Hankinta, sairaanhoitajien ja hoitajien ulkomailta rekrytoiminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-007301
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 251 §

Hoitohenkilöstön ulkomailta rekrytoimisen hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Jem Alaye ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja pysyi poistuneena asian käsittelyn ajan.

Seniorikeskusten johtaja Maritta Haavisto, henkilöstösuunnittelupäällikkö Mia Keinänen ja hankinta-asiantuntija Iida Katila olivat kutsuttuina asiantuntijoina.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Laura Korpisen ehdotuksesta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää

A hyväksyä hoitohenkilöstön ulkomailta rekrytoimisen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia

B oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan

- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- päättämään optiokausien käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Stäng

Seniorikeskusten johtaja ********** henkilöstösuunnittelupäällikkö ********** ja hankinta-asiantuntija ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Taustaa

Sosiaali- ja terveysalalla tärkeä onnistumisen edellytys on henkilöstön riittävyyden turvaaminen. Palvelujen järjestämisen haasteena on eri ammattiryhmiin kohdistuva henkilöstöpula. Eniten vajetta on lähihoitajista ja sairaanhoitajista. Kevan (aiemmin Kuntien eläkevakuutus) ennusteen mukaan Helsinki tarvitsee vajaan kymmenen vuoden sisällä 1 800 lähihoitajaa ja 2 100 sairaanhoitajaa korvaamaan pelkästään eläkepoistumaa. Tämän lisäksi väestönkasvu edellyttää 1 100 sairaanhoitajan lisäystä.

Henkilöstön saatavuutta pyritään vahvistamaan monin eri tavoin, joista yhtenä keinona on pilotoitu työvoiman rekrytointia ulkomailta. Vuoden 2023 aikana on toteutettu kaksi pilottihanketta, joiden kautta on kerätty oppeja ja kokemuksia ulkomailta rekrytoinnista sekä vahvistettu sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen hoitohenkilöstöä.

Syyskuussa toteutettiin markkinavuoropuhelu sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden ulkomailta rekrytoimiseen erikoistuneiden henkilöstöalan yritysten kanssa. Markkinavuoro-puheluun osallistui 11 palveluntuottajaa. Markkinavuoropuhelun lisäksi on kartoitettu muiden hyvinvointialueiden hankintoja, jotka kohdistuvat ulkomaiseen hoitohenkilöstöön.

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vaatimuksena on palveluntuottajien sitoutuminen Helsingin kaupungin eettisiin periaatteisiin ja ulkomailta rekrytoinnin eettisiin periaatteisiin, jotka ohjaavat ulkomailta rekrytoinnin prosesseja ja toimintatapoja. Palveluntuottajien tulee sitoutua myös sosiaali- ja terveysministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön ja Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti Heunin määrittelemiin vastuullisuussuosituksiin sote-henkilöstön kansainvälisestä rekrytoinnista.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on hoitohenkilöstön ulkomailta rekrytoimisen palvelu, jossa sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden rekrytoimiseen erikoistunut henkilöstöalan yritys kouluttaa ja tuo työntekijöitä Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelukseen EU/ETA-alueelta ja/tai EU/ETA-alueen ulkopuolelta.

Palveluntuottaja rekrytoi tilaajan sosiaali- ja terveyspalveluihin oppisopimuskoulutettavia lähihoitajia sekä tutkinnon suorittaneita sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia, jotka Valviran vaatiessa lisäkouluttautuvat laillistamista varten.

Palvelu on kuvattu tarkemmin palvelukuvauksessa ja muissa tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Laadulliset kriteerit otetaan huomioon asettamalla hankinnan kohteena olevalle palvelulle tiukat vähimmäisvaatimukset.

Palvelua tuottamaan valitaan tilaajan tarpeen täyttävä määrä palveluntuottajia, kuitenkin vähintään kolme (3) palveluntuottajaa. Valitut palveluntuottajat asetetaan puitejärjestelyssä hinnan mukaiseen ensisijaisuusjärjestykseen.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tilaaja on määritellyt rekrytointiprosessin eri vaiheisiin konkreettisia toimenpiteitä, joilla eettisyyden ja läpinäkyvyyden toteutuminen on todennettavissa ja varmistettavissa. Eettisyyden varmistaminen lähtee siitä, että palveluntuottaja tarjoaa hoitohenkilöstöä ainoastaan maista, jotka eivät ole WHO:n riskimaiden listalla ja päättyy siihen ulkomailta rekrytoitavien henkilöiden kotoutumista Suomeen tuetaan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–12. Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Sopimus

Kilpailutuksen perusteella tehtävä sopimus on voimassa kaksi (2) vuotta. Sopimuskauden arvioidaan alkavan 1.4.2024.

Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollista jatkaa kahdella (2) enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella. Tilaaja ilmoittaa option käyttöönotosta viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen mahdollisen optiokauden alkamista.

Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo koko hankintakaudelle on noin 3 miljoonaa euroa.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 24.10.2023 § 216 toimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.

Sopimuksen allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.

Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla.

Stäng

Detta beslut publicerades 27.02.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Mia Keinänen, henkilöstösuunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 42870

mia.keinanen@hel.fi

Iida Katila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 33449

iida.katila@hel.fi

Bilagor

1. Sekretessbelagd: HankL 60§, 138§
2. Sekretessbelagd: HankL 60§,138§
3. Sekretessbelagd: HankL 60§, 138§
4. Sekretessbelagd: HankL 60§, 138§
5. Sekretessbelagd: HankL 60§, 138§
6. Sekretessbelagd: HankL 60§, 138§
7. Sekretessbelagd: HankL 60§, 138§
8. Sekretessbelagd: HankL 60§, 138§
9. Sekretessbelagd: HankL 60§, 138§
10. Sekretessbelagd: HankL 60§, 138§
11. Sekretessbelagd: HankL 60§, 138§
12. Sekretessbelagd: HankL 60§, 138§

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.