Hankinta, digitaalinen työnvälityspalvelu nuorten työllistämiseen, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Digitaalisen työnvälityspalvelun hankinta nuorten työllistämiseen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle ajalle 1.1.2024–31.12.2025, optiokaudet 2026 ja 2027
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti
A Hyväksyä Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan digitaalisen työnvälityspalvelun hankinnan nuorten työllistämiseen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle, hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä
B Oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan nuorisoasiainjohtajan
– tekemään hankinnasta päätöksen
– päättämään optiokauden käyttöönotosta
C Oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan nuorisoasiainjohtajan
– allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavan sopimuksen.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on kilpailuttanut ensimmäisen kerran digitaalisen työnvälityksen hankinnan vuonna 2021, jolloin toimialajohtaja päätti 8.11.2021, § 68 hankkia digitaalisen lyhyiden työtehtävien välityspalvelun Work Pilots Oy:ltä. Sopimusaikana digitaalisten työvälityksen palveluiden käyttö oli arvioitua laajempaa, jolloin sopimukseen tehtiin muutos hankintalain 136 § 2 momentin 3 kohdan perusteella vs. toimialajohtajan päätöksellä. Tehdyllä muutoksella korotettiin 50 %:a alkuperäistä arvioitua hankinnan kokonaishintaa. Muutoksesta julkaistiin 8.4.2023 hankintailmoitus yleisellä hankintailmoituskanava Hilmassa ja eurooppalaisessa TED tietokannassa. Sopimusmuutos on voimassa sopimuskauden loppuun 31.12.2023 asti.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala kilpailuttaa digitaalisen työnvälityksen hankinnan nuorten työllistämiseen ajalle 1.1.2024–31.12.2025, lisäksi kaksi optiokautta vuosille 2026 ja 2027.
Nuorten työtehtäviä ikäihmisten apuna, tapahtumissa sekä muissa helsinkiläisiä hyödyttävissä, avustavissa tehtävissä on ollut yli 9000 tuntia vuodessa. Palvelun vastaanotto nuorten ennalta ehkäisevän työllisyydenhoidon välineenä ja työelämätaitojen lisääjänä on ollut ennakoitua laajempaa ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nuorisoyksiköiden tarve tälle palvelulle on ollut arvioitua suurempi.
Digitaalisen työnvälityksen hankinta nuorten työllistämiseen Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle 1.1.2024 alkaen arvioitu arvonlisäveroton arvo sopimuskaudelle mukaan lukien mahdolliset kaksi optiokautta ovat kokonaisuudessaan ilman arvonlisäveroa enintään 960 000 euroa.
Hankinnan kohde
Hankittava palvelu muodostuu digitaalisesta alustasta työtehtävien ilmoittamiseen, työnhakuun, työntekijöiden valintaan, työvuorojen hallintaan sekä palkanmaksuun. Palvelunostaja vastaa nuorten tavoittamisesta ja heidän ohjaamisestansa hankittavaan palveluun. Palvelunostaja yhteistyötahoineen vastaa työtehtävien lisäämisestä hankittavaan palveluun. Palveluntuottaja vastaa teknisestä sovelluksesta, sen toimivuudesta ja ylläpidosta sekä palkanlaskennasta, palkanmaksusta ja lain mukaisista työnantajavelvoitteista.
Tarjouskilpailu
Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella kaikille avoimella menettelyllä HEL 2023-007896 ehtojen mukaisena EU kynnysarvon ylittävänä palveluhankintana.
Tarjouspyynnöllä pyydetään tarjouksia digitaalisen työnvälityksen hankintaan kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle sopimuskaudelle 1.1.2024–31.12.2025. Tämän lisäksi tilaajalla on mahdollisuus kahteen (2) yhden (1) vuoden optiokauteen vuosille 2026 ja 2027.
Vertailu tapahtuu kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, joka muodostuu hintatekijän eli laskutuskertoimien perusteella (70 pistettä) ja laadullisten valintaperusteiden mukaisesti (30 pistettä), laadullisissa vertailuperusteissa arvioidaan tarjoajan referenssejä ja lisäpalveluiden tarjontaa.
Tarjoajan tulee noudattaa sopimuksen ehtoja ja tarjouspyynnössä edellytetään, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Tarjouspyynnössä esitetään tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset. Palvelulle asetetut vaatimukset on esitetty liitteessä 2 Hankinnan kohteen kuvaus. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Sopimus palveluista tehdään liitteenä 3 olevan sopimusluonnoksen mukaisesti. Sopimus on suunniteltu aloitettavaksi 1.1.2024 ja se on voimassa 31.12.2025 saakka. Tämän lisäksi tilaajalla on mahdollisuus kahteen (2) optiokauteen vuosille 2025 ja 2026.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi ovat liitteinä 1–4 (liite 1 tarjouspyyntö, liite 2 hankinnan kohteen kuvaus, liite 3 sopimusluonnos, liite 4 tietosuoja- ja salassapitoliite).
Asiakirjojen julkisuus
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Detta beslut publicerades 29.08.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105 ja 106 (A) §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 106 (B) ja 106 (C) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Sami Komppula, suunnittelija, puhelin: 09 310 70849
Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573