että vuoden 2024 osalta rahoitus pidetään ennallaan, koska virkistysrahojen tuplaaminen aiheuttaisi toimialalle vuositasolla noin 900 000 euron kustannukset. TAE:ssa ei ole varauduttu virkistysrahojen tuplaamiseen.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön palkkoja on kehitetty systemaattisesti eri henkilöstöryhmät huomioon ottaen sekä kunta-alan työehtosopimusten mukaisten järjestelyeräkorotusten, että Helsingin kaupungin oman palkkakehitysohjelman kautta. Varhaiskasvatuksen palkkoja on saatu korotettu vuosien 2017-2023 aikana kaikkien järjestelyerä- ja palkkakehitysohjelmakorotusten yhteydessä. Vuoden 2023 palkkakehitysohjelman kautta korotettiin noin 3200 (kustannusvaikutus 1.4.-31.12.2023 noin 2 miljoonaa euroa) ja saman vuoden järjestelyeräkierroksen kautta noin 1200 varhaiskasvatuksen työntekijän palkkaa (kustannusvaikutus 1.6.-31.12.2023 noin 550 000 euroa). Korotukset ovat perusteltuja, koska vastaavasti samalla ajanjaksolla varhaiskasvatuksen kelpoisen henkilöstön saatavuudessa on ollut entisestään kasvavia haasteita. Toimialalla on isoja henkilöstöryhmiä, joten kaikkien palkkoja ei ole ollut mahdollista annetuissa eurorajoissa kerralla nostaa, vaan korotuksia on tehty vaiheittain. Esimerkinomaisesti laskettuna varhaiskasvatuksen opettajien tehtäväkohtaisten palkkojen korottaminen 3049 euroon aiheuttaisi vuositasolla arviolta 5 699 400 euron kustannukset ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien tehtäväkohtaisten palkkojen korottaminen 3303 euroon 556 600 euron kustannukset. TAE:ssa ei ole varauduttu varhaiskasvatushenkilöstön palkkojen korottamiseen. Varhaiskasvatuksen henkilöstön palkkauksen kehittäminen on tärkeätä ja sitä tulee jatkaa tulevina vuosina määrärahojen puitteissa ja osana kaupungin palkkakehitysohjelmaa systemaattisesti.

Helsingin kaupungin pidemmän aikavälin palkkakehitysohjelman tarkoituksena on lisätä kaupungin houkuttelevuutta työnantajana sekä suunnitelmallisesti nostaa palkkausta erityisesti niissä ammattiryhmissä, joissa kaupungilla on osaavan henkilöstön saatavuuteen liittyviä palkkakilpailukykyhaasteita. Palkkakehitysohjelman toteuttamisesta ja siihen käytettävissä olevasta määrärahasta päätetään vuosittain kaupunginvaltuustossa.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kaupunginvaltuuston kokoomuksen valtuustoryhmä on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa valtuutettu Sini Korpisen ja 12 muun allekirjoittaneen 24.5.2023 jättämästä talousarvioaloitteesta, joka koskee pätevien varhaiskasvatusammattilaisten pitopakettia.

Stäng

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 05.09.2023 § 187

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Pöydällepanoehdotus:
Sini Korpinen: Pyydän pöydälle.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti Sini Korpisen ehdotuksesta panna asian pöydälle.

Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas
Lisätiedot

Päivi Quandt, palvelussuhdepäällikkö, puhelin: 310 86235

paivi.quandt@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 14.09.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Mer information fås av

Päivi Quandt, palvelussuhdepäällikkö, puhelin: 09 310 86235

paivi.quandt@hel.fi